Gå till innehåll

fråga angående manus


OSHE_Ante

Recommended Posts

Har läst om det där på nån amerikansk sida nånstans. Numrena är tydligen till för regissören så att han lätt kan bryta upp manuset och planera tagningarna (typ nåt sånt). Så som manusförfattare skall man alltså undvika numrerade scener (som jag uppfattat det).

Länk till kommentar
Share on other sites

Mm, jag har också hört nån gång att man skall strunta i scennumrering som manusförfattare, men när jag låtit en proffesionell manushandledare läsa ett manus så var en av punkterna hon tog upp att scenerna skulle numreras.

 

Även om jag skickar ett manus till någon av mina läsare så underlättar det stort om personen kan referera till scen 15 istället för den där scenen vid sjön, när Pelle kommer, alltså efter att bilen åkt, bla bla... Helt enkelt mycket lättare med numrerade scener.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att man använder scennummer är lika enkel som effektiv. Det är lättare att säga "Vad tycker du om scen 17?" än "Vad tycker du om den andra scenen som börjar på sidan 12?".

 

Numret är alltså endast till för identifiering av scenen och ingenting annat. Som redan påpekats så spelar det ingen roll för en manusförfattare att numrera scenerna eller inte. Det är först när manuset lämnar manusförfattaren som scennummer bör införas.

 

Personligen undviker jag scennummer tills manuset är färdigt. Då kan jag lägga till och ta bort scener hur jag vill utan att behöva gå igenom manuset och uppdatera alla nummer efter varje ändring.

 

Tänk inte "Gör andra manusförfattare så här?" utan "Vad kan jag tjäna på att göra så här?".

Länk till kommentar
Share on other sites

Sant att kunna dela upp manuset är en fördel. Och det är som Pace säger att du ska utgå från vad som känns bäst själv. Ett litet tips om numreringen är dock att vänta med den tills åtminstone ditt första utkast är klart. Jag skrev ett längre manus med numrering från början och vad jag hatade mig själv när jag började flytta. I slutändan anser jag att man bör numrera, men det är mer för den senare delen av produktionen så tänk inte på det när du precis börjat på ditt manus. Som sagt, alla säger olika, även proffsen. Hade en manusförfattare som föreläste och hade workshop med oss och hon rekomenderade att INTE använda numrering. Det är alltså personligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

I USA ska man inte ha numrering i "spec scripts", alltså manus som inte har fått en producent och regissör etc. och är skrivna på spekulation (därav "spec"). Det är först när man gör ett "shooting script" som man lägger till scennumreringen.

 

Här i Sverige är det uppenbarligen lite olika, men det vanligaste är att man skriver scennummer. Och varför inte - det är väldigt praktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ger rådet att man kan ha det hur man vill till en början i alla fall. Och när man söker feedback så kan numrering underlätta väldigt. Dock när man vill få något producerat så hänvisar jag till den amerikanska specscript standarden. Att ha det nummerfritt. Sen om de ber om nummer så rättar man sig självklart.

 

I manusprogrammen är det i alla fall hur enkelt som helst att numrera och avnumrera scenerna, så mina råd bygger ju på att man använder sig av dem. Vet inte om andra ordbehandlare kan göra det automatiskt och identifiera scenerna.

 

Men när man vill sälja ett manus, dvs inte göra det själv, så är ju allt som kan få en läsare att släppa berättelsen av ondo. Flytet ska vara sådant att de inte kan sluta läsa, inget att kommentera på i första skedet osv... Och nummer är kanske inte så dramatiska.

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...