Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om man skriver ett långfilms manus hur säljer man det sen? Jag vet att man skickar in till produktionsbolag och sen får de avgöra om det är värt att producera eller inte, men hur fungerar det med betalningen?

Får man t.ex. 10 000kr för ett manus och sen äger dem alla rättigheter + att ens namn stor i förtexten till filmen "written by X".

Eller får man någon procent/promille av intäkterna?

Hur fungerar själva betalningen. Är nyfiken :D

Postad

Först och främst så är det mycket ovanligt att ett manus från en helt oetablerad manusförfattare blir till långfilm.

Ett manus i sverige ligger normalt på från 100 000 kr, beroende på vem författaren är och typ av film. Som manusförfattare har du alltid kvar vissa rättigheter och du säljer endast delar av rättigheterna. Hur mycket du får betalt och om du ska ha procent av försäljningen är en ren förhandlingssak. Betalningen är oftast på f-skatt så du måste ha någon form av företag, något som innebär att om du får 100 000 kr plus moms för manuset får du ca 4-50 000 ut netto.

Men som sagt, har aldrig hört att någon lyckats sälja ett manus som HELT oetablerad.

Postad

Ett manus i sverige ligger normalt på från 100 000 kr

oj är det verkligen så lågt på långfilms manus? finns det alltså inga som lever på att skriva manus till svensk film i Sverige? för det går väl inte att skriva klart ett långfilms manus varannan månad? (tänker då att man behöver iaf 25 tusen för all leva)

Postad

ja förlåt men det lät ändå väldigt lite :) sry sry. Råkar du veta typ vad normalpris ligger på för ett manus i Sverige som är skriven av en hyfsad etablerad manusskrivare ? Kan det komma upp till 500 tusen då?

Postad

ja, det finns säkert manus som kostar uppåt miljonen. Sen är det ju inte så enkelt att de bara köper ett manus och filmar det. Många manus baseras på böcker och i många fall köper bolag optioner på att göra en bok eller ett manus till film.

Tex. köper ett bolag en option på ett manus så innebär de att de kan köpa manuset och producera det inom 10 år. Optionen köper man för en viss uppgjord procent av vad manuset beräknas vara värt. Sedan kan det ta många år innan de bestämmer sig för att filma det och då får de köpa manuset. Om de däremot inte filmat manuset innom optionstiden kan författaren/upphovsrättsinnehavaren sälja en ny option eller hela manuset till någon annan.

Observera att en långfilm normalt tar 4-5 år att producera och då är själva inspelningen 3-6 månader i slutet. Innan det ska manus bearbetas i många varv, filmen ska finansieras och kreatörerna ska lägga hela planen för vad det är för film de ska göra (manuset är ju faktiskt bara en bas för vad det är för film, samma manus skulle kunna bli en komedi eller en action beroende på casting, regi, rekvisita, musik m.m.)

Men manus är ju inget man köper i en butik utan det finns en uppsjö sätt som manus blir sålda/producerade på.

Postad

men som sagt, har aldrig hört att någon lyckats sälja ett manus som HELT oetablerad.

Men hur blir man en etablerad manusförfattare då? Var börjar man? Och snälla säg inte att man måste gå en utbildning :P

Postad

Bygger vidare på Mellblommans senaste inlägg.

Det jag reflekterade över när jag läste igenom tråden var att man måste vara etablerad. Varför då? Om jag skriver ett utmärkt manus, vad spelar det då för roll om jag aldrig sålt manus förr? (Jag är bara nyfiken.)

Postad
Men hur blir man en etablerad manusförfattare då? Var börjar man? Och snälla säg inte att man måste gå en utbildning :P

Ett sätt är att börja smått med att skriva manus till kortfilm. Har man väl fått sålt och producerat något - även om det "bara" är en kortfilm - så har man lite kött på benen när man kommer med sitt långfilmsmanus.

Det finns utbildningar också, men de jag har hittat har antingen varit kombinerade med regi eller inriktade mot tv (som behöver manusförfattare för serier mm).

Att vara författare innebär att du inte får någonting gratis utan måste visa vad du kan hela tiden och helst för rätt personer vid rätt tillfälle.

Tänk också på att det är något som tar tid. Det är inte som att köpa en hamburgare på McDonald's. Det är mer som att laga tjälknöl eller lagra ett vin. Det handlar dels om att det tar tid att etablera sig, och dels att det tar tid att mogna som författare.

