Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Varför inte "Ligga med Fiona". Säger samma sak, är på svenska och är inte vulgärt.

Jag gillar allitterationer. Uppföljaren heter till exempel Tvillingarna & Theodore. ;)

Men jag ska fundera lite till, inte så värst akut med namnet, och det är ju det minst viktiga med filmen egentligen.

Har börjat sammanställa en lista med ändringar nu, så snart ska jag skriva nästa version. Om det är något mer som ni vill ska ses över, ändras eller tas bort så säg till i tid, det vill säga nu. :)

Postad

Är du bara intresserad av min feedback så kan du hoppa över spoilern. Tycker du att min kritik är orättvis så läs gärna spoilern.

Jag vill börja med att förklara den kontext jag ger min kritik utifrån.

Jag tycker att detta manus är sådär, något över genomsnittet på voodoofilm men det säger dock inte så mycket då de flesta manus på denna sida är allt för ofullständiga i min mening.

Det finns dock två viktiga aspekter av detta. För det första så finns det alla möjligheter i världen att bli bättre (första versionen är alltid dålig) så bara för att ens manus inte är bra nu betyder det inte att det inte kan bli bra i framtiden (och det är antagligen därför många lägger upp sina manus här, för att utvecklas). För det andra så är ett bra manus är ett bra manus i alla läger och jag jämför tveklöst manus av voodoofilmanvändare med exempelvis manusen till American Beauty, Fanny & Alexander och Big Fish. Minns också att de allra flesta filmer som faktiskt blir gjorda förmodligen inte har speciellt starka manus, ett manus behöver således inte vara perfekt för att kunna säljas.

Med det sagt så vill jag säga att det här manuset har en småintressant grundidé men om det ska bli ett bra manus så har det i mitt tyckte några fundamentala problem. Detta är givetvis bara mina egna åsikter och för att ett manus ska imponera så bör det vara i nivå med American Beauty någonstans (en nivå som jag personligen givetvis är ljusår ifrån, för då hade jag inte suttit här), jag finner det rätt meningslöst att nöja sig med en ointressant historia så snart man har lyckats göra den lite mindre ointressant.

Jag gör dock inga som helst anspråk på att veta vad jag talar om, jag är endast en glad amatör på området och min kritik är högst subjektiv. Jag kan mycket väl ha fel i mina bedömningar och åsikter av vad som är "rätt" och "fel"

Dialog

Mycket är redan nämnt men jag tycker du har ett genomgående problem med dialogerna. Dialekter, sociala och geografiska, är tight sammankopplade med människors personlighet. För att karaktärer ska kännas trovärdiga så måste dom tala i enlighet med sin sociala status, yrke, bakgrund osv., förutsatt att de inte har anledning att dölja vilka de egentligen är givetvis. Dessutom så finns det nästan alltid en distans mellan vad folk säger och vad dom menar. Här följer några exempel på dialog som antingen är för övertydlig eller helt enkelt inte passar ihop med karaktärerna i övrigt:

NICKE

Kan du ge dig på. För min del var

det kärlek vid första ögonkastet.

Jag skämtar inte. Jag brukade hänga

på ett gammalt fik förut. I

retrospekt fattar jag inte riktigt

varför.

Att Nicke är en sån mjukis som direkt avslöjar allt för en person har inte känner (och dessutom använder ord som retrospekt) klingar dåligt med att han driver en (illegal?) strippklubb.

FLICKA

Men det är också det att hon inte

vill att jag är uppi hennes

umgängeskrets, vänner som ovänner.

För mycket nödvändig (om ens det?) och formell förklaring 1.0 och för lite inlevelse från en 16-åring.

LAYLA

För stor rumpa? Ha! Trodde inte du

kunde vara avundsjuk på en annan

kvinnas utseendemässiga egenskaper.

Sättet hon snackar på är för grabbigt.

RICHARD

Jag förstår. Jag uppskattar

omtanken.

LAYLA

Hur kan du vara så säker på att hon

vill knulla med dig?

RICHARD

Be henne säga sitt pris.

LAYLA

Okidoki.

