Jump to content

Countrysång

Recommended Posts

Tja!

Efter jag såg Crazy Heart blev jag inspirerad & skrev en countrylåt :e

Nu funderar jag på om jag skulle göra om det till ett manus till en långfilm eller en TV-serie på 4 delar.

Min fråga till er: Vad skulle jag behöva ändra på eller tillföra för att det skulle fungera? Jag tänker mig att protagonisten skulle sluta knarka & återförenas med något av sina barn på slutet.

/D

I väntan på morgondagens frälsning (Countrysång)

Jag växte upp i en trist liten håla, där ingen nånsin, ingen nånsin, blir det dom helst vill bli. Dom har jobb som dom hatar, ansikten, stelna som is, snoriga barn, som ständigt luktar skit, själar, som skriker, som skriker, som skriker, efter någonting att klamra fast vid, någonting att tro på, som väntar, som väntar, som väntar, på nåt som aldrig, aldrig nånsin, kommer knacka på deras dörr.

I väntan på morgondagens frälsning

Jag svor att inte bli som dom, plockade upp en gitarr och började spela rock'n'roll, reste Europa runt och såg mig om, tills den dag, då en zigenarkvinna kom upp till mig och såg mig i ögonen, la en hand på mitt huvud och sa: ”Du kommer att bli precis som din far, precis som din far, precis som din far.”

Jag blev förälskad och flyttade ihop med Li, det kändes tryggt, det kändes underbart. Efter ett år kom min son, sen kom min dotter, efter det kom ytterligare en liten tjej, som dog av spädbarnsdöd. Jag klarade inte av smärtan, så jag började rumla runt, en flaska hit och en flaska dit, whiskey, vodka, piller, och pulver.

Li kastade ut mig, jag hade ingenstans att gå, jag hamnade på ett hak nånstans, kände mig jävligt låg. Jag drack sprit, sprit, sprit, snackade skit, hamnade i bråk och drog min kniv, högg, högg, högg, besinningslöst, högg ner allt som var fel och fult. Killen dog på fläcken och jag fick sju år på kåken, säg mig, är det inte lustigt hur saker kan gå?

Nu är jag en skummis, en konstig filur, tragisk, patetisk, trasig. Men jag har träffat en tjej som heter Louise, hon är som heroin för mig, som heroin för mig, heroin för mig. Ibland är hon, så klart, jobbig och dryg, fast då ger jag henne bara stryk. Tuffa tider väntar, det är tuffa beslut som måste tas, men nånstans hoppas jag ändå på ett lyckligt slut.

• 1 month later...