Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Håller på att arbeta på ett manus med arbetsnamn Marulken, som ni gärna får titta på!

Det är ett fantasy/thriller/drama som handlar om Morgan, en ung man som åker med sina vänner och fiskar för första gången. Det blir tyvärr ingen trevlig upplevelse, för han blir biten av något i vattnet. Sedan börjar mystiska saker hända och Morgan börjar förändras..

Är på version 2 nu, så det finns mkt kvar att göra. Jag hoppas att ni vill läsa och ge feedback, både på det som är bra och på det som är dåligt! :)

MARULKEN-v2-.pdf

MARULKENv3.pdf

MARULKENv5.pdf

Posted

Idén är rätt bra, men genomförandet lämnar en del att önska.

Men innan jag går vidare, låt mig säga följande: numrera scenerna! Till dess får jag hålla mig till mer övergripande kritik.

Rent tekniskt är det en del som stör, t ex att du skriver "INT. DAG. PLATS" istället för "INT. PLATS - DAG". Än mer störande är dock de otaliga parenteserna. Stryk varenda en av dem!

Beskrivningarna är också i knapphändigaste laget. Att säga att något är ett "sovrum" är liksom rätt intetsägande. Det säger inget om den som bor där. Likaså lämnar introduktionen av Henrik och Daniel en hel del att önska. Det enda vi får veta om dem är hårfärg och längd på håret... Vilket intryck ger de? Är de brats med rosa skjortor eller har de hattar med fiskedrag i?

Dialogen äter upp historien. Det enklaste sättet att döda en skräckis är med för mycket prat. Hälften av replikerna kan lätt strykas. Sekvensen där Lina ringer upp Morgan och ber honom köpa vatten kan strykas i sin helhet, som exempel. Jag skulle kunna ge fler konkreta förslag, men det får vänta tills scenerna är numrerade. Som allmänt råd kan väl ges det gamla att börja med scenen så sent som möjligt och sluta så tidigt som möjligt.

Man kan - och bör - förstås ta det resonemanget ett steg längre och ifrågasätta om verkligen alla scener behövs. Mitt svar är ett definitivt nej. Varför inte börja filmen med att gänget kommer fram till sjön istället för det trötta "huvudpersonen vaknar i sin säng".

Fundera även på vilken genre det är som gäller. Du beskriver filmen som "fantasy/thriller/drama", vilket faktiskt är dels rätt intetsägande och dels knappast backas upp av historien. Om du frågar mig är genren skräckis/rysare, och allt i filmen bör anpassas efter det övergripande syftet. Sök skräcken, spänningen, förebådningarna etc.

Nåväl, för att upprepa mig själv så gillar jag faktiskt idén, så jag tror definitivt att det går att göra något bra av manuset. Men det krävs att du kan vara hård mot din egen text. Tänk på att varje scen skall vara filmens bästa scen!

/Jakob

Posted

tack för din feedback jbergman! :)

ska ta det till mig och fortsätta skriva. tyvärr är karaktärerna för mig fortfarande ganska anonyma, men jag antar att jag får försöka lära känna dem bättre.

återkommer när det finns en ny version :)

• 2 weeks later...
Posted

Hej på er! Nu har jag skrivit färdigt version 5, ligger i första inlägget! :) Har strukit en del scener i början, så manuset är ett par sidor kortare nu.. Och jag har även försökt göra det lite mer skrämmande, får se om det har lyckats. :D

Ni får gärna skriva om hur ni uppfattar karaktärerna och deras personligheter :)