Gå till innehåll

Självförakt - Kortfilm


kanin_te_sova

Recommended Posts

Hej den här idén fick jag för en vecka sedan då vi pratade om att göra tidsresor i filmer. Har filat lite på det.

 

Har skrivit synopsis och ett manus. Börjat på en storyboard men behöver en fotograf. Jag gillar foto själv så vill va med på det. Men självklart ska någon annan klippa.

 

Filmen handlar om en tjej som är schitzofren och om kärlek och hur fel det kan gå.

 

Det är många återblickar/flashbacks -så dessa ska göras bra.

 

Kom gärna med en massa synpunkter...

 

//emil

SJÄLVFÖRAKT - Version 4.2.pdf

SJÄLVFÖRAKT - synopsis.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja.

 

Vet inte vad du ville ha synpunkter på men har läst det och fick denna uppfattning gällande storyn.

 

Att hon är schizofren framkommer väl inte direkt, mer som hon har borderline och hamnat i en allvarlig psykos på grund av någon slags förnekelse. Men vad vet jag? Är ju ingen hjärnskrynklare.

 

Inte speciellt intressant att läsa, tror inte det är speciellt kul att se heller. Men att filma det skulle nog vara kul, är ju mycket känslor inblandat.

 

/Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej tack för synpunkterna. Mitt första manus om man kan kalla det så... Är väl inte direkt någon dramaturgi att tala om ;)

 

Alltid bra med andras synpunkter, speciellt på ett forum... Folk brukar lättare kunna säga vad dom tycker då - inte ansikte mot ansikte liksom.

 

Ja borderlinepsykos kanske?

 

edit: På vilket sätt var det tråkigt? Historien eller sättet den var skriven på? (båda kanske ha ha ha)

 

Peace out!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker faktiskt om det, men det behöver slipas en hel del.

 

Alla scener med Lovisa bland tidningsurklippen är repetitiva och rätt intetsägande, efter man aldrig får reda på vad urklippen föreställer, vilket gör att åtminstone jag undrar vad de har där att göra. Och varje gång vi förflyttas tillbaka till rummet med urklippen stannar filmen upp som om den kört in i en vägg.

 

Jag antar att det är tänkt som en skräckis, och då måste du jobba på att skapa mer spänning - i varje scen. Det måste alltid finnas något litet gnagande obehag.

 

Scen 8 är för övrigt överflödig och sänker tempot en hel del.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

edit: På vilket sätt var det tråkigt? Historien eller sättet den var skriven på? (båda kanske ha ha ha)

 

Peace out!

 

Absolut inte sättet det var skrivet på, det var snyggt, man ville ju läsa vidare. Nån abstrakt tanke kanske, men ska man filma själv spelar ju det ingen roll.

 

Och historien var absolut inte tråkig. Om det skulle vara utdraget ur en film, så skulle den vara väldigt intressant. Men kändes som man knäppte över till en film, så var det bara tre minuter kvar.

 

Som Jbergman skrev.

Alla scener med Lovisa bland tidningsurklippen är repetitiva och rätt intetsägande, efter man aldrig får reda på vad urklippen föreställer, vilket gör att åtminstone jag undrar vad de har där att göra. Och varje gång vi förflyttas tillbaka till rummet med urklippen stannar filmen upp som om den kört in i en vägg.

 

Väldigt bra beskrivet, där är nog haken för mig. Det känns som den studsar tillbaka ibland.

 

Övrigt så, det syns ju att du har koll på läget. :)

 

/Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kreativ feedback!

 

Det uppskattas verkligen tack tack...

 

Ja, scen 8 nu när jag tänker om är helt överflödig. Tack. Jo skräck, surrealistiskt ska det vara... gärna rätt mycket täta bilder så man inte vet vart man är jämt/känslomässigt, kort skärpedjup etc (måste hitta ett stort rum haha - för videokameran)...

 

Lätt att fastna i sin egen stora värld... haha... ;) Ja det här med film är ju inte lätt men alltid nya saker att lära vilket är kul.

 

Ska fundera mer på vad det är med alla dessa knäppa urklipp...

 

Idén är en vecka gammal bara... men kanske gör jag nåt nytt...

 

Ha en fin dag....

Länk till kommentar
Share on other sites

Ha en fin dag....

 

Desamma :).

 

Släng upp det igen om du ändrar något betydligt.

Är både kul och intressant att läsa vad andra har skrivit.

 

Ska försöka bli bättre på att förklara mig, vore ju bra att kunna när man skriver själv.

( Skratt) :)

 

/Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...