Gå till innehåll

Bloody autumn - synopsis till film om Jack the ripper


holgersson123

Recommended Posts

Jag har spånat på en filmidé ett tag nu, men nu har jag fastnat på grund av en kombination av dålig själv känsla och skrivkramp. Skulle bli väldigt glad om någon kunde komma med tips och idéer

 

Min film ska handla om den kände legenden om Jack the ripper, som härjade i London under sista halvan av 1800-talet. Det är tänkt att den ska vara en truecrime skräckis

 

Utdrag ur synopsis:

 

Den fyrtiofem åriga prostituerade Ada Wilson, väcks mitt i natten av att någon bankar på dörren. Hon går och öppnar, i dörren står en man i 30års åldern. Han försöker ta sig in och hotar henne med en kniv, hon skriker. Mannen blir rädd och hugger henne i bröstet innan han rusar ut i natten och bort i dimman. En inneboende hos Ada, Emma Wilcox hör skriket och rusar nerför trappan där hon hittar den yrande halvt medvetslösa och halvnakna kvinnan.

 

Tack på förhand!

 

/Mattis

Synopsis - Bloody autumn.rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle läsa på lite om Jack The Ripper för uppslag. Tyvärr känns intrigen lite väl vag i nuläget.

 

Varför skulle "Jack" bryta sig in i ett hus och hugga någon i bröstet för att sen springa iväg? Nu är jag ingen expert på JTR men var inte hans seriemördar-modus operandi att han gav sig på kvinnor som ingen skulle sakna, eftersom han ville skära och avlägsna delar av deras kroppar? OM det nu var så att det var samma dåre, och att JTR existerade så var han garanterat någon snubbe med seriösa issues med kvinnor och det kvinnliga könet.

 

Sen tror jag seriöst inte att poliserna som skötte mordutredningarna på 1880-talet i en av Londons fattigaste stadsdelar kunde identifiera "vapnet som använts vid mordet" och knyta det till ett mord "månaderna (sic) tidigare". ;)

 

Ska man skriva ett manus om JTR så borde man fokusera på de sociala problemen i Whitechapel och kvinnosynen. Sen är det så svårt med perspektivet - vem följer man i storyn egentligen? Med vems ögon skildras världen?

 

En polis kommer att ha ett perspektiv. Kanske är han en outsider, några snäpp över the regular bobby of the streets. Någon som ser ner på "slöddret" och är benägen att misstänka varje orakad jävel som raglar förbi.

 

Mördaren kommer att ha ett annat perspektiv och är väl lite för gjort nu.

 

Hitta en karaktär utanför den uppenbara kretsen är min spontana tanke. Kanske en manlig släkting som rest till London för att leta reda på sin kusin, som visar sig ha blivit offer för "Jack". Hursomhelst bör det vara någon som går att göra sympatisk men också komplex. Skapa spänning genom att utsätta honom för fara och sprid ut villospår.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man vet nu att seriemördare "utvecklar" sitt modus operandi, och jag har dessutom läst någonstans att den mannen som överföll Ada´s signalement stämmer ganska bra på ett av signalementen som ett påstått vittne gav om "The whitechapel murderer".

 

Dessutom var en av de misstänkta en paranoid tjuv och kronisk lögnare, så jag hade tänkt skildra honom på det sättet. Man vet att han hade stora "issues" mot kvinnor, detta framkommer av brev som påstås vara skrivna av mördaren. Jag hade också tänkt skildra whitechapel som ett slumområde med mycket slagsmål, kriminalitet och alkoholism.

 

Tanken är också att jag ska berätta om utredningarna varvat med små glimtar av mördarens liv i lite samma stil som Criminal minds.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag var du så skulle jag inte kalla det "true crime" och kanske skapa dig en ny egen mördare så att du kan bestämma allt som ska hända istället för att försöka tvinga ihop saker. Är lite av ett fan så jag vill alltid att folk ska följa fakta angående Jack... Kan rekommendera Donald Rumbelows bok samt "Avgrundens folk" av Jack London som trotts att den är skriven nästan 20 år efter morden är mycket relevant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför kan jag inte kalla det true crime? Det hände ju på riktigt, och jag hade tänkt förlita mig på fakta=) jag är själv ett stort fan och har läst flera böcker i ämnet. Skulle gärna vilja diskutera detta närmare med dig! Eftersom du nu är ett fan liksom jag!

 

Ja... det är ju lite svårt att kalla något för sant då man inte vet vem mördaren var eller ens vilka offren egentligen var. Ada är inte officiellt erkänt som ett Ripper offer och är en ganska ny idé så... Kalla det inspirerat av sanna händelser istället för "true crime". (Folk blir så förvirrad då man kallar saker för för sant, vet inte hur många gånger jag måste berätta för folk att Sir William Gull inte var JTR)

 

Vad hade du tänkt dig för vinkel? Vem är det vi får följa?

