Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan, äger en Canon HF S21. Jag spelar in i 50i med shutter 50. Jag redigerar med Sony Vegas pro 9c. Hur ska jag rendra min film så den behåller samma framerate och inte blir progressiv? Jag menar, hur filmen ska behålla den " smootha " frameraten som den har på min original MTS fil?

Sen en annan fråga, hur ska jag behålla denna " smootha " framerate på youtube/vimeo ETC. Gör inte youtube om min film, om vi säger att jag sparar den som 50i, blir den 25p på youtube då???

Kan ni säga exakta properties settings och render/container osv...

TACK!!

Postad

Ser att du redan ställt nästan samma fråga här http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?p=203256

Varför inte fortsätta frågorna där då det är samma?

Två saker:

1. En datorskärm är alltid progressive, alltså är 50i dåligt som slutformat för något som ska visas på en dator. (Redigeringsprogrammet visar 50i rätt för att man ska kunna arbeta)

2. YouTube kommer av förklarliga anledningar enligt punkt1 inte att visa 50i material.

Postad

Men även om Youtube nu exempelvis spelar upp 25p så måste det väl ändå kodas om en gång till? Den bärbara dator med LCD som jag skriver detta inlägg från har en bildfrekvens på 60 Hz står det under bildskärmsinställningar. Då blir det väl 50i ->25p -> "60p"?

25p från Youtube får jag väl om jag har en DVD/Bluray-spelare med anslutning till Youtube? Det finns ju nya med sådan möjlighet i reklam i alla fall, har inte testat det själv.

Själv håller jag mig än till 50i och är just nu nöjd med det.

Postad

Men asså kan inte fatta hela daken med 50i och 25p då?? 50i är ju helt värdelöst ifall man vill publicera saker på internet?? Måste få klarhet i saken ;/

Postad
Men asså kan inte fatta hela daken med 50i och 25p då?? 50i är ju helt värdelöst ifall man vill publicera saker på internet?? Måste få klarhet i saken ;/

Kanske min andra tråd kan hjälpa dig.

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25129

@plf66

Nej inget konverteras pga. skärmens Hertz-tal. Skärmen visar sin bild 60 gånger i sek. Filmen visar sin bildruta 25 gånger i sek. De är inte kopplade till varandra.

Men hade din skärm vart 24 Hz hade det sett lite knasigt ut.

Postad

....

Nej inget konverteras pga. skärmens Hertz-tal. Skärmen visar sin bild 60 gånger i sek. Filmen visar sin bildruta 25 gånger i sek. De är inte kopplade till varandra.

Men hade din skärm vart 24 Hz hade det sett lite knasigt ut.

Om det stämmer ser jag ingen logik i varför man inte alltid ska spara filmen i dess originalformat på Youtube, om nu en del av en större skärm kan spelas i annan bildfrekvens. :)

Postad

En progressiv bild bygger på att HELA bilden byts vid varje ny bildruta.

I de flesta webbspelare så använder man codecet effektivare, dvs man uppdaterar endast det som förändras i bildrutan, detta mellan givna referensrutor. T.ex. mörka partiere syns det i. SÅ om bilden bygger på halvrutor så blir det mycket krångligare för algoritmen i codec att räkna ut detta. Youtube ÄR progressivt, allt material. Precis som hela webben i övrigt. När din bildskärm är interlaced så gör ditt grafikkort om 25p till 50i, Om originalet hade varit 50p så hade det varit tvunget att göra om det till 100i, ni fattar vart jag är på väg? 100i är inte en standard. 50i är.

50i i europa eftersom det är 50 herz i nätströmmen, 60i i USA eftersom det är, just det 60 hertz i väggen. Allt annan handlar om att vara bakåtkompatibel.

/KN

Postad

Ja, men det svarar ju fortfarande inte på min fråga? Varför finns det inspelnings möjligheter med 50i, när ändå det omvandlas till 25p på youtube? Det borde ju bara finnas 25p då, inte 50i. Helt onödigt?

Postad

Men alla kameror är inte gjorda för att allt ska ut på YouTube. Det finns en värld utanför YouTube också. (även om det är svårt att förstå det)

50i passar jättebra till TV t.ex. Ibland vill man ha snabba rörelser så jämnt som möjligt då kan 50i vara bra. Ibland vill man göra slowmotion och då kan man interpolera 50i till 25p.

Så länge man inte ska lägga på internet eller göra en datorfil så funkar i de flesta fall (i) jättebra.

Postad

Ja förstår att inte allt kretsar runt youtube, hahaha. Men det jag ville fråga eller vad min FRÅGA var, är om det gör någon skillnad att filma 50i eller 25p FÖR youtube. Jag har fattat att på min dataskärm upspelat från VLC så är filmen jätte smooth. Men såfort den hamnar på youtube ser jag ingen skillnad på 50i och 25p?

Postad

Jag bara svara på varför det fanns inspelningsmöjligheter på 50i som du faktiskt frågade.

Jag vet inte bästa lösningen för att du ska få en för dig "smooth" video.

Det är en djungel där ute och det verkar finnas lika många lösningar som det finns format. Har du exempel på vad som är smooth och inte så kanske vi kan ska oss en uppfattning.

Oavsett, internet inte kan spela upp 50i, utan det görs om till ett "p"-format, och det innebär i de flesta fall att 50i blir 25p.