Två exempel på obalans i karaktärerna. Richard funkar bra som självupptagen skojare med glimten i ögat som snackar mer med sig själv än med andra men ibland kommer det sådana där väldigt platta repliker från hans sida som sabbar flytet. Samma sak med Layla, hon funkar som ironiserande smådryg bitch som kör sitt eget race men ibland faller hon platt och blir allt för mesig. Ska detta funka så måste den osäkra sidan hos henne antagligen utvecklas mer och ha ett syfte. Följande är ett exempel på en väldigt typisk och bra Richard-replik där han snackar på mest för sin egen skull och man märker att det samtidigt pågår febril aktivitet inne i hans huvud:

RICHARD

Tja, det är en lång historia. Eller

ja, lång och lång. Medel kanske.

Halvlång.

Sedan så har vi sextemat och sexreferenserna som är återkommande. Sätter de talar om sex på känns också det väldigt grabbigt och barnsligt. Sex är absolut ett intressant tema som man kan göra mycket med, men som det är nu så får jag mest intrycket av att det är kåta tonårs-fantasier, exempel:

LAYLA

Så vart kommer jag in i bilden?

Vill du göra det till en trekant?

Att Layla skulle säga så till sin "far" känns bara fel. Hennes inställning till sex känns väldigt omogen och fjantig vilket inte passar med bilden man får av henne i övrigt då hon framstår som en väldigt självständig 22-åring som har varit med om en hel del.

Ovanstående är dock bara exempel, problemet med dialogerna är genomgående för samtliga karaktärer. Det finns dock bra bitar också, och med bättre utvecklade karaktärer så tror jag att det blir enklare att inse hur karaktärerna skulle reagera och tala i olika situationer. Just nu är de allt för lika och de flesta faller allt för ofta tillbaka på ironiska dissar eller platta utläggningar.

Handling

Jag gjorde följande noteringar medan jag läste:

Raka spåret, transportsträckor är ointressanta om de inte tillför något nytt.

Måste skalas av mer, för mycket skoluppsats och för lite manus

Som jag tror någon tidigare nämnt så är det ett väldigt rakt manus, det går från början till slut utan att egentligen stöta på några hinder. Jag vill rekommendera dig att läsa detta inlägg: http://johnaugust.com/archives/2009/burn-it-down

Det händer egentligen aldrig något oväntat under hela manuset. Några små komplikationer uppstår men de är, som Layla själv uttrycker det, endast fartgupp på väg till slutmålet.

Slutligen så tycker jag att motivet är allt för klent. Varför skulle Layla utsätta sig för allt detta bara för att Richard ska få ligga med nån våt tonårsdröm? Varför är det så förbannat viktigt för Layla? Återigen känns sättet sex hanteras på lite omoget. För att Layla så tveklöst ska lägga ner så mycket jobb på att hjälpa Richard med en sådan narcissistisk sak som att få ligga med nåt stackars flickebarn så måste hon ha en väldigt bra anledning, kanske fick hon det under tiden i Sthlm men det framkommer inte i filmen. I min mening finns det dock så många andra sidor av sex som är mer intressanta, skuld, makt, kärlek osv.

Slutet funkar inte heller, att Richard skulle dödas för att han har kopulerat med en gangster som inte vill fläcka ner sitt rykte är ett bra sätt att använda sex, däremot så funkar följande inte alls:

RICHARD

Vad jag ville fråga

henne, det vill säga Fiona, var vad

tabletten hon gav mig hette, så att

det kanske var möjligt att hitta

något slags motgift.

För det första så skulle läkarvetenskapen antagligen tämligen enkelt kunna avgöra vad Richard lider av genom ett enkelt blodprov, för det andra så känns det lite naivt att tro att Fiona skulle veta exakt vad det var för gift hon gav honom, varför skulle någon berätta det för henne?

Det får räcka, hoppas du inte ser det som att jag totaldissar ditt manus. Det finns en stomme där inne någonstans men det är mycket filande och slipande kvar att göra. Jag gillar definitivt att den utspelar sig i Östersund, kanske kan det vara något att utveckla mer, spela på lokala mentaliteter och miljöer. Nåväl, tack för att du delar med dig av ditt manus, alltid lärorikt att läsa andras arbete.

Postad

Wow. Snacka om att sätta exempel för hur man bör kommentera på ett manus här. Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta det dock, annat än att säga att jag kommer kopiera hela ditt svar och lägga in i mitt stöddokument. Tusen tack!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...