Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Någon som vet hur autofokus och manuell fokus fungerar på canon 7d? Vad går autofokus efter, finns det några inställningsmöjligheter och hur rattar man manuellt fokus?

Postad

Det hela beror naturligtvis på vad du har för objektiv. men har du ett objektiv med autofokus kan du använda den. Den är dock mycket begränsad och kräver att du ställer fokus före du börjar filma eftersom att den både låter och "åker" fram och tillbaka innan optimalt fokus uppnåtts (på samma sätt den "åker" när du tar stillbilder). Du kan alltså inte ha den på autofokus och filma som en vanlig videokamera där fokus ställs automatiskt beroende på vad du pekar kameran på.

Den manuella fokusen funkar på samma sätt som när du har kameran i stillbildsläge, det är bara att snurra på fokusringen så ändras skärpan. Denna är betydlig lättare att använda undertiden du filmar än autofokusen. För att göra det hela lättare brukar man ha en rigg på kameran som man fäster en "follow focus" på. Det är ratt som är fäst vid ett kugghjul/rem/band som styr fokusen (kolla länken).

Follow focus:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10148261

Postad

Tack Bleckert. Det var precis vad jag ville veta. Men verkar svårt att hela tiden använda manuellt fokus. Jag läste på lite om fokus pulling för någon dag sedan och tydligen är det ofta en medhjälpare som sköter detta och det anses vara svårare än att vara kameraman. Så att sköta fokus manuellt och filma samtidigt låter svårt! Speciellt om både det man filmar och jag som kameraman rör sig.

Postad

Både ja och nej! Det hela beror på hur kort skärpedjup du har, ju kortare skärpedjup destu känsligare och svårare blir det. Sen ska man säga att det är mycket svårt att filma med en dsl-r utan en rigg eller stativ då det blir mycket skakigt. Därför är en axelrigg eller stativ nästintill ett måste. Sen är det en övningssak att dra skärpa och filma samtidigt.

Postad

Tror du det skakar mycket handhållet även om man har bildstabilisering i objektivet? Fast borde förresten vara svårt att hålla stabilt när man vrider skärpereglaget samtidigt.

Jo skärpedjup spelar ju in men 7d har ju speciellt kort skärpedjup, fast det lär ju gå göra det kortare än det är på de flesta filmklipp man tittar på som är filmade med 7d.

Postad

Bildstabilisering i objektivet ger naturligtvis en liten effekt men ganska minimal jämfört med en rigg och vad som behövs.

Skärpedjupet går att få mycket kort med 7d men allt beror ju på vad du kör för bländare och brännvidd!

Postad

Bildstabilisering (IS) i objektivet gör minimalt med hjälp för handhållet med DSLR. Den är gjord för stillbildsfotografering och är inte alls av samma typ som den som man hittar i t.ex. videokameror. I vissa fall kan tom. IS motverka sig själv under rörelser med kameran, som panoreringar motsv.

Så förlita er inte på att den ska göra några underverk. Riggar och stativ är mycket bättre om man är ute efter stöd och stabila bilder.

Postad

Intressent det här. Är glad för att ni tar er tid att dela med er av det ni vet. Jag har lärt mig otroligt mycket i veckan genom att googla o titta på filmklipp men det är inte lätt att hitta info om allt, speciellt kan det ta tid! Möjligheten att kunna fråga en del saker är schysst.

Märker att det är fler skillnader mellan videokameror och systemkameror än vad jag trodde. Undrar vad framtiden har att erbjuda. Tycker mig se en trend där enheter i och med att de får fler funktioner blir mer lika varandra i funktion och möjliga användningaområden.

Tex när tex 7d blivit så populär kanske tekniker för bildstabilisering och fokus för filmfunktioner kan komma att utvecklas eller tillkomma utan att påverka stillbildstagning negativt.

Åter till att prata fokus.

"´åker´ fram och tillbaka innan optimalt fokus uppnåtts (på samma sätt den ´åker´ när du tar stillbilder)"

Jag har inte erfarenhet av systemkameror. Hur lång tid kan det ta att uppnå bra fokus och då undrar jag också hur detta kan påverka stillbildstagning av rörliga föremål samt vid sekvenstagning?

