Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå. ska köpa ny kamera, men har lite oklarheter

Vad är skillnaden på sony hvr z1E och hvr z1U. antar det är något i stil med E= europe och

U= uk/usa. frågan är då, vad bör jag tänk på i samband med mitt sony hvr z1 köp? kan jag anävnda en z1u utan problem? eller måste man ha en z1e när man bor i europa?

sen om nån äger/testen en sony hvr z1 kan ni gärna skriva lite om vad ni tycker om kameran:)

mvh

Postad

Jag har en Z1:a och gillar den skarpt. Jag har en E, men eftersom de är ställbara mellan 30 eller 25 fps så tror jag inte det spelar någon roll alls faktiskt.

Att tänka på är ju att den spelar in i 1080i, alltså interlace:ade bilder, så vid webbpublicering så behöver man ju deinterlace:a bilden först. Själv använder jag Avids "Fluidfilm Progressive"-effekt för det och den gör det bra.

Finns lite roliga inställningar att göra i picture profiles så man får ut lite snyggare material direkt ur kameran. Jag brukar iofs vilja köra så oförändrat som möjligt och göra resten i redigeringen, men det fungerar rätt bra. Kontrollerna tycker jag känns bra och sätter sig snabbt i händerna så man inte behöver titta för att ratta rätt och ljuskänsligheten är rätt vettig. Har varit med om värre. Sedan ser den ju ut som en videokamera, vilket gör att folk inte undrar vad man håller på med lika mycket som om man dyker upp med en stillbildskamera med videofunktion.

Att den skjuter DV/DVCAM/HDV skadar ju inte heller, och nerskalningen från HDV till DV gör den riktigt bra också.

Den har ju några år på nacken dock så utveckligen har säkert gått framåt. Men det gör ju också att priserna gått ner till riktigt bra på begagnatmarknaden. Får man ett bra pris så är det bara att slå till tycker jag. Jag har inte ångrat mitt köp än. Har dock bara testfilmat ca 8 timmar olika saker, motorcyklar, solnedgångar, stadsmiljöer mm... Uppvärmning för ett större projekt framöver.

Postad

Har också en Z1. Hittar du den till ett bra pris, är det fortfarande en grym kamera och (som ofta) i Sony-fall väldigt slitstark.

//Max

Postad

U betyder att den från fabrik är inställd på 60i. E betyder att den är inställd på 50i. Bägge modellerna kan ställas om mellan 50i och 60i, så man kan spela in som man vill.

U-modellen har med laddare med amerikanska kontakter, bytt sladd så fungerar den här.

Det är inga problem att köra U-modellen här, men man kanske ska ställa om till 50i om man ska producera och visa mest i Sverige. Ställa om mellan 50i och 60i gör man själv via menyn.

Z1 har krypit ned långt i pris senaste året när alla sucktar efter minneskort. Jag köpte nyligen en andra beg Z1, som bara hade 10 trumtimmar på sig. I nyskick, och ungefär 1/3 i pris jämfört med nypris häromåret.

Letar man lite så går det att hitta bra Z1 för runt 20000 kr i Sverige. En som gått mer kanske är billigare och en som gått lite är kanske dyrare. Z1 har tydligen sålt bra i Sverige, och jag tycker det är ett bättre köp än FX1/FX7 med hänsyn till XLR-ingångar och inställningar kring dessa. För min del som kört Dvcam förr är det bra med backupmöjlighet att kunna köra dvcam i den.

Webbpublicering är inga problem.

• 2 veckor senare...
Postad

Jag har en Z1e som jag tänkte sälja för 20000, har även en cinevate 35mm adapter som jag tänkte sälja. Hör av dig om du är intresserad! Eller titta förbi om du är i stockholm kan du kolla på den plats!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...