Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har arbetat ett tag med ett projekt i vilket jag arbetat med sequences i sequences. Exempelvis har jag gjort en sekvens som vi kan kalla "A" som är minut lång. När jag varit färdig med den har jag lagt den i en större "master sequence", ihop med andra sequences, som bildar hela filmen.

Nu har jag stött på problem när jag ska göra OMF export eftersom man i OMF-en endast får upp en ljudkanal (i mastern). Finns det något enkelt knep att lösa det på? Typ "lösa upp sekvenserna"?

Se bifogad fil.

Bild 2.png

Postad

För utom att med exportera varje akt för sig, är väl en workaround att copy/paste:a in ljudet från akterna i mastersekvensen.

Nån som kan FCP och Avid bättre än jag: Hur löser dom detta (för det blir ju ett problem)?

/Max

Postad

Klipper du in en sekvens i en annan sekvens i Avid så ser det ut som innan... Alltså alla ljudspår kvar... No problems. Det där måste vara nåt med Premiere och skumma inställningar.

Postad

Så om du nestar en Avid-sekvens som har, säg 10 ljudspår, i en annan sekvens som har 10 ljudspår får du alltså 20 spår? (Jag ser för och nackdelar med bägge).

Eller fattar Aviden att den ska köra ut 20 separata spår i OMF-exporten?

(Använder du kommandot "Nest" på ett gäng klipp kommer PPro att nesta bilden men inte ljudet, men det är ju lite sent nu...)

//Max

Postad

Så om du nestar en Avid-sekvens som har, säg 10 ljudspår, i en annan sekvens som har 10 ljudspår får du alltså 20 spår? (Jag ser för och nackdelar med bägge).

Eller fattar Aviden att den ska köra ut 20 separata spår i OMF-exporten?

Och om man vill nesta en sekvens med 10 spår och faktiskt bara ha ett spår, måste man göra mix-down då? (Fasen, det var för länge sen man satt i MC Soft)

(Använder du kommandot "Nest" på ett gäng klipp kommer PPro att nesta bilden men inte ljudet, men det är ju lite sent nu...)

//Max

Postad

Aviden kan inte nesta något annat än videolagren. Men om du har separata (som i exemplet ovan) akt 1, 2 och 3-sekvenser med 10 ljudspår vardera. Klipp in dom i en ny sekvens i rätt ordning och du har fortfarande 10 ljudspår. A1-spåret är fortfarande A1 (om du inte vill lägga det på något annat spår, då kan man det) osv ner till A10.

Förstår inte varför man vill nesta ljud, kanske om man kör med mer än 16 ljudspår, men även då vill jag ha koll på allting ändå. Fast om jag fick det förklarat kanske det är jättenaturligt och något man inte vill leva utan. Men det måste ju gå att exportera OMF från det på något enkelt sätt? Annars är det ju (ursäkta antagandet) en jättedum funktion att ha tillgång till.

Edit: Ja, vill man bara ha ett ljudspår så måste man göra en mixdown, vilket förstör alla möjligheter att mixa om ljudet. Vill man bara att det inte ska ta så stor plats på timelinen så markerar man de spåren och trycker ctrl+K några gånger så blir de pyttesmå.

Postad

Jag copy/paste:ade allt.

Det var inte så jobbigt som jag föreställde mig, men problemet är ju att det kan va lite jobbigt att få allt att klaffa perfekt och jobbigt att flytta stora tjok (stavning?) av klipp tillsammans med ljud osv och vara säker på att allt blir rätt. Jag hade även flera olika sequences i dessa sequences och hade klippt runt lite oortodoxt med uppklippta sequences jag använde som klipp… note to self: gör inte så igen.

Nu verkar det vara under kontroll igen. TACK!

Postad

Tack för förklaringen... jag gillar att ha en "ren" timeline, och nestar således rätt ofta (kanske för man är After Effects användare också). Komplett och klar scen = En "nesting" som är helt klar och då består den av ett video- och ett ljudspår utan att behöva göra en förstörande mixdown. (Och för egen del användar jag nästan aldrig OMF export.)

Men alla jobbar ju olika så det är ju tur att man kan välja.

//Max

Förstår inte varför man vill nesta ljud, kanske om man kör med mer än 16 ljudspår, men även då vill jag ha koll på allting ändå. Fast om jag fick det förklarat kanske det är jättenaturligt och något man inte vill leva utan. Men det måste ju gå att exportera OMF från det på något enkelt sätt? Annars är det ju (ursäkta antagandet) en jättedum funktion att ha tillgång till.
Postad
Jag copy/paste:ade allt.

Det var inte så jobbigt som jag föreställde mig, men problemet är ju att det kan va lite jobbigt att få allt att klaffa perfekt och jobbigt att flytta stora tjok (stavning?) av klipp tillsammans med ljud osv och vara säker på att allt blir rätt. Jag hade även flera olika sequences i dessa sequences och hade klippt runt lite oortodoxt med uppklippta sequences jag använde som klipp… note to self: gör inte så igen.

Nu verkar det vara under kontroll igen. TACK!

http://sv.wiktionary.org/wiki/sjok

Blev osäker själv faktiskt...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...