Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag håller på med ett stop motion-projekt och börjar inse att utgifterna kommer passera några tusenlappar. Mitt mål med filmen är delvis att få den färdig. Manuset är inte färdigskrivet utan jag skriver under tiden som filmen spelas in.

Jag själv känner att det skulle vara omöjligt att få tag på några tusenlappar för att finansiera projektet, även regionala resurscentrum vill väl ha en garanti på att filmen kommer bli färdig.

Vad säger ni? Ingen delar väl ut, säg 3000, och är redo på att vänta i två-tre år innan filmen (möjligtvis) blir färdig.

Postad

Kommer den bli färdig eller inte? Bestäm dig.

Ja dom vill att du slutför projektet. Varför tänker du inte göra klart den? Har du en rimlig förklaring till varför det ska ta två år är det väll inga problem.

Postad

något du kan göra är att söka för delmoment i processen, tex manus, produktion, distribution. för en film sökte jag enbart stöd för själva distributionen, funkade bra, och så blir det mer överskådligt vad man har pengarna till.

Postad

Tackar för svaren!

Att jag tvekar beror främst på att mitt tidigare stop motion-projekt lades ner på grund av att jag endast uppnått en halv minuts film på flera månader. Men nu har gör jag allt för att effektivisera arbetet och hade tänk att fotografera ungefär 100-200 bilder i veckan. 15min * 60sek * 15fps / 104veckor = 130 bilder i veckan under två år vilket ger femton minuters film.

Det jag behöver pengar till är rekvisita.

Det jag får göra då är väl att skriva klart manuset och därefter räkna ut hur mycket jag behöver och söka detta. Eller, finns det något bättre plan?

Postad
Vad menar du med 1 minuts film? 15 skrev jag?

Tror snarare han menar att du inte visar någon form av ambition. Du tänker alltså ta 18/19 bildrutor per dag, för ett projekt du redan innan bestämt dig ska ta 2 år, och utan minsta reservation påpekar att du inte garanterar att projektet ens slutförs.

En film på 1 minut skulle du då slutföra på 11 veckor (Om du nu ens behagar att slutföra det). Längre en så får du knappast stöd för. Inte för att jag tror att du skulle få nåt finansiärt stöd överhuvudtaget med de där kraven.

Så som jag ser det så; kan du inte få dig själv till att slutföra någonting så är det nog bättre att inte börja alls. Stop Motion kanske inte är din grej helt enkelt? :)

Postad

Först vill jag bara förklara vad jag menade med 130 bilder i veckan. Givetvis kommer jag lägga ner mycket mer tid! Det är bara det att det jag räknar med att det tar tid att bygga upp miljöer (berg, åkrar, skog osv.). Att jag därför inte kan spela in varje dag. Men när väl en scen är uppbyggd med scenografi så kan jag ta flera hundra bilder på en dag. Men som sagt, jag reserverar tid till att konstruera och bygga upp. Hoppas jag förtydligat.

Jag säger inte att det ska ta två år, men att mitt mål är att ligga på minst 130 bilder i veckan. (Inspelningen är ju det som tar minst tid. Att bygga och konstruera rätt miljöer tar väldigt mycket tid.)

Att slutföra ett projekt blir nog inget problem om jag har ett färdigt manus och ett genomgående förarbete i övrigt. Har jag dessutom fått filmstöd så är det mer ett måste att bli färdig.

Mina krav är väl bara att jag vill få lång tid på mig? För stop motion tar ju tid, särskilt om man jobbar själv och endast på sin fritid.

Postad

Jag vet en animatör som jobbade 5-10 år på en fantastisk film, och han fick stöd, i Kanada visserligen men ändå. Så ge inte upp, men det är nog bäst att du kanske söker stöd för att just bygga upp miljöerna då? Och kanske gör något på 1 minut först att visa upp om du inte redan har det. Men sen måste du vara envis och bestämma dig för att göra det klart.

Postad

Vi kan ju ganska klart säga att ingen kommer ge något finansiärt stöd åt en film som kanske blir klart.

Sen snackade du om 3000kr - Så jag förstår inte riktigt: varför ska du söka stöd? Om du inte är pantburksletare på halvtid borde du väl ändå kunna spara ihop dessa 3000kr själv? För är du själv inte redo att lägga några pengar på ditt projekt, ja varför skulle någon annan vara det?

Postad
Vi kan ju ganska klart säga att ingen kommer ge något finansiärt stöd åt en film som kanske blir klart.

Nej, då har vi rett ut det. (Sen borde man väl kanske kunna göra en deal att ifall inte filmen blir färdig så ska jag betala tillbaka allt stöd.) Men då är väl i alla fall trådens huvudfråga besvarad. Då får jag ju helt enkelt göra klart filmen bara.

Men jag tycker att ni blivit alldeles för skeptiska bara för att jag misslyckades en gång. Man lär väl sig av sina tidigare misstag? Sådana saker som gick fel förra gången kan jag rätta till nu. Nu kommer jag också ha ett färdigt manus så att jag vet hur lång filmen kommer bli.

För är du själv inte redo att lägga några pengar på ditt projekt, ja varför skulle någon annan vara det?

Kan jag få filmstöd så tar jag ju givetvis hellre det, men om inte så betalar jag själv. (Jag vill ju göra filmen vilket som.)

Postad

Sen snackade du om 3000kr - Så jag förstår inte riktigt: varför ska du söka stöd? Om du inte är pantburksletare på halvtid borde du väl ändå kunna spara ihop dessa 3000kr själv? För är du själv inte redo att lägga några pengar på ditt projekt, ja varför skulle någon annan vara det?

Jag fick ca 3000 kr en gång till ett litet projekt :) Är man student eller arbetslös är det ganska mycket pengar.

Postad

Får man fråga var du sökte dessa pengar? :)

Jag antar att jag får vända mig till Film i Skåne.

Får jag inga pengar får jag helt enkelt göra berättelsen en aning "billigare" och ta ur egen ficka.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...