Gäst aljomhor Postad 24 februari 2010 Postad 24 februari 2010 hej, Jag har en Sony HVR-z1 och undrar om vad man kan få med den, det känse såsom om man inte får riktig HD video med den, det kommer lite "noise" på bild video specialt när det mörkt. Här är video som jag har spelat med den: - - - - Kan man lägga några effikter, dubbla video layer när man redigerar eller ska man ha en annan optik ? Tack för alla erfarna 0 Citera
Shoomedia Postad 24 februari 2010 Postad 24 februari 2010 Jobba med Picture Profile - sök på hur andra har ställt Picture Profile. 0 Citera
plf66 Postad 25 februari 2010 Postad 25 februari 2010 Nu har man ju olika åsikter hur mycket brus man kan acceptera. Min erfarenhet av Z1 är att vid HD-inspelning kör jag på max 12 dB men vid SD-inspelning kan jag acceptera 18 dB. Sen tycker jag ett generellt problem är att LCD-skärmar verkar mindre förlåtande för brus än plasmaskärmar. Vi spelade in lite julklappsöppning etc och då tyckte jag 18 dB inte skulle göra så mycket. Sen tittade vi på det på svärföräldrarnas LED-LCD samsung, och resultatet såg skitdåligt ut. MMmmmm, så jag var ju tvungen att titta på Panasonic-plasman hemma, och där ser det inte alls dumt ut (klart bättre än på LED-LCDn i alla fall). Så man blir inte klokare alltid av sådana små tester. Jag trivs bra med min Z1 som passar bra till det jag brukar filma, så jag ska nog köpa en till. 0 Citera
StenR Postad 25 februari 2010 Postad 25 februari 2010 Jag trodde 6 db var en vanlig gräns. Det där med skitbild på svärföräldrarnas teve känner jag igen, kanske är det så att bruset förstärks av att de har konstgjord skärpa påslagen på max, med det så ser t o m vilken Hollywoodfilm som helst ut som skrutt på en platt-teve. Gillar bilden från Z1 men känns den inte lite dyr nu när den inte har progressiv inspelning? Är den officiellt ersatt av en nyare modell? 0 Citera
j3n5 Postad 25 februari 2010 Postad 25 februari 2010 Annars kan du ju tänka på att ljussätta scenerna du spelar in. Det är ju alltid svårt att ha ljus kring personerna man spelar in istället för på dem... 0 Citera
plf66 Postad 25 februari 2010 Postad 25 februari 2010 Ljussättning ja.... :-) Detta är inspelat med två Z1, med undantag av inledningsscenen som är lilla A1: Skulle vilja sett den ljussättare som i realtid följt med och ljussatt. Filmen blev i varje fall poppis inom sina kretsar. Första pressade upplagan slut på 2 månader, och en ny upplaga fick jag hem i förra veckan. "Gillar bilden från Z1 men känns den inte lite dyr nu när den inte har progressiv inspelning?" Jag gillar egentligen inte att spela in progressivt med låg bildfrekvens för mina typer av motiv, men på sikt är ju 1080/50p och CCD lockande. Men det finns ju inte inom vettigt format och ekonomi idag. 0 Citera
Konk Postad 25 februari 2010 Postad 25 februari 2010 Fast du har ju ljus så det räcker i tågfilmen. Problemet var ju vad man ska göra när det är mörkt... Har en Z1:a, och har haft rätt bra framgångar med att köra shuttern på 25, gaina till max 9db, slå på Black Stretch och fixa lite med kontrasten i post när jag fotat i mörker, fast jag har inte riktigt haft någon chans att testa den fullt ut än. Har varit lite för kallt ute för att orka stå och testa inställningar en längre tid. Kan också rekomendera: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HVL-20DW2 för reportage som du verkar köra. Går på samma batterier som kameran för enkelhetens skull. 0 Citera
plf66 Postad 25 februari 2010 Postad 25 februari 2010 Jag måste erkänna att jag länkade nog till fel filmsnutt, ska leta fram en annan lite senare. Vi filmade nämligen ungefär 5 minuter i en järnvägstunnel, men jag hade glömt att de scenerna inte var med på Youtube länge. Ska se om jag finner dem separat. Men då körde jag faktiskt med "knepet" med slutartid på 1/25, vilket man vinner mycket på i mörker, även om upplösningen sjunker lite. Lampan du tipsat om har jag kraftigt funderat på, och det finns en Sony LED-lampa också som är intressant. En av dem ska det bli lite senare i vår. Vi har en ångtågresa i juli som ska filmas, och då ska det bli lite komplettering av utrustningen innan dess. 0 Citera
Shoomedia Postad 26 februari 2010 Postad 26 februari 2010 LCD visar pixlarna mer exakt men plasma är mer likt tjockteve som är förlåtande mot sämre bilder... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.