Gå till innehåll

Har en idé, behöver ett manus. Vad gör jag nu?


Apollo C. Vermouth

Recommended Posts

Hej,

 

i fredags fick jag reda på en händelse som ägde rum för ett par sekel sedan. Denna händelse fångade mitt intresse på en gång och lite senare var jag besatt. Den här händelsen är för bra för att det inte ska göras en storfilm om det, och jag är rätt så säker på att innom en snar framtid och om allt vill väl så kommer det att ske. Varför då inte börja redan nu så man själv kan ta åt sig äran? Den här händelse som jag inte kommer gå in mer på gjorde mig i alla fall såpass intresserad att jag registrerade mig här och har idag skickat ett par mail till folk i branchen.

 

Vad gör jag nu? Jag är en nybörjare med noll koll i allt vad filmproduktion heter men jag skulle brinna för den här idén.

 

Skaffar jag mig en manusförfattare? Måste jag köpa rättigheterna om det finns sådana? Hur vet man om man behöver köpa rättigheter?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ledsen att behöva slå ned på dina drömmar, men faktum är att det enda du har är en idé, och det är inte värt någonting. Idéer går det tretton på dussinet.

 

Om du hade erfarenhet, kontaktnät etc. som producent hade du ju kunnat kontakta manusförfattare och finansiärer och försöka få till en film. Om du kunnat skriva manus så hade du gjort det. Som jag förstår har du inget annat att tillföra än just själva idén.

 

Hur som helst, nej, du behöver inte säkra några rättigheter när det är frågan om en verklig händelse. Det är bara att köra.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså Apollo, börja skriv manus.

 

Ta och lär dig och skriv. Det är ingen konst* Lär känna filmare, hitta likasinnande, skaffa kontakter. Vem vet, kanske du får till en kortfilm som gör fler intresserade av långfilmsidén.

 

Man brukar ju räkna på ett år eller så från idé till manus. Mycket kan hända under den tiden.

 

 

 

 

 

* Det är bara att sudda och göra om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ledsen att behöva slå ned på dina drömmar, men faktum är att det enda du har är en idé, och det är inte värt någonting. Idéer går det tretton på dussinet.

 

Om du hade erfarenhet, kontaktnät etc. som producent hade du ju kunnat kontakta manusförfattare och finansiärer och försöka få till en film. Om du kunnat skriva manus så hade du gjort det. Som jag förstår har du inget annat att tillföra än just själva idén.

 

Hur som helst, nej, du behöver inte säkra några rättigheter när det är frågan om en verklig händelse. Det är bara att köra.

 

/Jakob

 

Ja, jag har endast en idé. Idéen är att göra film av en händelse som är såpass bra att något måste göras. Tänk dig att jag skulle vara den första som kom på att det skulle göras en film om andra världskriget. Inte skulle jag väl behöva vara manusförfattare för att inse att hur bra en sådan film skulle bli och hur mycket den skulle sälja? Ett exempel taget ur luften men bara för att förklara min situation.

 

Om jag hör av mig till en manusförfattare kan jag väl med honom arbeta fram ett manus? Och detta är då min tanke. Vart får jag tag på en manusförfattare? Går jag genom en agent, ett produktionsbolag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså Apollo, börja skriv manus.

 

Ta och lär dig och skriv. Det är ingen konst* Lär känna filmare, hitta likasinnande, skaffa kontakter. Vem vet, kanske du får till en kortfilm som gör fler intresserade av långfilmsidén.

 

Man brukar ju räkna på ett år eller så från idé till manus. Mycket kan hända under den tiden.

 

 

 

 

 

* Det är bara att sudda och göra om.

 

Jag skulle mycket väl kunna börja skriva manuset själv, dock är jag inte skicklig nog och har ingen erfarenhet. Jag har grundidéen och ett par saker jag skulle vilja se i filmen annars skulle det vara fritt fram för någon manusförfattare att lägga vantarna på projektet så länge jag är med och övervakar det och ger sista godkännandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Hur som helst, nej, du behöver inte säkra några rättigheter när det är frågan om en verklig händelse. Det är bara att köra.

 

Kan jag fritt blanda fakta och fiktion? Om jag inte har alla fakta kan jag skapa manuset runt det jag vet och sedan fylla i resten? Det rör ju sig trots allt inte om en dokumentär. Kan folk och/eller anhöriga stämma?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag har endast en idé. Idéen är att göra film av en händelse som är såpass bra att något måste göras.

 

Visst, din idé är säkert skitbra, men som sagt: en idé är inget värd. Om du hör av dig till en manusförfattare och betalar denne för manuset, och manuset sedan blir film, så är det ändå manusförfattaren som får betalt. Du får på sin höjd ett tack i eftertexterna. Nog för att du kan utarbeta en annan deal med manusförfattaren, men det finns inget som hindrar manusförfattaren från att dra sig ur och ta din idé.

 

Ditt problem är att du inte har något som går att skydda, dvs inget som uppnår verkshöjd. Om du däremot kunde skriva ett utförligt treatment för filmen så skulle saken hamna i en annan dager, men även då finns det inget som hindrar någon annan från att ta grundidén.

 

Enkelt uttryckt: om man inte kan göra något av en idé själv, så är den inget värd.

 

Om jag hör av mig till en manusförfattare kan jag väl med honom arbeta fram ett manus?

Om ni skriver det tillsammans så äger ni det tillsammans, men jag har svårt att tro att du kommer att hitta någon som ställer upp på de villkoren. Varför göra hela arbetet och bara få betalt för hälften?