 

EDIT: Ha ha, du postade ju på årsdagen =) Kan ju knappast varit en slump.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är klart att det blir lite svårt att påstå att det är någon sanning=), men jag skrev bara att jag tänkte att det skulle vara true crime sen om det blir det är ju en annan sak. Att jag vill att Ada ska vara med är för att ja vill ha med teorin att seriemördare utvecklar sitt M.O. NEJ William Gull var verkligen inte JTR, usch jag hatar "the royal conspiracy"-teorin, nej han var antagligen någon från området, som helt enkelt hade något emot kvinnor. Sen om han mördade på grund av sexuella lustar, som ett substitut för en annan kvinna han hatade eller något liknande kan vi aldrig komma fram till.

 

Jag hade faktiskt tänkt använda mig av flera olika teorier, men att han är en man från trakten som är van vid att använda knivar tänkte jag definitivt använda mig av, kanske använder mig av William Henry Bury eller vad tycker du?

 

HA-HA och det faktumet jag är född 9 november 1988 är ännu läskigare!=D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja... det är ju lite svårt att kalla något för sant då man inte vet vem mördaren var eller ens vilka offren egentligen var. Ada är inte officiellt erkänt som ett Ripper offer och är en ganska ny idé så... Kalla det inspirerat av sanna händelser istället för "true crime". (Folk blir så förvirrad då man kallar saker för för sant, vet inte hur många gånger jag måste berätta för folk att Sir William Gull inte var JTR)
Verkligen. Satt och läste på lite om JTR igår också, och helt ärligt är det svårt att öht säga att det fanns en "seriemördare" som vi tänker oss idag. Om breven till tidningarna verkligen skrevs av "Jack" verkar inte ens vara säkerställt.
Länk till kommentar
Share on other sites

Så du hade tänkte dig typ som ”From Hell” att vi får följa utredning och mördare men i denna så är det William Henry Bury? Eller kommer vi enbart att följa mördaren?

 

Känns som idén hänger på vilken vinkel man använder sig av. Viktorianska London och Jack är för mig alltid intressant =D

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du hade tänkte dig typ som ”From Hell” att vi får följa utredning och mördare men i denna så är det William Henry Bury? Eller kommer vi enbart att följa mördaren?

 

Känns som idén hänger på vilken vinkel man använder sig av. Viktorianska London och Jack är för mig alltid intressant =D

Hade tänkt så ja, alltså att man följer både mördaren och utredningen. Förrutom att det inte ska vara någon direkt kärlekshistoria i min film, och Abberline ska inte vara någon ung snygg kille utan han ska vara en ganska tjock man i medelåldern med sån där mustach som han verkligen hade! När jag tänker Abberline tänker jag på polisen ifrån illusionisten.

 

EDIT: Jag har inte tänkt att använda WHB rakt av som Jack, utan jag hade tänkt göra ett hopkok av några seriemördare! Så att min Jack blir "anonym"

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag håller på att försöka skriva ett synopsis till en verklighetsbaserad film om Jack the Ripper. Men jag sitter fast redan på synopsis-stadiet. Skulle någon kunna hjälpa mig?

 

Ni hittar mitt synopsis på kolla mitt manus!> synopsis: Bloody autumn (om jag inte minns fel).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här är från voodoos artikel om synopsis

En synopsis (även kallat synops) är en kortfattad beskrivning av filmen som skrivs före filmmanuset. I den förklaras huvuddragen i historien och hur den är tänkt att berättas. Det är viktigt att man inte hoppar över synopsisskrivandet före manuset, för det är i synopsisen man ser om historien verkligen håller. Man vet då precis i vilken ordning händelserna utspelar sig i historien när man sitter med manuset.

 

En synopsis skrivs på ungefär en A4-sida, högst två. Om man vill kan man göra en synopsis mer utförlig med målgrupp, syfte och så vidare, som visar hur och varför man tänkt göra filmen, men det är ganska sällan det skrivs i en synopsis. Om det är bra skrivet ska läsaren nästan kunna se den färdiga filmens handling framför sig.

 

Hjälpte det eller är det något mer som är oklart?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har redan läst artikeln, det jag inte förstår riktigt är hur man ska få ner sin idé på en A4. Hade varit enklare att skriva en treatment eller outline.

 

EDIT: Alltså, jag har svårt att ta in vissa saker, behöver lixom ett prov på hur en synopsis ser ut. De jag hittar är bara det som står bak på filmerna, men vad jag förstår så ska en syopsis behandla hela historien.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...