Gå till innehåll

Har en idé, behöver ett manus. Vad gör jag nu?


Apollo C. Vermouth

Recommended Posts

Hej,

 

i fredags fick jag reda på en händelse som ägde rum för ett par sekel sedan. Denna händelse fångade mitt intresse på en gång och lite senare var jag besatt. Den här händelsen är för bra för att det inte ska göras en storfilm om det, och jag är rätt så säker på att innom en snar framtid och om allt vill väl så kommer det att ske. Varför då inte börja redan nu så man själv kan ta åt sig äran? Den här händelse som jag inte kommer gå in mer på gjorde mig i alla fall såpass intresserad att jag registrerade mig här och har idag skickat ett par mail till folk i branchen.

 

Vad gör jag nu? Jag är en nybörjare med noll koll i allt vad filmproduktion heter men jag skulle brinna för den här idén.

 

Skaffar jag mig en manusförfattare? Måste jag köpa rättigheterna om det finns sådana? Hur vet man om man behöver köpa rättigheter?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ledsen att behöva slå ned på dina drömmar, men faktum är att det enda du har är en idé, och det är inte värt någonting. Idéer går det tretton på dussinet.

 

Om du hade erfarenhet, kontaktnät etc. som producent hade du ju kunnat kontakta manusförfattare och finansiärer och försöka få till en film. Om du kunnat skriva manus så hade du gjort det. Som jag förstår har du inget annat att tillföra än just själva idén.

 

Hur som helst, nej, du behöver inte säkra några rättigheter när det är frågan om en verklig händelse. Det är bara att köra.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså Apollo, börja skriv manus.

 

Ta och lär dig och skriv. Det är ingen konst* Lär känna filmare, hitta likasinnande, skaffa kontakter. Vem vet, kanske du får till en kortfilm som gör fler intresserade av långfilmsidén.

 

Man brukar ju räkna på ett år eller så från idé till manus. Mycket kan hända under den tiden.

 

 

 

 

 

* Det är bara att sudda och göra om.