Postad

Om jag säger såhär, autofokus går inte använda i ett pågående klipp. Trycker man ner fokusknappen blir det först helt suddigt och sedan blir det rätt skärpa. Dessutom låter autofokusmotorn och rörelsen i objektivet så mycket att den förstör ev. ljud. Den är dessutom inte så snabb. Antingen får man sätta fokus innan man börjar filma eller så använder man manuell fokus.

Postad
Om jag säger såhär, autofokus går inte använda i ett pågående klipp. Trycker man ner fokusknappen blir det först helt suddigt och sedan blir det rätt skärpa. Dessutom låter autofokusmotorn och rörelsen i objektivet så mycket att den förstör ev. ljud. Den är dessutom inte så snabb. Antingen får man sätta fokus innan man börjar filma eller så använder man manuell fokus.

Jag har många års erfarenhet av systemkameror. När det kommer till autofokus så beror det helt på vilket objektiv du har. Jag har fotat med allt från det sämsta till canons bästa L serie.

Mitt Canon ef 70-200 f/4 L USM (som sägs vara ett av de bästa objektiven i den klassen) är otroligt snabb när det kommer till att fokusera. Dels för att den har Ultrasonic motorn i objektivet (USM). Men.. även fast det går snabbt så syns det alldeles för mycket. Det blir helt suddigt och sen tillbaka till rätt fokus. Filmar du dessutom vid 200mm så är autofokusen lite långsammare. Manuell fokus är att föredra.

Här är en film på autofkusens hastighet och ljud:

http://www.youtube.com/watch?v=seGGCBauBZ4

Ljudet är inte högt, men det påverkar helt klart när man filmar. För någon med extern microfon bör det inte vara något problem dock.

När de kommer till andra populära objektiv såsom Canon 50mm f1,8 så är autofokusen mycket mycket sämre. Den är högljudd och långsam. Men å andra sidan så är den relativt korta brännvidden på 50 mm en fördel. Du har mycket mer omfång i bilden och det är lättare att följa ditt motiv. Men skulle man behöva fokusera om så kommer det ta tid och låta väldigt mycket.

Inte mycket av en filmexpert än, men hoppas det hjälper lite.

Postad

Digital stillbildsfoto och video är två skilda världar. Vilket också är anledningen till att de som har pengar köper 7D/5D med PL-mount, eftersom stillbildsobjektiv är avsedda för foto och inte video. (Med andra ord, att läsa recensioner på objektiv på typ fotosidan.se är tämligen meningslöst eftersom en videograf arbetar utifrån något helt annat, och ett "skräpobjektiv" för 1500 spänn kan duga gott för den glade amatören...)

Konstant bländare avhjälper men fortfarande, autofokus för video ser skit ut. Har du ej möjlighet att dra manuell fokus så använder du fel kamera, long story short.

Kritiken mot IS skall tas med en nypa salt. Snarare funkar det i normala situationer mycket bra, skulle säga att det gör större skillnad än riggar såsom cages/halo/axelstöd. (Sen om man sysslar med något någorlunda seriöst använder man varken zooms, autofokus eller IS, men nu är det rätt uppenbart att OP inte är en professionell filmfotograf).

Postad
Digital stillbildsfoto och video är två skilda världar. Vilket också är anledningen till att de som har pengar köper 7D/5D med PL-mount, eftersom stillbildsobjektiv är avsedda för foto och inte video. (Med andra ord, att läsa recensioner på objektiv på typ fotosidan.se är tämligen meningslöst eftersom en videograf arbetar utifrån något helt annat, och ett "skräpobjektiv" för 1500 spänn kan duga gott för den glade amatören...)

Konstant bländare avhjälper men fortfarande, autofokus för video ser skit ut. Har du ej möjlighet att dra manuell fokus så använder du fel kamera, long story short.

Kritiken mot IS skall tas med en nypa salt. Snarare funkar det i normala situationer mycket bra, skulle säga att det gör större skillnad än riggar såsom cages/halo/axelstöd. (Sen om man sysslar med något någorlunda seriöst använder man varken zooms, autofokus eller IS, men nu är det rätt uppenbart att OP inte är en professionell filmfotograf).

Intressant, då jag har lite motsatt erfarenhet. Kanske jag som har dålig IS på alla mina gluggar? Fast på 400 och 600mm med ett bra stativ, fast bild, då kan jag tycka att IS gör bra ifrån sig.