Postad

Okey. Ska ta några exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=JXYfXM8b2gI

Det här är ett bra exempel på en video tagen med Canon hf s21. Som ni märker finns inget "flicker" när man panorerar eller hack. Den är inspelad med 50i/25p med X render/properties settings.

Här är ett exempel inspelat på EXAKT samma kamera, men när andra scenen visar sig ser man tydligt flicker och även i alla rörelser i stort. Kvaliteten är också sämre.

Min fråga är, hur ska jag få dom absoluta bästa resultaten från Sony Vegas 9c pro för mitt AVCHD material på youtube? Jag vill ha så lite flicker och bästa kvalitet som möjligt.

Tack för alla svar hitills btw!!

Postad

Okej min första fråga blir ju då shuttern, vad har du för inställning där och är den manuell?

På videon med hack såg det ut att vara i någon dålig slowmotion. Och kanske för att kompensera ljuset så har man satt kameran på att ha en hög shutter för att man inte kan/vill blända ner, eller har tillgång till ND-filter. Hög shutter-värde (slutartid) vid panoreringar eller på snabba föremål = hackigt

Gjort den missen själv en gång. Filmade GT-racing med shutter på 250+ ..såg ju sådär ut.

För den första filmen, gör man lätt även i 25p, inge problems alls.

anyway lite vilda gissningar i mörkret.

Postad

Okey. Vet inte men om jag säger såhär

Jag vill filma action sport.

Kan jag filma i " bioläge " " cinemode " 25p/50i 50shutter. Men blir inte bilderna sjuukt suddiga då? asså rörelsen måste bli as blurrig o suddig?

Sen en jättestor fråga. Ska jag filma i 50i eller 25p för youtube. måste veta de.

Sen om du/ni har nån codec jag kan ladda ner som är ultimat för vegas/avchd decodea?

Tack!

Postad
Okey. Vet inte men om jag säger såhär

Jag vill filma action sport.

Kan jag filma i " bioläge " " cinemode " 25p/50i 50shutter. Men blir inte bilderna sjuukt suddiga då? asså rörelsen måste bli as blurrig o suddig?

Sen en jättestor fråga. Ska jag filma i 50i eller 25p för youtube. måste veta de.

Sen om du/ni har nån codec jag kan ladda ner som är ultimat för vegas/avchd decodea?

Tack!

Om du frågar mig så så anser jag givetvis att du ska testa själv båda/alla alternativ. Att bara sitta hemma och fråga sig om de blir suddiga är fel sätt att lösa detta. DU måste givetvis ut och testa dig fram. Än så länge har ingen här skrivit om att de äger en sådan kamera och vet exakta inställningar. Finns säkert på andra forum, men bäst är ju givetvis att du själv testar och lär dig vad som är bäst. Manualen är en annan källa till information.

Sport/Action säger mig inte så mycket mer än att jag hoppas kameran anpassas för rörelser, iaf verkar det logiskt.

Spela in en scen med något rörligt och köra samma scen i alla inställningar du kan ha. In med det i redigeringen och exportera ut till en fil. Publicera på youtube och kolla vad som funkar bäst. Ändra inställningar och testa igen. Kör på så tills du hittar en bra medelväg.

Codec behöver du inte fundera på om du ska till Youtube. Det står på YouTube och säkert hundra sidor på nätet vad man ska köra för inställning, troligen även tips till SonyVegas på många sidor. Jag kör inte Vegas så jag kan inte guida dig.

Men mp4/h264 6000kbps 720p25 är det jag brukar använda när det ska till Tuben. Det finns också några trådar om det på detta forum om just youtube och codec till det.

Står i manualen till Vegas hur man ändrar sånt.

Postad
Om du frågar mig så så anser jag givetvis att du ska testa själv båda/alla alternativ. Att bara sitta hemma och fråga sig om de blir suddiga är fel sätt att lösa detta. DU måste givetvis ut och testa dig fram. Än så länge har ingen här skrivit om att de äger en sådan kamera och vet exakta inställningar. Finns säkert på andra forum, men bäst är ju givetvis att du själv testar och lär dig vad som är bäst. Manualen är en annan källa till information.

Sport/Action säger mig inte så mycket mer än att jag hoppas kameran anpassas för rörelser, iaf verkar det logiskt.

Spela in en scen med något rörligt och köra samma scen i alla inställningar du kan ha. In med det i redigeringen och exportera ut till en fil. Publicera på youtube och kolla vad som funkar bäst. Ändra inställningar och testa igen. Kör på så tills du hittar en bra medelväg.

Codec behöver du inte fundera på om du ska till Youtube. Det står på YouTube och säkert hundra sidor på nätet vad man ska köra för inställning, troligen även tips till SonyVegas på många sidor. Jag kör inte Vegas så jag kan inte guida dig.

Men mp4/h264 6000kbps 720p25 är det jag brukar använda när det ska till Tuben. Det finns också några trådar om det på detta forum om just youtube och codec till det.

Står i manualen till Vegas hur man ändrar sånt.

Jag kan inte mer än tacka dig!! Först att du tog dig tid att skriva och sen besvara. Antar att 720p är bättre än 1080p? mindre lagg? ( min kamera spelar in i 1080 x 1920 ) sen, mp4 är likadant som h264?

Ska nog köra " program mode " eftersom den byter exponering/shutter efter väder och ljus!

Tack!! ( Hoppas andra som har likadant problem kan läsa i den här tråden! )

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...