L_Lefty Postad 6 juli 2010 Postad 6 juli 2010 Hej alla! Jag ska köpa en videokamera och har en budget på 10 - 15 000 kr. Kan inte mycket om det. Har läst en del på forumet nu (bla en massa trådar som den här), men fortfarande har jag svårt att få någon stark magkänsla. Här på forumet verkar ju de flesta för att HD är det enda och nya, men många jag talar med menar att det är bättre att köpa en traditionell miniDV-kamera med bra optik, än en HD-kamera, om man inte har sjukt mkt pengar. Eftersom en bra HD-kamera kostar 50 000 <.> Så då har jag kollat lite på blocket och hittade en Canon XM2 för runt 11 000 Vilket jag förstår är mer en optik/miniDV-kamera. Men jag har också läst på forumet här och både Panasonic HDC-SD700 och Canon Legria HV40 verkar ju väldigt populära och rekommenderade. Jag förstår inte riktigt skillnaden förutom att panasonicen då kör på full HD progressivt, vilket ju låter bra. Och att Canon XM2 verkar vara mer "semiproffs"-aktig och bara kör band (inte minneskort) eller? Vad som behövs tänkas på är att jag inte har ngn superdator, och att den ska vara lätthanterlig eftersom den mest ska användas av amatörer och ungdomar. Vill visserligen att den ska ha manuella inställningsfunktioner och bra ljud-upptag men för all-around-filmning Så jag tänkte helt enkelt fråga om någon har några hjälpsamma synpunkter? Jättetacksam för alla svar!! / L 0 Citera
theseb Postad 8 juli 2010 Postad 8 juli 2010 Nu talar jag bara för mig själv, men hade personligen aldrig lagt ut 11k på en XM2. Om du nu inte får med en jävla massa tillbehör. Först och främst, tycker jag, att du borde fundera (om du vet, iaf skriva) vad du främst ska använda kameran till. Vissa kameror passar ju, ganska självklart, bättre för vissa ändamål. Och ja, du har i regel bättre optik i en lite äldre "semi proffs" kamera som filmar SD än att köpa en handycam HD. Tex HV30/40. Nog för att jag anser att den kameran har stora fördelar rent bildmässigt. Billig och producerar en jävligt schysst bild för priset. Dock CMOS-sensor, så det är ju lite tråkigt. Hade jag varit du hade jag försökt spara ihop ungefär 5-10 tusen till och hittat mig en billig XH-A1 för runt 20-25k. Vilket inte alls är ovanligt. Fan det finns ju HVX200 beg ute nu för tiden för runt 25 lökar. Leta på! Förresten, vad är det ni ska spela in? Är ni ute efter "filmlooken"? 0 Citera
Pehrbau Postad 8 juli 2010 Postad 8 juli 2010 Eftersom det tydligen blir din första kamera så kanske det kan vara bra att börja med en inte alltför avancerad kamera. Som ovanstående kommentar säger bör du också ha klart för dig vad du vill ha den till och vilka krav du kommer att ställa på färdig film. Att din dator inte är så kraftfull talar nog också för att du kanske bör börja med SD och vämta med HD en tid till du känner dig mogen och har en ny dator. HD kräver mycket datorkraft och större diskar än vad SD gör av naturliga skäl. En annan sak med HD är att om du vill dela med dina filmer så bör du lägga dem på skivor för HD - Bluray - och inte på vanlig DVD. HD-skivor kostar ca 10 gånger så mycket som DVD och tittaren måste ju också ha en Bluray-spelare, vilket inte är så vanligt än. XM2 är för övrigt en utmärkt 3-CCD kamera för 4:3 och 16:9 men använder inte äkta 16:9 format. Kanske är priset du nämnde för den något för högt men det kanske ingår flera tillbehör. Lycka till! 0 Citera
StenR Postad 8 juli 2010 Postad 8 juli 2010 Apropå HD: man behöver givetvis inte distribuera Blueray-skivor bara för att man har en HD-kamera, jag skickar mestadels bara DVD-skivor, och på nätet nöjer jag mig med att ladda upp 720p så att de flesta ska orka spela upp filmerna. Inte förrän i år så tror jag att Uppsala Filmfestival accepterar HDCAM-band och de festivaler som tar emot Blueray är ännu väldigt få. Så jag ser bara två skäl till att köpa en gammal avancerad kamera med manuella kontroll och fejk 16:9 i SD: lära sig hur en proffskamera fungerar och man fotar motiv som kräver en CCD-sensor. Ska man däremot bli nöjd med den tekniska kvaliten så blir det nog mest för webbfilmer även om DVD-kvalitén kan bli helt ok med. Men jag skulle nog också istället spara ihop till en begagnad XH-A1. Om din dator inte klarar av HD så kan kameran spela in SD men jag skulle ändå spela in i HD men tanka över materialet i SD till datorn om jag vet att jag inte behöver HD för stunden. 0 Citera