För mig tog det drygt tio år innan jag fick sålt mitt första kortfilmsmanus, men misströsta inte. Om du inte gör om mitt misstag och tror att du är bäst och att alla andra har fel, kommer du nog att utvecklas snabbare än jag gjorde ;-)

• 2 veckor senare...
Postad
Ett sätt är att börja smått med att skriva manus till kortfilm. Har man väl fått sålt och producerat något - även om det "bara" är en kortfilm - så har man lite kött på benen när man kommer med sitt långfilmsmanus.

Det finns utbildningar också, men de jag har hittat har antingen varit kombinerade med regi eller inriktade mot tv (som behöver manusförfattare för serier mm).

Att vara författare innebär att du inte får någonting gratis utan måste visa vad du kan hela tiden och helst för rätt personer vid rätt tillfälle.

Tänk också på att det är något som tar tid. Det är inte som att köpa en hamburgare på McDonald's. Det är mer som att laga tjälknöl eller lagra ett vin. Det handlar dels om att det tar tid att etablera sig, och dels att det tar tid att mogna som författare.

För mig tog det drygt tio år innan jag fick sålt mitt första kortfilmsmanus, men misströsta inte. Om du inte gör om mitt misstag och tror att du är bäst och att alla andra har fel, kommer du nog att utvecklas snabbare än jag gjorde ;-)

Jag som har världens kortaste tålamod ^^ Måste bli etablerad snabbt :D helst inom 2 månader innan jag fyller år... tror ni att jag kan lyckas? :D

Vet att det är lite överambitiöst, men om jag skriver typ 10 långfilmsmanus så måste något bli bra? eller hur? Kan ju alltid försöka!!!

Muhahah >:D

Postad
Jag som har världens kortaste tålamod ^^ Måste bli etablerad snabbt :D helst inom 2 månader innan jag fyller år... tror ni att jag kan lyckas? :D

Vet att det är lite överambitiöst, men om jag skriver typ 10 långfilmsmanus så måste något bli bra? eller hur? Kan ju alltid försöka!!!

Försöka kan man ju alltid. Men tänk på att kvalitet är bättre än kvantitet.

Postad

Tänkte du skriva 10 långfilmsmanus på 2 månader? Varför vill du bli etablerad just före din fördelsedag?, även om du är halvt ironisk. Hur mycket fyller du?

Postad

jag blir 18 då och om jag får ihop lite pengar + kanske ett jobb så kan jag separera från familjen utan att de lägger sig i :D

har inget emot min familj men jag vill inte bo ihop med dem längre, dessutom börjar skolan i höst och jag avskyr att plugga....

Jag vet att det är ganska "omöjligt" att lyckas men jag är hellre optimistisk än realistisk ^^

Har aldrig varit jordnära och känner mig obekväm när jag försöker vara det...

dessutom behöver jag bli stimulerad och känna att jag har lyckats med något. Måste säga att det är väldigt stimulerande att bara skriva manus, att se att de ena blir bättre än det andra. Då måste att lyckas sälja ett vara extremt stimulerande!

Btw ryan var det inte du som sålde ett???? Hur kändes det? :D

Postad
jag blir 18 då och om jag får ihop lite pengar + kanske ett jobb så kan jag separera från familjen utan att de lägger sig i :D

har inget emot min familj men jag vill inte bo ihop med dem längre, dessutom börjar skolan i höst och jag avskyr att plugga....

Jag vet att det är ganska "omöjligt" att lyckas men jag är hellre optimistisk än realistisk ^^

dessutom behöver jag bli stimulerad och känna att jag har lyckats med något. Måste säga att det är väldigt stimulerande att bara skriva manus, att se att de ena blir bättre än det andra. Då måste att lyckas sälja ett vara extremt stimulerande!

Okej. Nej jornära kan jag inte säga att du låter, men det är väl rätt inställning antar jag.

Nej, jag har inte sålt något, men jag har en del intresserade i Hollywood av det jag skriver och har skrivit..

Postad

"Lite pengar" går nog att få från ett filmmanus, men dels ska du skriva det och dels sälja det, och även om du hinner skriva ett bra filmmanus på två månader (proffs har normalt ca 12 veckor på sig om det är beställningsjobb) så får du nog ha spekulanterna på plats redan när du är klar, för att hinna få pengarna till 18-års dagen.

Helt rätt intställning! Beundransvärd sådan. Men kan vara lite opraktiskt rent ekonomiskt.

Jag har sålt fem kortfilmsmanus, varav två till USA. Jo, tack, det känns lysande. Ännu roligare är det när de producerats och man får hem en DVD med resultatet. Det gör gott för självkänslan och för ens CV.

• 12 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...