Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

GH2 har för stor cropfaktor för min smak, och förutom pannkaksobjektivet så finns det inte så mycket ljusstarka 4/3-gluggar heller och dyra är de.

Jag hade nog köpt en 60D nu om jag inte hade en 550D redan, mest för att nyare är bättre, jag gillar att den har manuellt ljud, manuell Kelvin och E6-batterier. Men jag tänker inte uppgradera för så lite...

Postad

Jo jag står och väger mellan dem. Just nu vet jag inte så mycket om Gh2 som jag gör med 60D. Gillar skärmen, storleken på kameran, att den klarar manuell ljud och producerar nästan lika bra bild som 7D osv. Dock är det ju väldigt tråkigt att den ligger på 12tusen just nu och 7D är ju väldigt nära den prissumman också.. Men men, jag väntar på fler grymma klipp från nätet!

Postad
Jag hade nog köpt en 60D nu om jag inte hade en 550D redan, mest för att nyare är bättre, jag gillar att den har manuellt ljud, manuell Kelvin och E6-batterier. Men jag tänker inte uppgradera för så lite...

Håller helt med... har också 550D och känner heller inte för att köpa upp mig just nu..

Manuell Kelvin är någonting jag verkligen saknar. Segt med manuella vitbalansen på DSLR.. Så jäkla omständlig process.

• 3 veckor senare...
Postad

Skulle jag handa nu skulle jag lägga pengarna på 60D istället för min 550D. Två faktorer.. och enbart dem.. cropfaktorn är mindre (vilket iofs kan vara negativt också men oftast positivt) men sen har du skärmen som går att vinkla, var lite avundsjuk i helgen när vi var ute och filmade timelapse och en kompis kunde vinkla sin skärm. Blir jäkla smidigt med 60D, vinklad skärm och en intervallometer. Kittet är som jäkligt litet bara :) (Sen var han avundsjuk när jag kom rejält mkt närmare månen i de shotten med mina 1,6x, det ger ganska mycket på ett 300mm objektiv 390mm VS 480mm)

Finns lite exempelbilder från mina timelapse i helgen finner du här

http://skullfilmsproductions.blogspot.com/2010/10/fotomission.html

Postad
Skulle jag handa nu skulle jag lägga pengarna på 60D istället för min 550D. Två faktorer.. och enbart dem.. cropfaktorn är mindre (vilket iofs kan vara negativt också men oftast positivt)...[/url]

Påstår du att cropfaktorn är mindre på 60D än på 550D? Både har ju samma sensor:

http://www.which.co.uk/news/2010/08/canon-announces-the-canon-eos-60d-digital-slr-226165

http://www.digitalrev.com/en/canon-eos-60d-vs-550d-vs-7d-c-getting-more-bangs-for-bucks-6509-article.html

Postad

Japp, jag vet det står på DPREVIEW att de skall ha samma crop-faktor men när vi testade fick vi helt olika resultat med samma lins (vi bytte lins i mellan för att fota månen). Jag skulle uppskatta att den har 1.3x medan 550D har 1.6x det var då sjukt stor skillnad när vi plåtade med samma objektiv.. Kan ju varit nån miss med tanke på att jag var den enda nyktra på plats men känns inte som det.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...