Davido Postad 15 juni 2010 Postad 15 juni 2010 Hej allihopa! Jag behöver lite tips från er som är erfarna med att skriva manus och gå från tanke till ide till manus... tanken är att jag ska göra en kortfilm i sommar! Saken är den att jag har många olika berättelser i åtanke och har svårt sjukt att bestämma mig för vilken av idéerna jag ska ta mig an.. När eller hur vet man vilken idé man ska köra på? Min tankar går ungefär såhär: 1. en ung man som lever ett enformigt liv och som plötsligt får inspiration från de mest oväntade hållen 2. en filosofistudent som söker efter ett svar på en viss fråga 3. en muslimsk tjej möter en svensk kille under en dag 4. Pojken och uteliggaren som av en slump blir "vänner". 0 Citera
Sarista Postad 15 juni 2010 Postad 15 juni 2010 ett bra sätt att testa en idé (för mig personligen är det det) är att pröva om den går att berätta från början till slut. skriv t ex en outline (bara uppradade scener av vad som händer) eller ett treatment (som en novell men utan dialog). detta går snabbt och skriva och du kan avgöra om berättelsen fungerar eller inte. ibland kanske man bara har en början eller ett slut, men kan inte komma vidare. ibland kanske man bara har en bra scen, som man inte kan utarbeta till något mer. testa detta och se vad du kommer fram till! 0 Citera
Davido Postad 15 juni 2010 Författare Postad 15 juni 2010 ett bra sätt att testa en idé (för mig personligen är det det) är att pröva om den går att berätta från början till slut. skriv t ex en outline (bara uppradade scener av vad som händer) eller ett treatment (som en novell men utan dialog). detta går snabbt och skriva och du kan avgöra om berättelsen fungerar eller inte. ibland kanske man bara har en början eller ett slut, men kan inte komma vidare. ibland kanske man bara har en bra scen, som man inte kan utarbeta till något mer. testa detta och se vad du kommer fram till! tack för tipset! ska försöka skriva göra en sådan "outline". Ska man tänka att filmen ska vara väldigt kort för att kunna ha en hög kvalite igenom hela filmen? Är det kanske bra att ha så få karaktärer som möjligt? 0 Citera
Davido Postad 15 juni 2010 Författare Postad 15 juni 2010 tack för tipset! ska försöka skriva göra en sådan "outline". Ska man tänka att filmen ska vara väldigt kort för att kunna ha en hög kvalite igenom hela filmen? Är det kanske bra att ha så få karaktärer som möjligt? seriöst kan man få lite feedback härinne?? (jag lovar att jag ska göra en vampyrfilm nästa gång:) 0 Citera
Sarista Postad 16 juni 2010 Postad 16 juni 2010 tack för tipset! ska försöka skriva göra en sådan "outline". Ska man tänka att filmen ska vara väldigt kort för att kunna ha en hög kvalite igenom hela filmen? Är det kanske bra att ha så få karaktärer som möjligt? är man inte så erfaren så tror jag det är bra att hålla det ganska kort, det blir lättare att hantera. och karaktärer, ja, man ska ju inte ha mer än vad som behövs, man får väl testa sig fram.. :) 0 Citera
Creature Postad 17 juli 2010 Postad 17 juli 2010 (jag lovar att jag ska göra en vampyrfilm nästa gång:) haha ;D 0 Citera
Sarista Postad 18 juli 2010 Postad 18 juli 2010 haha ;D :e låt en av karaktärerna vara vampyr! klart! 0 Citera
Davido Postad 19 juli 2010 Författare Postad 19 juli 2010 :e låt en av karaktärerna vara vampyr! klart! ja det vore kanske något... för barn? 0 Citera
Sarista Postad 19 juli 2010 Postad 19 juli 2010 ja det vore kanske något... för barn? nää varför det? blir ju perfekt: 1. en ung man som lever ett enformigt liv och som plötsligt får inspiration från de mest oväntade hållen (han blir biten av en vampyr) 2. en filosofistudent som söker efter ett svar på en viss fråga (om vampyrer) 3. en muslimsk tjej (som är vampyr) möter en svensk kille under en dag 4. Pojken och uteliggaren (en vampyr) som av en slump blir "vänner". en sådan idé skulle locka mig! :e 0 Citera
Davido Postad 19 juli 2010 Författare Postad 19 juli 2010 nää varför det? blir ju perfekt: 1. en ung man som lever ett enformigt liv och som plötsligt får inspiration från de mest oväntade hållen (han blir biten av en vampyr) 2. en filosofistudent som söker efter ett svar på en viss fråga (om vampyrer) 3. en muslimsk tjej (som är vampyr) möter en svensk kille under en dag 4. Pojken och uteliggaren (en vampyr) som av en slump blir "vänner". en sådan idé skulle locka mig! :e Jag förstår:) Men jag tror att det lockar dig och nu ska jag vara ärlig, av två anledningar: 1. din ålder 2. ett sug efter att komma bort ifrån det svenska meningslösa medelklasslivet 0 Citera
