Jump to content

Hur exporterar jag QT till MPEG2?

Mahatmas

Recommended Posts

Jag behöver verkligen Er hjälp! Sitter helt plötsligt i en situation där jag ska croppa och göra åkningar i ett färdigt material (16:9) och det ska bli något så ovanligt som 1280x390.

Detta är inte problemet, jag får till det jättebra i Final Cut.

Problemet är att det MÅSTE levereras i MPEG-2 pga att det är tydligen det enda skarmarna det ska spelas på tar. Inser då helt plötsligt att jag ALDRIG behövt konvertera från QT/Mov till MPEG-2. Hittar ingen export för MPG-2 i FCP eller QT Pro. Jag har provat EMICSoftMPG

och ffmpg.. men får det inte att funka. Filmen får ju alltså inte bli en vanlig 16:9 med letterbox som gör att det blir 1280x390 utan hela filmen ska uppta "framen" (vilket det alltså gör när jag exporterar från FCP...

Någon som vet vad jag ska göra?? Finns det någon codec man kan köpa till QT pro eller FCP för att exportera MPG-2 etc...

Skulle vara evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig lösa detta pinsamma problem som jag inser förmodligen är rätt basic...

(det finns ytterst få men dock tillfällen som man önskar att man satt på en PC..)

Är det Final Cut Pro? För i så fall kan du ju skicka det till Compressor som kan göra det till MPEG2.

Annars... får du kanske fuska och skicka ut det som nåt hyfsat okomprimerat format och sen köra det ett varv till genom något annat program i värsta fall?