umami Postad 9 februari 2010 Postad 9 februari 2010 Hej alla, ny på forumet. Vet inte vart jag ska vända mig så jag provat att skapa en tråd här ifall att någon av er kanske skulle kunna ge mig lite tips då jag själv inte är så insatt i kameror och ska köpa en ny videokamera. Har googlat runt och sett en del som verkar fina men har ju ingen koll på dom igentligen. Prisklass jag letar i är 5000-15.000. Vilken kamera skulle ni kunna rekomendera? Jag vill att den ska ge skarpa/fina bilder i rörelse (alltså inte "suddigt") och det ska bli bra både i filmning i lite dunkelt ljus som utomhus (sol, snö, mulet etc..) Jag filmar hästar, så dom vistas ju både i ridhus (som ibland är lite mörkt) och utomhus i olika väderlekar. Man står ju både nära och långt ifrån på tävlingsplatser så det ska väl gå att zooma bra också. Får gärna bli fina färger (alltså inte för "matta") Jag som är oinsatt har funderat bla på: Sony HDR-XR200 Canon Legria HF 200 Canon Legria HF-s10 Canon Legria HFS21 Panasonic GH1 Vad rekomenderas? Tacksam för eran hjälp! Även andra märken och modeller! 0 Citera
umami Postad 10 februari 2010 Författare Postad 10 februari 2010 ingen som har ngt förslag? ska försöka söka lite i forumet men tar ändå tacksamt emot lite hjälp. 0 Citera
monnexs Postad 10 februari 2010 Postad 10 februari 2010 Vet inte så mycket om kamerorna på din lista men jag skulle gå efter om kameran har mic-ingång och manuella inställning som focusring eller motsvarande. Jag kollade själv på kameror för bara några veckor sedan och valet stod mellan Panasonic TM300 (tror jag den hette) och Canon HV40. Valde HV40 främst för att den hade HDV och de lärda säger att detta hanteras smidigare om inte datorn är toppklass. Men jag skulle aldrig välja en kamera utan mic-ingång och manuella inställning iaf. PS: Jag tyckte det var tråkigt att jag nyligen fick reda på att Canon 550 släpps snart för ungefär samma pris som Canon HV40. 550D har förmodligen oöverträffad bildkvalité för pengarna men passar kanske inte alla ändamål. 0 Citera
StenR Postad 10 februari 2010 Postad 10 februari 2010 monnexs tips är bra, Panasonic släpper en nyare kallad TM700 och du kan ju kolla in Canons S21 också. 0 Citera
umami Postad 11 februari 2010 Författare Postad 11 februari 2010 Tack för era svar! jag ska hålla koll på dom tips ni gett än så länge! och är extra nyfiken på canon legria hf s21 (och Canon Legria HFM36 som är ny?) den sistnämnda hittar jag noll info om (förutom den som finns på netonet) 0 Citera
siggefabiansson Postad 11 februari 2010 Postad 11 februari 2010 Rätta mig om jag har fel, men de enda fördelarna som HF s21 har över HF s10 är väl att den har en sökare, två minneskortsplatser och en massa mer minne? (Eller utrymme?... Vad är den rätta benämningen - minne eller utrymme?) Med endast de övertagen i åtanke skulle jag rekommendera en HF s10 istället (naturligtvis för att jag har en själv och ej har erfarenhet från andra kameror), ifall du inte vill överstiga din budget med 3-4000 kronor. Men, ifall de pengarna inte är något hinder så kör på s21, för faen! 0 Citera
umami Postad 14 februari 2010 Författare Postad 14 februari 2010 tack för era svar! jag valde att beställa en canon legria hf-s21 så nu är det bara att vänta tills den kommer 0 Citera
hajo Postad 10 mars 2010 Postad 10 mars 2010 tack för era svar! jag valde att beställa en canon legria hf-s21 så nu är det bara att vänta tills den kommer Hej! Jag håller oxå på letar efter en videokamera, främst för att filma ridlektioner i ridhus med inte allt för bra ljus så jag blev väldigt nyfiken när jag hörde att du skulle använda den till lite sånt. Har du hunnit filma med den än? Hur blir resultatet när du filmar i ridhus? Vore tacksam för svar. :-) 0 Citera