 

Kan jag fritt blanda fakta och fiktion? Om jag inte har alla fakta kan jag skapa manuset runt det jag vet och sedan fylla i resten? Det rör ju sig trots allt inte om en dokumentär. Kan folk och/eller anhöriga stämma?

Du kan faktiskt göra vad du vill, och du riskerar ingenting.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag hör av mig till en manusförfattare kan jag väl med honom arbeta fram ett manus?

 

Jag fick kontakt med ett produktionsbolag som bad mig skriva ett manus på deras idé. Jag skrev, fick betalt och de filmade.

 

Det borde inte vara något som hindrar att du betalar en manusförfattare för att skriva ett manus på din idé och du köper manuset. Observera dock att även om du äger rättigheterna till manuset, så är det inte du som är manusförfattare. Du kan givetvis sälja manuset i din tur, eftersom du har rättigheterna, men du riskerar att inte få tillbaka de pengar du har lagt ut.

 

Vill du tjäna pengar på din idé så får du nog skriva ner ett synopsis och sälja detta till ett produktionsbolag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ett vanligt missförstånd att tro att vem som helst kan skriva bra.

 

Ett bra manus är lika svårt att skriva som en roman.

 

Vem som helst kan försöka i alla fall. Denne verkar inte ens tro det är möjligt att skriva själv. Jag hade också noll koll innan jag försökte. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vem som helst kan försöka i alla fall. Denne verkar inte ens tro det är möjligt att skriva själv. Jag hade också noll koll innan jag försökte. :)

 

Absolut! Självklart ska man pröva om man vill det. Inget vet sin potensial förän man prövat.

 

Men bara för att man har en suverän idé behöver det inte betyda att man kan skriva ner den som ett tilltalande och oemotståndligt manus. Men finns intresset för att skriva så är ju inte ett filmmanus svårare att skriva än en roman. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut! Självklart ska man pröva om man vill det. Inget vet sin potensial förän man prövat.

 

Men bara för att man har en suverän idé behöver det inte betyda att man kan skriva ner den som ett tilltalande och oemotståndligt manus. Men finns intresset för att skriva så är ju inte ett filmmanus svårare att skriva än en roman. ;)

 

Det är därför jag tycker han/hon ska börja skriva så fort som möjligt. Om femton år kanske det blir ett nobelpris :)

 

Alla som skrivit ett mästerverk har ju börjat med att inte kunna skriva bra. Sen handlar det ju faktiskt mest om ATT skriva (på vår amatörnivå). Jag kan tänka mig alla bra idéer som vi missar på grund av ren lathet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om femton år kanske det blir ett nobelpris :)

 

He, he. Då ska man inte skriva på svenska men haft en dramatiskt barndom.

 

Alla som skrivit ett mästerverk har ju börjat med att inte kunna skriva bra. Sen handlar det ju faktiskt mest om ATT skriva (på vår amatörnivå). Jag kan tänka mig alla bra idéer som vi missar på grund av ren lathet.

 

Jag skulle inte kalla det lathet, utan snarare rädsla för att inte skriva tillräckligt bra. Du har helt rätt i att alla mästare skrivit dåligt i början. Det jag var på jakt efter var väl mer att det faktiskt ligger mycket jobb bakom en mästares framgångar, mer än att man inte får skriva dåligt i ett antal år.

 

Har man intresset för att skriva så ska man självklart skriva oavsett resultat.

 

Men om man inte har intresset så är det kanske bättre att låta någon annan göra det. Det är synd att låta en bra idé gå förlorad. Idén behöver ju inte vara sämre, bara för att personen ifråga inte vill skriva den själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, svenska är väl snarast det mest överrepresenterade språket när det gäller nobelpristagare

 

Nu verkar ämnet glida iväg, men ditt påstående gjorde mig nyfiken och jag kikade en lista på Wikipedia och det är faktiskt engelskan som är överrepresenterad. Det gjorde iallafall mig förvånad.

 

Engelska 26 25,00%

Franska 13 12,50%

Tyska 13 12,50%

Spanska 10 9.62%

Italienska 6 5,77%

Svenska 6 5,77%

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nobelpriset_i_litteratur

 

Så vi verkar båda ha fått våra fördomar om litteraturpriset krossade. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu verkar ämnet glida iväg, men ditt påstående gjorde mig nyfiken och jag kikade en lista på Wikipedia och det är faktiskt engelskan som är överrepresenterad. Det gjorde iallafall mig förvånad.

 

Engelska 26 25,00%

Franska 13 12,50%

Tyska 13 12,50%

Spanska 10 9.62%

Italienska 6 5,77%

Svenska 6 5,77%

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nobelpriset_i_litteratur

 

Så vi verkar båda ha fått våra fördomar om litteraturpriset krossade. :)

 

Nja, inte för att gå ännu mer OT men om man tittar på hur många som har det som förstaspråk ser det ut så här

 

SPRÅK ANTAL % MODERSMÅL

 

Engelska 26 25,00% över 400 miljoner

Franska 13 12,50% 200 miljoner

Tyska 13 12,50% 120 miljoner

Spanska 10 9.62% 387 miljoner

Italienska 6 5,77% 70 miljoner

Svenska 6 5,77% 10 miljoner

Ryska 5 4,81% 280 miljoner

 

för att inte tala om

Kinesiska 1 0,96% 1,2 miljarder

Arabiska 1 0,96% 307 miljoner

Portugisiska 1 0,96% 209 miljoner

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...