david- Posted August 11, 2010 Posted August 11, 2010 Se i HD, för annars försvinner 50 % av poängen i filmen :P Försökte få fram lite action i en scen genom att koncentrera mig på ljus, ljud och effekter. Ljud: Tycker själv att ljudet kan förbättras riktigt mycket men är själv inte så bra och har tillräckligt med kunskap inom ljudprogram så det blev mest lite pitch-ändringar och filtrera vissa ljudfiler i en equalizer, förlänga vissa delar av ljudet och förstärka lite med en compressor. Använde Magix Music Maker 14 Premium. Ljus: Gjorde inget avancerat förutom att jag satt väldigt länge med olika curves-effekter och testade runt tills jag fick fram ett ljus jag tyckte om. ändrade ljusstyrkan och kontrasten också. Effekter: Arbetade hela tiden i After Effects CS4 och använde en massa olika effekter som Glow, Trapcode-Particular CC Glass och många fler. Tog även stor hjälp av VC:s Action Essentials 2. Redigering: Använde Premiere Pro CS5, men gjorde inget avancerat här heller, klippte lite, använde lite olika ljusstyrkor och arbetade ihop ljudet/musiken. Ge gärna kritik om vad som var bra och vad jag ska tänka på, uppskattar all hjälp jag kan få. 0 Quote
Gamepost Posted August 11, 2010 Posted August 11, 2010 Allt var bra förutom explosionen, tänk på nästa gång att göra color correktion till explosionen så kommer det bli succé :) 0 Quote
david- Posted August 11, 2010 Author Posted August 11, 2010 Allt var bra förutom explosionen, tänk på nästa gång att göra color correktion till explosionen så kommer det bli succé :) Tack! Jag ska tänka på det. Hade gjort lite ändringar i färgen men ska nog kanske gjort lite mer. Har du något tips på vilken färg som ska vara svagare eller starkare eller så? Skulle kunna göra om klippet isåfall och testa lite andra färgnyanser. 0 Quote
arvido Posted August 12, 2010 Posted August 12, 2010 Grym Slowmotion! Vågar du avslöja hur du gjorde? Antar att det är 60p till 25p? 0 Quote
david- Posted August 12, 2010 Author Posted August 12, 2010 Grym Slowmotion! Vågar du avslöja hur du gjorde? Antar att det är 60p till 25p? Tacktack. Själva slowmotioneffekten är inte så avancerad alls. Jag vet inte hur mycket du kan i After Effects men för att göra det kort så använder du bara Enable Time Remapping för att göra det i slowmotion. Du skapar alltså en keyframe där du vill att din slowmotion ska börja och en där du vill att den ska sluta, sen bara drar du dom isär så blir det olika mycket slowmotion, beroende på hur långt isär du drar dom. Efter det så kryssar du i rutan frameblend-rutan två gånger så det blir ett rakt streck och inte ett prickigt. Efter det så markerar du frameblend alternativet som är till höger om sökrutan, ovanför klippen du arbetar med. Hoppas jag gjorde mig någorlunda förstådd och att det hjälpte :P 0 Quote
diilman Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 Såg det på Flashback. Som sagt, explosionen passade inte in så bra. Men annars såg det snyggt ut! ;) 0 Quote
daarco Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 Skit snyggt : ) Kanske en lite större explosion nästa gång ha ha. Man förberedde sig ju för värsta smällen när kulorna ven i luften och träffade marken. 0 Quote
arvido Posted August 13, 2010 Posted August 13, 2010 Tacktack. Själva slowmotioneffekten är inte så avancerad alls. Jag vet inte hur mycket du kan i After Effects men för att göra det kort så använder du bara Enable Time Remapping för att göra det i slowmotion. Du skapar alltså en keyframe där du vill att din slowmotion ska börja och en där du vill att den ska sluta, sen bara drar du dom isär så blir det olika mycket slowmotion, beroende på hur långt isär du drar dom. Efter det så kryssar du i rutan frameblend-rutan två gånger så det blir ett rakt streck och inte ett prickigt. Efter det så markerar du frameblend alternativet som är till höger om sökrutan, ovanför klippen du arbetar med. Hoppas jag gjorde mig någorlunda förstådd och att det hjälpte :P Jo det visste jag, tyckte den såg så smooth ut bara. 0 Quote
piers Posted August 15, 2010 Posted August 15, 2010 Jag är inte så duktig på det här med ljussättning och liknande. Vad är det som gör att explosionen inte passar in? I mina ögon ser det bra ut, men som sagt, jag är ingen mästare på det här och får ofta kritik på färg/ljussättning. 0 Quote
david- Posted August 15, 2010 Author Posted August 15, 2010 Jag är inte så duktig på det här med ljussättning och liknande. Vad är det som gör att explosionen inte passar in? I mina ögon ser det bra ut, men som sagt, jag är ingen mästare på det här och får ofta kritik på färg/ljussättning. Jag tror dom menar att den är för liten och ska kanske fixas lite ljusare. Det är vad jag uppfattade det som iallafall :) har gjort om den nu med en bättre gjord explosion (förhoppningsvis) http://www.youtube.com/watch?v=O89hAnZG3Yw Kolla gärna och kommentera va ni tycker :) 0 Quote
Recommended Posts