umami Postad 10 mars 2010 Författare Postad 10 mars 2010 jag väntar fortfarande på att få min kamera...dom är sega med att leverera den! uppdaterar när jag vet och har provat den! 0 Citera
hajo Postad 10 mars 2010 Postad 10 mars 2010 Oj! Spännande tider. Jag väntar glatt med spänning och hoppas såklart att du är nöjd med kameran :-) 0 Citera
davidssoneddie Postad 10 mars 2010 Postad 10 mars 2010 Leta efter en sony vx2100e om ni INTE måste ha en kamera som filmar HD. bra ljus, bild och är en kamera som funkar kanon bra till många olika typer av filmning. den har ett par år på sig men den är väl använd av natur filmare genom åren. 0 Citera
hajo Postad 11 mars 2010 Postad 11 mars 2010 Leta efter en sony vx2100e om ni INTE måste ha en kamera som filmar HD. bra ljus, bild och är en kamera som funkar kanon bra till många olika typer av filmning. den har ett par år på sig men den är väl använd av natur filmare genom åren. Hej! Låter spännande, en följdfråga, har du testat kameran i ridhusmiljö? Den videokameran jag letar efter ska i främsta hand användas på ett sånt ställe. :-) 0 Citera
plf66 Postad 11 mars 2010 Postad 11 mars 2010 VX2100 borde fungera bra i ridhus. Jag hade länge en PDX10 som fungerade riktigt bra i skumma belysningar. Det som kan vara haken med ridhus är att du måste känna till vilken belysning det är och vitbalansera i förhållande till den. Det finns exempelvis ridhus som inte har lysrör utan har natriumbelysning, och då är det inte alla kameror som klarar att vitbalansera till så låg färgtemperatur. PDX10 klarade det, men VX2100/PD150 har jag inte provat till det. Andra ridhus kan ha kvicksilverlampor, och de är ofta lättare att vitbalansera efter, eftersom de har högre färgtemperatur. Så vill man vara helst säker ska man naturligtvis testa kameran i den miljön man vill filma. 0 Citera
hajo Postad 11 mars 2010 Postad 11 mars 2010 VX2100 borde fungera bra i ridhus. Jag hade länge en PDX10 som fungerade riktigt bra i skumma belysningar. Det som kan vara haken med ridhus är att du måste känna till vilken belysning det är och vitbalansera i förhållande till den. Det finns exempelvis ridhus som inte har lysrör utan har natriumbelysning, och då är det inte alla kameror som klarar att vitbalansera till så låg färgtemperatur. PDX10 klarade det, men VX2100/PD150 har jag inte provat till det. Andra ridhus kan ha kvicksilverlampor, och de är ofta lättare att vitbalansera efter, eftersom de har högre färgtemperatur. Så vill man vara helst säker ska man naturligtvis testa kameran i den miljön man vill filma. Oki, tack för tipset. Ska kolla lite närmare på den och se vad jag ska göra. 0 Citera
umami Postad 15 mars 2010 Författare Postad 15 mars 2010 jag beställde kameran 22 feb, har fortfarande inte fått den... väntar väntar.... 0 Citera
davidssoneddie Postad 16 mars 2010 Postad 16 mars 2010 det är lätt att ställa vitbalansen på vx2100. se bara till att ha med dig ett vitt papper. Ställ upp exponeringen på kameran och sedan bara att rikta kameran på pappret och hålla in vitbalans knappen så ska den bli bra. den är helt klart värt pengarna. 0 Citera
plf66 Postad 16 mars 2010 Postad 16 mars 2010 I teorin ja, men det finns en hel del videokameror som inte klarar att vitbalanseras nedåt 1800-2200 K, även om man har vitt papper med. Många har svårt att klara under 2500 K. 0 Citera
