Gå till innehåll

Recommended Posts

• 1 månad senare...
Postad

Hehe.

Men om jag vill få ut videon okomprimerad Adobe Media ger väl bara diverse möjligheter till komprimerat?

Måste jag typ ta export movie > uncompressed AVI 1920x1080 då eller hur gör jag? Vill alltså få ut en filmfil med så hög kvalitet som möjligt - dvs okomprimerat. :)

Postad

Kör Quicktime Animation. Funkar på alla datorer med Quicktime installerat. AVI i uncompressed funkar inte överallt. File > Export > Movie >Quicktime.

//Max

Postad
Och det är okomprimerat?

More or less... Eftersom du inte har tillgång till ProRes4444 (finns bara för Mac med FCP installerat) så är QT Animation i mitt tycke ett bra alternativ. Du kan hämta Decklinks codecs också, men det är bara att krångla...

/M

• 1 månad senare...
Postad

Jag använde alltid QuickTime med animation tidigare, men filerna blir så otympligt stora även om man bara skall spara dem någonstans som mastrar.

Jag skulle rekommendera QuickTime med png komprimering, för visso komprimerat men s.k. icke destruktiv komprimering d.v.s. kvalitén försämras ej. Dock blir filerna betydligt mindre med PNG-komprimering än med animation (den enda fördelen men en bra sådan), animation som för övrigt också är en sorts komprimering som inte skadar bilden.

Ljudet komprimeras även rekommendationsvis med Apple lossless (i QuickTime-filen).

Kort sagt, QuickTime med PNG för bild, Apple lossless för ljud.

Vist blir filen komprimerad men var inte rädd för komprimering, så länge inte bilden eller ljudet försämras är det ju ingen fara.

Skall du därtill dra ut filmen som en bildsekvens rekommenderar jag återigen png, d.v.s. som en png-sekvens. Tar mindre plats än bmp och är bättre än tiff som är en behållare och kan innehålla lite vad som helst t.ex. JPEG-komprimering som är långt ifrån bra.

Glöm då inte att exportera ut ljudet också, förslagsvis som wav eller aiff.

Lycka till mvh /Pontus w

• 3 veckor senare...
Postad

Tack för svaren. Lite olika förslag. Du behöver dock inte oroa dig för min kunskap om PNG/JPEG, förstår skillnaden dem emellan. Dock testade jag att dra ut scen1 som är knappt men minut och den blev bara 25mb med Quicktime Animation (full HD, kvaliten 100%) - så, så otympliga verkar de inte bli?

Men. Så här ligger det till för mitt animerade projekt.

Jag har varje scen från filmen som varsin projektfil (så det skulle bli mer lättarbetat). Jag har sedan en projektfil där jag ska sätta ihop alla scener och lägger till toningar/förtexter etc. Hittills när jag testat filmen och så, så har jag dragit ut scenerna som WMV i full HD, sedan dragit in den filen i projektfilen där jag slår ihop allting.

Så nu vill jag dra ut varje scen så okomprimerad som möjligt, sedan ta in dessa filer i en projektfil då och slå ihop dem för att dra ut den kompletta filmen som en master.

Testade då att dra ut scen1 som QUICKTIME ANIMATION, och jag kan titta på den i WMP men då jag drar in den i en projektfil så får jag Ghosting - som något skumt interlaceproblem? Något som vet varför?

Detta händer dock inte om jag drar in scen1 uttagen som Quicktime PNG -- så då kanske jag kan köra med det fullt ut, då det är kvalitetssäkrat också?

Postad

Här är en bild på hur Quicktime Animation-filen blir då jag importerar den in i ett nytt Premiere-projekt - varför ghosting?

http://img402.imageshack.us/img402/5567/qanimationghosting.jpg

Och, som Quictime Animation blir filen 25mb, som Quicktime PNG blir den 95mb. Är det rätt, den skillnaden i storlek?

Postad

http://img522.imageshack.us/img522/9010/mediaencoder.jpg

Såhär är inställningarna i Adobe Media Encoder.

Och som sagt, drar jag ut det som QT > PNG så blir det inte någon ghosting när jag importerar klippet till ett nytt premiere-projekt. Skumt.

Postad

Vari felet ligger har jag lika svårt att se, om nu inte Max löst det.

Har du exakt samma inställningar på exporterna förutom animation/png?

Dock förstår jag inte varför du behöver bry dig alls eftersom PNG är både bättre och fungerar.

Varför kan de inte tänka sig att ta emot filen som QuickTime – PNG?

Tror att många kör på animation av gammal vana, tar studion/post huset emot QuickTime filer över huvud taget så brukar QT-PNG funka utmärkt, både Syndicate och Stopp har fått QT-PNGer från mig och det har funkat lika bra som QT-animation.

Sådan där snack är i nio fall av tio ogrundat tjafs, ungefär så som många tryckare kräver tiff-filer på 30mb. Vad då tiff på 30mb, kan för det första vara vad som helst i en tiff och för det andra så säger inte mb storleken ett skit då filen i fråga kan komma från vilket slags original som helst, trots det så är detta förfarande bland tryckare skitvanligt.

Finns ingen anledning alls att köra animation om de nu inte har 15 år gammal utrustning som helt enkelt inte klarar QT-PNG.

Mvh /Pontus w

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...