Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ja nu efter ett tag har jag införskaffat mig en eos 7d och har haft ett väldigt problem att redigera filerna. I början redigerade jag h264 filerna och det gick ju inte alls. Nu kör jag på Avid eller Cineforms codecs och det fungerar lite halvdant.

Jag redigerar i premiere och kör CS4. Att spela upp i realtid på tidslinjen är inget alternativ i detta program då det laggar väldigt mycket. Min filmlärare rekommenderade mig att pröva CS3 och det gjorde susen. Dock inte så bra som jag vill att det ska vara. Känns som att uppspelning sker i 20fps istället för 24 typ. Så nu undrar jag hur ni tycker att jag skall göra.

Jag kör denna setup:

Intel core 2duo E8400 3.0ghz

4gb ram

320 gb hd

nVidua 9600 gt

Win 7 ultimate 64-bitars

Jag har ingen aning om hastiheterna på minnena etc då jag bad en datorförsäljare bygga ihop en billig dator för hdv redigering. Och det dög den ju till! Men nu är fråga hur jag kan speeda upp det så billigt som möjligt så att jag redigerar i mindre lagg.

En sak jag har funderat på är att byta till windows xp 64bitars som drar mindre minne och processorkraft. Men undrar ifall CS5 kommer komma ut till xp då det kommer vara en 64-bitars version.

Andra alternativet är att byta till en imac och gå över till FCP.... Har ni andra några tips?

Postad

Läs följande tråd om du är intresserad av lite CS5 tester med den kommande hårdvaruaccelerationen: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=27695

Märk väl att Nikon och Canon 550/7D/5D kommer att fungera i de flesta burkar i och med Mercury Playback Engine som tillåter Fractional Playback. Kör jag 1/2 res playback på min Macbook Pro funkar 2 lager native 5D material hur bra som helst (ser bra ut eftersom playback fönsterna är små). Full res med Keying/Färgkorr/texter/etc kräver en dator med godkänt grafikkort.

Sen kommer det förstås alltid (åtminstone flera år till) att fungera bättre med i-frame only codecs, men nu fungerar det i alla fall riktigt bra i CS5.

CS5 kommer enbart att fungera på 64-bit Vista eller 7. Din burk borde fungera helt OK om du byter grafikkort till ett nVidia 285-kort (som är det billigaste godkända kortet).

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...