Gå till innehåll

Exportera för minsta möjliga fil med högsta kvalite


LeMépris

Recommended Posts

Letat runt på forumet men hittar inte en tråd som besvarar mitt problem vilket är följande..

 

Jag har gjort en 10 min. lång film som jag nu vill skicka runt på festivaler, kvalitén måste då alltså vara så pass bra att dom kan blåsa upp den på en bioduk.

Filmen är i Apple pro res 1920*1080 och när jag exporterar den som en mov-fil(current settings) blir den 12 gb. Jag vill ha en mindre fil så att jag åtminstone kan bränna den på en dvd. Hur gör jag?

 

Kan jag använda quicktime conversion i fcp och ändra codecen till h264 eller nåt? jag förstår mig inte riktigt på conversion och jag vet inte ens om jag gör rätt i att pilla i den.

 

Tacksam för alla tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skicka ut som prores och ta in i Compressor. Där finns det skitmånga olika presets men där kan du också se ungefär hur stor fil compressor kommer att bli. H264 är helt klart det bästa. Men först, kolla upp vad festivalerna har för olika format dom tar emot. Kan vara olika.

Länk till kommentar
Share on other sites

grymt bra tips! tackar! Men när jag kör h.264 blir filen 5.08gb behöver få ner den ytterligare utan att försämra kvaliten synbart. Vilka reglage kan jag pilla med för att få den att bli mindre?

 

Justera ner bitrate, kolla exempelvis trailers.apple.com för att se vilken bitrate som behövs för din upplösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Justera ner bitrate, kolla exempelvis trailers.apple.com för att se vilken bitrate som behövs för din upplösning.

 

 

Tackar! Jag förstår inte riktigt vad jag ska hitta på den länken(?) Men jag anpassade bitraten för cd/dvd istället för download och lämnade hastigheten på automatisk. vilket drog ner den till 1,5 gb. Enorm skillnad. Men det verkar påverka kvaliten. Allting ser mattare ut och färgerna kommer inte fram. Vilket jag tycker verkar vara en konstig bieffekt. Vad är normal bitrate för en Hd film? Det skulle ju räcka med att dra ner den till 4,5 gb.

 

Bör tilläggas jag kan inte se estimated size, säger bara "unknown".

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Tackar! Jag förstår inte riktigt vad jag ska hitta på den länken(?) Men jag anpassade bitraten för cd/dvd istället för download och lämnade hastigheten på automatisk. vilket drog ner den till 1,5 gb. Enorm skillnad. Men det verkar påverka kvaliten. Allting ser mattare ut och färgerna kommer inte fram. Vilket jag tycker verkar vara en konstig bieffekt. Vad är normal bitrate för en Hd film? Det skulle ju räcka med att dra ner den till 4,5 gb.

 

Bör tilläggas jag kan inte se estimated size, säger bara "unknown".

 

Välj lämplig film från apples site (den kvalitet du önskar) ladda hem filmen och kolla bitrate och upplösning. Sedan väljer du samma för din film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...