FutureMediaQueen Postad 26 juli 2010 Postad 26 juli 2010 Jag förstår:) Men jag tror att det lockar dig och nu ska jag vara ärlig, av två anledningar: 1. din ålder 2. ett sug efter att komma bort ifrån det svenska meningslösa medelklasslivet stämmer in på mig iallafall... :P 0 Citera
Davido Postad 26 juli 2010 Författare Postad 26 juli 2010 stämmer in på mig iallafall... :P :) det är ju bra. Själv har jag bara svårt att ta filmer med vampyrer i på allvar.. 0 Citera
Hosea56 Postad 27 juli 2010 Postad 27 juli 2010 :) det är ju bra. Själv har jag bara svårt att ta filmer med vampyrer i på allvar.. Det behöver inte vara en vampyr? Spöke? Utomjording? Gammal man/kvinna? 0 Citera
Ripipip Postad 30 juli 2010 Postad 30 juli 2010 Det behöver inte vara en vampyr? Spöke? Utomjording? Gammal man/kvinna? Haha din feedback är alltså att du föreslår att en ung man ska bli biten av en gammal kvinna för att få inspiration? ^^ 0 Citera
Hosea56 Postad 30 juli 2010 Postad 30 juli 2010 Haha din feedback är alltså att du föreslår att en ung man ska bli biten av en gammal kvinna för att få inspiration? ^^ Se du tycker det låter lustigt (och lite galet). Varför inte pröva och se. Experimentera med konstiga karaktärer och händelser. Ifall det inte funkar är det bara att börja om på nytt. Filmen kan börja med slutet, att en ung man blir biten av en gammal kvinna på busshållplatsen. Backa tillbaka sedan i berättelsen och låt följa karaktärerna till just den slut scenen. Bara en idé. Lycka till ;) 0 Citera
Ivve Postad 31 juli 2010 Postad 31 juli 2010 Som tidigare har nämnts tror jag att en såkallad outline är något bra att göra så du ser ifall idéen håller. Mer eller mindre skriva vad scenerna ska inkludera eller vad exakt som ska hända i filmen utan att skriva dialoger. En annan sak, som kanske inte stämmer i alla fall men kan göra, är att skriva en logline och dömma efter den. En logline kan du göra efter denna formeln: "[Filmens titel] handlar om en [beskrivning av huvudpersonen] som [vad huvudpersonen gör] för att [vad huvudpersonen vill] Får du fram en bra och intressant logline kan det räcka redan där för att berätta för dig att filmen kommer funka. Jag tror i alla fall på att ifall du inte ens kan få fram en har du ingen bra idé/film eller komplett story. Det jag säger är att gör en logline på samtliga idéer och ta den som låter mest intressant. Såvida alla 4 är projekt som du verkligen vill göra. 0 Citera
Désirée Postad 7 augusti 2010 Postad 7 augusti 2010 Det viktigaste när man berättar en historia, tycker jag, är att veta varför man vill berätta den och vad det är man vill förmedla. Man måste få kontakt. Om någon av dina idéer knyter an till något du själv upplevt så är den att föredra förmför det andra. Om någon av idéerna inkluderar situationer och/eller miljöer som du inte känner till, så avvakta och försök lär dig om det som du inte kan. När du valt en idé skulle jag föreslå att du börjar med att tänka ut första scenen och sista scenen och se till att de representerar den förändring som skett. 0 Citera
Davido Postad 7 augusti 2010 Författare Postad 7 augusti 2010 Det viktigaste när man berättar en historia, tycker jag, är att veta varför man vill berätta den och vad det är man vill förmedla. Man måste få kontakt. Om någon av dina idéer knyter an till något du själv upplevt så är den att föredra förmför det andra. Om någon av idéerna inkluderar situationer och/eller miljöer som du inte känner till, så avvakta och försök lär dig om det som du inte kan. När du valt en idé skulle jag föreslå att du börjar med att tänka ut första scenen och sista scenen och se till att de representerar den förändring som skett. Tack för tipsen!! Ska tänka på det. 0 Citera
Sarista Postad 7 augusti 2010 Postad 7 augusti 2010 Jag förstår:) Men jag tror att det lockar dig och nu ska jag vara ärlig, av två anledningar: 1. din ålder 2. ett sug efter att komma bort ifrån det svenska meningslösa medelklasslivet tror inte riktigt det är svaret... min tanke är nog mer att alla filmer i grunden är draman, men man kan välja att berätta historierna i en annan genre än drama, tex komedi, action, skräck. detta blir det ofta intressantare, eftersom det blir fler lager och inte lika "rakt på". eh, om någon nu förstod detta? :) 0 Citera
Phreakish Postad 5 september 2010 Postad 5 september 2010 Haha din feedback är alltså att du föreslår att en ung man ska bli biten av en gammal kvinna för att få inspiration? ^^ Det där gav i alla fall mig en idé om jag behöver ett framtida projekt :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.