Spiritual_Chaos Postad 26 september 2010 Postad 26 september 2010 Har ett full Hd projekt (1080p25) (sony XDCAm EX HQ template'n men spelar väl knappast ngn roll) Men då jag ska exportera min fil så kan jag bara välja DV? Vad är fel? Måste jag ladda ner ngn plugin? 0 Citera
Kimster Postad 26 september 2010 Postad 26 september 2010 tips -Manual http://livedocs.adobe.com/en_US/PremierePro/3.0/help.html?content=WSCCBC4DED-88AD-4c81-95CB-9381A07049CB.html Google är ganska bra också.. 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 9 november 2010 Författare Postad 9 november 2010 Hehe. Men om jag vill få ut videon okomprimerad Adobe Media ger väl bara diverse möjligheter till komprimerat? Måste jag typ ta export movie > uncompressed AVI 1920x1080 då eller hur gör jag? Vill alltså få ut en filmfil med så hög kvalitet som möjligt - dvs okomprimerat. :) 0 Citera
Max_H Postad 9 november 2010 Postad 9 november 2010 Kör Quicktime Animation. Funkar på alla datorer med Quicktime installerat. AVI i uncompressed funkar inte överallt. File > Export > Movie >Quicktime. //Max 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 10 november 2010 Författare Postad 10 november 2010 Ok. Och det är okomprimerat? För vill dra ut okomprimerat för att spara som en master. Så storlek och sådant har ingen betydelse, bara kvaliteten på ljud+bild. 0 Citera
Max_H Postad 10 november 2010 Postad 10 november 2010 Och det är okomprimerat? More or less... Eftersom du inte har tillgång till ProRes4444 (finns bara för Mac med FCP installerat) så är QT Animation i mitt tycke ett bra alternativ. Du kan hämta Decklinks codecs också, men det är bara att krångla... /M 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 19 december 2010 Författare Postad 19 december 2010 Ok. Gör så då. Bara att välja Qanimation och sen dra upp kvaliten till 100%? Funderar även på att dra ut filmen som en serie TIFF eller BMP-bilder. Fast kanske inte är lönt egentligen? 0 Citera
Peus Postad 19 december 2010 Postad 19 december 2010 Jag använde alltid QuickTime med animation tidigare, men filerna blir så otympligt stora även om man bara skall spara dem någonstans som mastrar. Jag skulle rekommendera QuickTime med png komprimering, för visso komprimerat men s.k. icke destruktiv komprimering d.v.s. kvalitén försämras ej. Dock blir filerna betydligt mindre med PNG-komprimering än med animation (den enda fördelen men en bra sådan), animation som för övrigt också är en sorts komprimering som inte skadar bilden. Ljudet komprimeras även rekommendationsvis med Apple lossless (i QuickTime-filen). Kort sagt, QuickTime med PNG för bild, Apple lossless för ljud. Vist blir filen komprimerad men var inte rädd för komprimering, så länge inte bilden eller ljudet försämras är det ju ingen fara. Skall du därtill dra ut filmen som en bildsekvens rekommenderar jag återigen png, d.v.s. som en png-sekvens. Tar mindre plats än bmp och är bättre än tiff som är en behållare och kan innehålla lite vad som helst t.ex. JPEG-komprimering som är långt ifrån bra. Glöm då inte att exportera ut ljudet också, förslagsvis som wav eller aiff. Lycka till mvh /Pontus w 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 8 januari 2011 Författare Postad 8 januari 2011 Tack för svaren. Lite olika förslag. Du behöver dock inte oroa dig för min kunskap om PNG/JPEG, förstår skillnaden dem emellan. Dock testade jag att dra ut scen1 som är knappt men minut och den blev bara 25mb med Quicktime Animation (full HD, kvaliten 100%) - så, så otympliga verkar de inte bli? Men. Så här ligger det till för mitt animerade projekt. Jag har varje scen från filmen som varsin projektfil (så det skulle bli mer lättarbetat). Jag har sedan en projektfil där jag ska sätta ihop alla scener och lägger till toningar/förtexter etc. Hittills när jag testat filmen och så, så har jag dragit ut scenerna som WMV i full HD, sedan dragit in den filen i projektfilen där jag slår ihop allting. Så nu vill jag dra ut varje scen så okomprimerad som möjligt, sedan ta in dessa filer i en projektfil då och slå ihop dem för att dra ut den kompletta filmen som en master. Testade då att dra ut scen1 som QUICKTIME ANIMATION, och jag kan titta på den i WMP men då jag drar in den i en projektfil så får jag Ghosting - som något skumt interlaceproblem? Något som vet varför? Detta händer dock inte om jag drar in scen1 uttagen som Quicktime PNG -- så då kanske jag kan köra med det fullt ut, då det är kvalitetssäkrat också? 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 9 januari 2011 Författare Postad 9 januari 2011 Här är en bild på hur Quicktime Animation-filen blir då jag importerar den in i ett nytt Premiere-projekt - varför ghosting? http://img402.imageshack.us/img402/5567/qanimationghosting.jpg Och, som Quictime Animation blir filen 25mb, som Quicktime PNG blir den 95mb. Är det rätt, den skillnaden i storlek? 0 Citera
Max_H Postad 9 januari 2011 Postad 9 januari 2011 Viken framerate har du på klippet resp i din sekvens? Du har inte råkat rendera som interlace istället för progressive? //M 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 9 januari 2011 Författare Postad 9 januari 2011 Har 25fps, valde "same as project" när jag renderade ut. Har på progressive. 0 Citera
Max_H Postad 13 januari 2011 Postad 13 januari 2011 Sorry,,,glömde svara. Är du alldeles 100 på att det är en progressive sekvens och att klippet är 25P (kolla i interpret footage). //M 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 14 januari 2011 Författare Postad 14 januari 2011 Ska dubbelkolla det senare idag, kanske att jag misstagit mig. För nu önskar de som ska dra ut mastern på HD-Cam ha den som QT Animation så det måste fungera. grr. 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 14 januari 2011 Författare Postad 14 januari 2011 http://img522.imageshack.us/img522/9010/mediaencoder.jpg Såhär är inställningarna i Adobe Media Encoder. Och som sagt, drar jag ut det som QT > PNG så blir det inte någon ghosting när jag importerar klippet till ett nytt premiere-projekt. Skumt. 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 17 januari 2011 Författare Postad 17 januari 2011 Någon som har en idé om vart felet kan ligga? 0 Citera
Peus Postad 17 januari 2011 Postad 17 januari 2011 Vari felet ligger har jag lika svårt att se, om nu inte Max löst det. Har du exakt samma inställningar på exporterna förutom animation/png? Dock förstår jag inte varför du behöver bry dig alls eftersom PNG är både bättre och fungerar. Varför kan de inte tänka sig att ta emot filen som QuickTime – PNG? Tror att många kör på animation av gammal vana, tar studion/post huset emot QuickTime filer över huvud taget så brukar QT-PNG funka utmärkt, både Syndicate och Stopp har fått QT-PNGer från mig och det har funkat lika bra som QT-animation. Sådan där snack är i nio fall av tio ogrundat tjafs, ungefär så som många tryckare kräver tiff-filer på 30mb. Vad då tiff på 30mb, kan för det första vara vad som helst i en tiff och för det andra så säger inte mb storleken ett skit då filen i fråga kan komma från vilket slags original som helst, trots det så är detta förfarande bland tryckare skitvanligt. Finns ingen anledning alls att köra animation om de nu inte har 15 år gammal utrustning som helt enkelt inte klarar QT-PNG. Mvh /Pontus w 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.