Sen, några ord om PL. Det finns enligt mig ingen anledning att mecka med PL-mount pga. att "de är så mycket bättre". Såvida man inte ska slänga upp bilden på en bio-duk.

Det är iofs jättebra om man redan sitter på ett gäng PL-gluggar motsv. De är bra, de kostar mycket och är byggda för att mycket lätt kunna köra follow-focus etc. (deras största fördel tycker jag) Samt att de finns i de brännvidder man normalt jobbar med som video/filmfotograf. Men någon spektakulär högre kvalité ger dem inte. Inte på en DLSR. Subjektivt kanske.

Det finns många bra "foto"objektiv där ute som gör lika bra jobb. Zeiss-primes är ett typiskt exempel om vi ska ta upp ett.

Man bör ha i åtanke att DSLR-kameror har inte så hög detaljrikedom som en kamera som normalt brukar köra med just PL-gluggar. Så man vinner inte så mycket kvalité på att sätta dit super-objektivet. Utan gör man det så är det för en mycket bättre fokushantering.

Min poäng är att man kommer väldigt långt med ett "foto" objektiv, så länge man väljer rätt sort. Kit-objektiven är inte rätt sort t.ex.

Postad

Kimster: Att köpa en PL-monterad 7D som amatör spelar i samma geek-zone som att sätta 35mm adapter på iphone om du frågar mig... och självklart duger "vanliga" objektiv för de allra flesta av oss. Inklusive mig ;)

Användandet av PL mount primes handlar mycket om att fotoobjektiven är oprecisa när du markerar en focuspull t.ex., skådisen/kameraförflyttningen får inte ha en fokusvariabel utifrån markers. Fotoobjektiv görs inte med sådan precision som filmobjektiv eftersom det är meningslöst för en stillbildsfotograf.

...med det sagt tycker jag personligen hela HDSLR-movement lider av extremt nörderi, och istället för att gnälla över saker på forum borde de gå ut och göra film... my 5 cents :)

Ang IS: jag upplever Sigmas glas ha bättre stabilisering än Canons, dock helt ovetenskaplig åsikt

Postad

ah mmm True, true...

Men aaahhh detta nörderi... för vissa av oss är det ju det som är det fina med allt :)

/nörd, fast en kreativ sådan...

..som anser Nikons glas har bäst stabilisering...synd att de inte kan göra bra videofunktioner...hupp jevlar... nu var nörderiet framme igen.. ;)

Postad

Jag har inte erfarenhet av systemkameror. Hur lång tid kan det ta att uppnå bra fokus och då undrar jag också hur detta kan påverka stillbildstagning av rörliga föremål samt vid sekvenstagning?

Greppar video bättre nu. Men undrar fortfarande en del om stillbildstagning.

Går det inte att ta stillbilder med autofokus på någon som rör sig från eller emot mig eller är på väg att röra sig ur bild? Tänker cykelhastighet. Om autofokusen ska ta sån jäkla tid på sig har ju objektet flyttat sig till annan fokuspunkt eller ur bild innan fokusen hittat rätt, eller?

Postad

Autofokusen jobbar i detta fallet på två olika sätt. När man tar stillbild finns en supersnabb autofokus i kameran som kan fokusera under en sekund, lite beroende på modell av DSLR och objektiv. Men det kräver att spegeln är nedfälld för att kamerans mätare ska kunna avgöra rätt fokusinställning på objektivet.

När du filmar med en DSLR så är spegeln uppfälld, då sensorn kräver det. Annars ser man ju inget. I detta läget jobbar kameran med något som kallas kontrast-fokus. Den söker i bilden kring vad som ska vara i fokus eller inte. Denna process tar mycket längre tid, flera sekunder oftast, och normalt går kameran ur fokus under tiden den försöker hitta rätt fokus. Prova själv så kommer ni förstå direkt vad jag menar.

En riktig videokamera ha en annan mycket mer kompetent fokus-hantering. Detta är en av de faktorer som gör att vissa hellre väljer en videokamera än DSLR-video, då videokameran har förmåga att fokusera snabbare, tystare, automatiskt och möjlighet att kunna zooma utan att påverka fokus. Det går normalt inte på ett DSLR-objektiv.

Men när det gäller stillbild, då är en DSLR blixtsnabb, finns inget som klår den då.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...