L_Lefty Postad 14 juli 2010 Författare Postad 14 juli 2010 Hej igen & tack för alla svar! Jag vet visserligen fortf inte vad det blir för kamera. Jag kan tyvärr inte spara ihop XH-A1 för jag har fått 20 000 i projektpengar. Å då ska jag köpa en kamera mm till ungdomar som ska filma. Så det är mer åt dokumentärfilms-hållet som kameran ska användas till. Kanske kommer filmerna visas vid tillställningar men kraven på kvalitet är inte så höga iaf. Men det kanske blir en HV40 iaf om den nu har mycket valmöjligheter och bra bild. Förstod jag rätt om man kan välja antingen miniDV-band eller minneskort? Och att man kan välja om man vill filma SD eller HDi. Men vad innebär CMOS-sensor? Eller 25p-inspelning (progressiv)? Tack igen! 0 Citera
L_Lefty Postad 14 juli 2010 Författare Postad 14 juli 2010 Jag kollade CMOS-sensor på ordlistan här och enligt den så är det inte så stor skillnad längre på CCD och CMOS verkar det som. Fast finare kameror har alltså 3CCD eller? Vad innebär det? Hittade inte i ordlistan. Men det är mest att det blir en bättre optik eller? Det är inte så mkt man ställer in och manuellt hanterar med? 0 Citera
superD Postad 14 juli 2010 Postad 14 juli 2010 jag har själv en hv30 och jag gillar kameran, men jag skulle aldrig jämföra den med en 3ccd kamera då jag även är ägare av en äldre panasonic (nv-gs120) kamera med 3ccd sensor, som fortfarande har mycket bättre färgåtergivning än hv30´n. däremot så har ju hv30´n en massa andra fördelar och jag kan definitivt rekomendera den. jag är även nybliven ägare av en canon xh a1s och det är verkligen en kamera jag skulle rekomendera... 0 Citera
L_Lefty Postad 14 juli 2010 Författare Postad 14 juli 2010 Tack SuperD för svar. Då förstår jag mer. Är det lite som 3CCD är den största grejen med semiproffs-kameror eller? Och finns det några andra förutom Canon som gör sådana kameror m 3CCD? Ex panasonic? För XH-AI blir nog lite dyr. Vad hade ni betalat för en XM2 på blocket? 0 Citera
superD Postad 14 juli 2010 Postad 14 juli 2010 jag tror alla märken använder 3ccd, men det brukar nog krävas lite dyrare modeller... jag har sett filmer som är gjorda med xm2:an som jag tycker har bättre kvalitet än många hd kameror kan erbjuda, däremot så är jag tveksam till om jag skulle köpa en själv, mest pga att den inte har äkta 16:9... 0 Citera
Blanco Niño Postad 16 juli 2010 Postad 16 juli 2010 Tycker spontant att en beggad PD150 eller liknande skulle kunna vara bra för dina behov Lefty. Är en ganska lättanvänd kamera med stor funktionalitet. Det blir ju inte världens roligaste bild, men det känns inte som att det är prioriterat i detta fall. PD:n används i många skolor. 0 Citera
L_Lefty Postad 18 juli 2010 Författare Postad 18 juli 2010 Tack Blanco Niño för ditt svar. Är det med 3ccd? Hittat en för 13 tusen. Kan det vara bra pris? 0 Citera
plf66 Postad 18 juli 2010 Postad 18 juli 2010 PD150 må varit en bra kamera när den kom. Men med hänsyn till att merparten av landets tv-tittare idag har 16:9-skärmar måste allt annat än 16:9 i nyproduktion kännas fel? En PD150 med en 16:9-tillsats kan kanske motiveras om priset på kameran är rätt (några 1000-lappar anser jag). 13000 för en PD150 och några 1000 kr för en 16:9-lins, då är vi uppe i ungefär samma pris som en beg XH-A1 vilket väl under alla förutsättningar är en bättre kamera. Ja, inte lika ljuskänslig som PD150, men annars enormt bättre och skarpare bild. 0 Citera
landen Postad 20 juli 2010 Postad 20 juli 2010 En Canon 550D med ett all round objektiv. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10433947 Ett fint stativ http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5875251 En bra mic http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4284553 11 785,00 SEK Och vet du vad? Allt är då NYTT! Sen kan du köpa glass för 3215 SEK Snälla köp ingen gammal sunkig DV-kamera. 0 Citera