davidssoneddie Postad 17 mars 2010 Postad 17 mars 2010 I teorin ja, men det finns en hel del videokameror som inte klarar att vitbalanseras nedåt 1800-2200 K, även om man har vitt papper med. Många har svårt att klara under 2500 K. Jag har vitbalanserat med den kameran många gånger i dåliga ljusförhållanden och har aldrig misslyckats. själv klart hjälper det om man läser på lite om kameran och hur de olika funktionerna funkar så man har förutsättningarna för att gör de nödvändiga justeringarna. men som sagt så rekomenderar jag den kameran för de flesta som vill ha en kamera som man inte tröttnar på och vill ha utveklings möjligheter. 0 Citera
j3n5 Postad 17 mars 2010 Postad 17 mars 2010 VX2100 borde fungera bra i ridhus. Jag hade länge en PDX10 som fungerade riktigt bra i skumma belysningar. Det som kan vara haken med ridhus är att du måste känna till vilken belysning det är och vitbalansera i förhållande till den. Det finns exempelvis ridhus som inte har lysrör utan har natriumbelysning, och då är det inte alla kameror som klarar att vitbalansera till så låg färgtemperatur. PDX10 klarade det, men VX2100/PD150 har jag inte provat till det. Andra ridhus kan ha kvicksilverlampor, och de är ofta lättare att vitbalansera efter, eftersom de har högre färgtemperatur. Så vill man vara helst säker ska man naturligtvis testa kameran i den miljön man vill filma. Jag har filmat i ridhus med en Sony med samma sensor som PDX10 (DCR-HC1000) och kan intyga att det fungerar utmärkt. En annan kamera jag filmat i ridhus med är Canon XM-2, som också fungerade mycket bra och dessutom är vanlig på begagnatmarknaden. Bäst resultat har jag fått med Panasonics AG-HMC151 men den är relativt ny och kostar en bra slant. Tipset är att titta efter så stor sensor som möjligt och dessutom möjlighet till manuell inställning av vitbalans.. 0 Citera
umami Postad 25 mars 2010 Författare Postad 25 mars 2010 men jisses...är det vanligt att man får vänta så lång tid på en kamera? fortfarande inte fått den (beställde 22 feb) är det ngn här i sverige som fått den? 0 Citera
j3n5 Postad 26 mars 2010 Postad 26 mars 2010 men jisses...är det vanligt att man får vänta så lång tid på en kamera? fortfarande inte fått den (beställde 22 feb) är det ngn här i sverige som fått den? Den har ju uppenbart inte levererats till butiker än, den som väntar på något gott... 0 Citera
umami Postad 6 april 2010 Författare Postad 6 april 2010 nej den verkar inte anlänt till sverige på så många håll ännu. väntar o väntar 0 Citera
umami Postad 13 april 2010 Författare Postad 13 april 2010 Nu börjar jag bli lite smått irriterad på denna väntan :-O är det vanligt att vänta ett par månader på en beställd kamera? det kanske det är iof, det vet ju inte jag.... man börjar ju undra varför dom har så svårt att leverera kameran till sverige. ngn här kanske är insatt i det? 0 Citera
StenR Postad 13 april 2010 Postad 13 april 2010 Nu börjar jag bli lite smått irriterad på denna väntan :-O är det vanligt att vänta ett par månader på en beställd kamera? det kanske det är iof, det vet ju inte jag.... man börjar ju undra varför dom har så svårt att leverera kameran till sverige. ngn här kanske är insatt i det? Har du frågat om leveranstid? 0 Citera
umami Postad 14 april 2010 Författare Postad 14 april 2010 Har du frågat om leveranstid? ja den skulle kommit i mars! har därefter ringt både företaget som vi beställt kameran ifrån och även till canon, men får inga direkta besked om varför leveranserna till sverige dröjer så här. blir mest bortförklaringar med "vi hör av oss åter" men det gör dom inte dock.... Är antagligen alla som beställt kameran som är drabbade antar jag eftersom den inte finns på lager på flera ställen. Är mest nyfiken på varför det tar sån tiiiiiiid. snart 2 månaders sen man beställde. men eftersom jag inte beställt kamera förut så kanske det är vanligt att vänta så här...frågan är om det hinner gå 3-4 månader innan man får kameran. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.