Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Detta är en trailer till en 52 minuter lång film.

Det är berättelsen om två gamla städer från 1200-talet till vår tid. Filmen är redigerad i Edius 5.

Trailern innehåller korta glimtar ur filmen och saknar därmed sammanhang. Se det som innehållsbilder i kronologisk ordning längs filmens tidslina.

Postad

Han inte titta så noga just nu men, spontant

Bra bilder, snygga och rolig illustration med hvaet vid stugan

Dåliga typsnitt och texter (känns som powerpoint 97)

Crossfades bör man undvika i mesta möjliga mån

Var ska filmen visas i sin helhet?

Postad

Håller med om typsnitten. Vad gäller crossfade så använder jag gärna dem när stämningen passar enligt min bedömning. På en del ställen i filmen är det raka klipp men bara där det händer saker.

Filmen ersätter en sex år gammal version och ligger på DVD. Självfallet är målgruppen befolkningen här nere och andra som har anknytning till Falsterbonäset.

En annan några år gammal 2-språkig version med ett innehåll, som kan tänkas intressera besökare/turister finns redan på DVD.

Tack för din kommentar!

Postad

Hej,

Jag har sett filmen i dess helhet och tycker du gjort ett fint jobb, den håller hög kvalite'!

Att du använt professionell speaker som Jesper Aspegren, höjer filmen ytterligare.

Petitesser som textstilar tycker jag har mindre betydelse, visserligen är det en fördel med lättläst text, men bild och ljudkvalite' väger tyngre, och att filmen har en intressant berättelse.

Effekterna är bra, men allt kan bli bättre!

AE CS4 är ett fantastiskt program, som du behärskar bra.

Personligen tror jag att Lars Dufberg berättat på ett sätt som borde tilltala många ortsbor som är intresserade av Skanör och Falsterbos historia!

Lycka till med filmen!

Kaj44/

Postad

Hej,Team fagott,

av ren nyfikenhet, vilka stilar rekommenderar du?

Själv är jag svag för Time New Roman, som jag ofta använder i mina filmer.

Mvh

Kaj44

Postad
Hej,Team fagott,

av ren nyfikenhet, vilka stilar rekommenderar du?

Själv är jag svag för Time New Roman, som jag ofta använder i mina filmer.

Mvh

Kaj44

Man "bör inte" använda typsnitt med "seriffer" utan de ska vara raka och enkla så eventuell komprimering eller dålig upplösning inte gör dem svåra att läsa.

Times New Roman funkar om man använder STOR TEXT som kanske tar upp hela eller halva bilden, men om man har det som lästext så kommer det bli problem i vanlig standard definition.

http://www.handikappombudsmannen.se/Tpl/NormalPage____281.aspx

OnT: Verkar helt OK, men slopa som sagt texten som den är nu, känns väldigt malplacerat att ha "flashig 3D text från 1995" när man pratar om något för flera hundra år sen.

Postad

En välgjord och trevlig film som fyller sitt syfte. Jag har inga problem med övertoningar där det passar.

Men texterna håller jag med om, de är ingen katastrof men kan kanske kännas lite experimentglad amatör och kanske lite 80-tal, jämför med texterna i Solstollarna:

http://www.youtube.com/watch?v=344BdWFNn2M

Du kanske skulle studera några motsvarande filmer från SVT och se vilken typ av text de använder.

Postad

Jag misstänker att stilar & Övergångar kan bli en het fråga på forumet med utgångspunkt av Pehrbaus film om Skanör & Falsterbo.

Själv har jag suttit åtskilliga timmar och letat häftiga effekter och snygga textstilar, det har nästan alltid slutat med att jag valt raka klipp i combi med Dissolve, intoning bild i bild.

Kan man dra slutsatsen, dom som tillverkar programmen skall satsa mer på "Ljud & Bildkvalite' " och mindre på effekter?

Kaj44/en glad amatör!

Postad

Det var en detalj jag tycker var ball och som ledde till en fråga. Hur gör man så att havsvatten kommer farande på marken, som i denna film?

Jag gillade filmen, den var snygg och välgjord och intressant.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...