StenR Postad 20 juli 2010 Postad 20 juli 2010 En Canon 550D med ett all round objektiv. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10433947 Ett fint stativ http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5875251 En bra mic http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4284553 11 785,00 SEK Och vet du vad? Allt är då NYTT! Sen kan du köpa glass för 3215 SEK Snälla köp ingen gammal sunkig DV-kamera. Jag skulle hoppa över glassen och skaffa en lcd-lupp och spara till ett Sigma 30mm/1.4. Kanske byta miken mot en Zoom H1. 0 Citera
jolt_jokern Postad 20 juli 2010 Postad 20 juli 2010 Jag skulle hoppa över glassen och skaffa en lcd-lupp och spara till ett Sigma 30mm/1.4. Kanske byta miken mot en Zoom H1. eller köpa en H4n för glasspengarna ;) 0 Citera
marcus_136 Postad 21 juli 2010 Postad 21 juli 2010 Jag har en Canon hv30 med Raynox 6600 vidvinkellins till salu för en vettig peng. Då har du råd med med en massa annat lull lull till den. 0 Citera
L_Lefty Postad 22 juli 2010 Författare Postad 22 juli 2010 Tack igen för alla svar. Ja, jag har sett att folk skriver mkt om den där Canon 550D. Det känns bara så märkligt att en stillbildskamera nu har lika bra filmfunktion som en videokamera.. ? Vad är det som är bra med canon 550D? & hur skiljer den sig från en kamera som legria HV40? 0 Citera
plf66 Postad 22 juli 2010 Postad 22 juli 2010 Tack igen för alla svar. ....Det känns bara så märkligt att en stillbildskamera nu har lika bra filmfunktion som en videokamera.. ?.... Lika bra? Nja, jag skulle vilja säga att egenskaperna är bra på stillbildskamera för filmning idag. Men börjar man jämföra blir det hela svårare. Det beror på vad man vill filma, sina kunskaper, behov och krav. Den ena kameran ersätter inte den andra. Själv klarar jag inte av att enbart ha en Canon-kamera idag pga av CMOS-sensorerna egenskaper. Det är egenskaper som inte generellt passar min typ av filmning. Däremot är jag ändå lockande av vissa typer bilder jag kan få med en stillbildskamera när man filmar, så jag ska nog slå till att köpa någon av Canonmodellerna som ett rent komplement till CCD-kamerorna jag har för filmning. Men då blir det främst för "rörliga stillbildbilder" så jag mera vill labba med skärpedjup och landskapsbilderna som inte har snabba panoreringar, mycket rörligt i bilderna etc. 0 Citera
L_Lefty Postad 25 juli 2010 Författare Postad 25 juli 2010 Hej igen! Jag uppskattar verkligen alla seriösa och bra svar! Tack! Nu med närmare eftertanke har jag nog kommit fram till att jag inte har budget eller krav på en kamera med 3CCD sensor, utan att kameran är lätt och smidig att ta med kanske är främsta prioritet. Och en Canon 550D har jag förstått inte har så mycket stabiliseringsfunktioner och gärna kräver ganska mkt tillbehör. Och känns svårare att filma med utan stativ. Stämmer detta? För vi kommer ju att filma mer dokumentärt. Så då är jag tillbaka vid en handycam som antingen SD700: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10469034 lr då HV40 http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=8917551 MEN då har nya frågor kommit upp. Som ex att SD700 innebär AVCHD och jag har en PC och kör senaste premiere. Hur mkt meck betyder det egentligen kring konvertering? Jag är ju helt ny och behöver lätthanterliga grejer. För att inte tala om ungdomarna som ska filma. Och hur ställer sig en 3MOS-sensor mot en CMOS? (mest nyfikenhet, inte så viktigt egentligen) I vilket fall behöver jag ju lite tillbehör och har kollat upp den här micken http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5441210 Något mer som kan behövas? / L 0 Citera
Sebban Postad 27 juli 2010 Postad 27 juli 2010 Hey! Du får min Canon xm2 för 7000 kr. Jag ska snart iväg till Kina och behöver lite extra pengar i reskassan. Massvis med godis ingår. Vidvinkel, extra batteri mm. Dra iväg ett pm så berättar jag gärna mer om vad som ingår. Hör av dig snabbt dock. Tack lycka till! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.