niclastörnblom Postad 1 februari 2010 Postad 1 februari 2010 skall banda min film från fcp till ett dv band med min dv-kamera....men fcp säger att mitt band är skrivskyddad...varför? det är ett vanligt dv band...någon som vet varför eller om man kan göra detta på ett annat vis? Anledningen till varför jag vill ha det på ett dv band, är för att jag skall skicka det till filmfestivaler som ha dv band som krav... over and out 0 Citera
StenR Postad 1 februari 2010 Postad 1 februari 2010 googla är bra, finns en punkt på den här sidan som handlar om ditt problem: http://support.apple.com/kb/TA22939?viewlocale=en_US 0 Citera
niclastörnblom Postad 1 februari 2010 Författare Postad 1 februari 2010 googla är bra, finns en punkt på den här sidan som handlar om ditt problem: http://support.apple.com/kb/TA22939?viewlocale=en_US tyvärr går inte videokameran igång....enda skillnaden är är att den inte säger att bandet är skriv skyddat....men det händer inget med video kameran....dessutom är aspect ration helt fel... 0 Citera
Rogge Postad 1 februari 2010 Postad 1 februari 2010 ...enda skillnaden är är att den inte säger att bandet är skriv skyddat.... Ta bort skrivskyddet från bandet har du redan provat gissar jag? 0 Citera
niclastörnblom Postad 1 februari 2010 Författare Postad 1 februari 2010 Ta bort skrivskyddet från bandet har du redan provat gissar jag? japp....testade med en annan video kamera,,,då fick jag iallfall bild ifrån filmen från fcp på cameran...och jag recade från fcp...men cameran fatta inte att ja vill recka på dv bandet...jobbigt och då är jag i "playback" mode 0 Citera
Rogge Postad 1 februari 2010 Postad 1 februari 2010 ...men cameran fatta inte att ja vill recka på dv bandet...jobbigt och då är jag i "playback" mode Har kameran DV-in då? Utan DV-in på kameran så går det inte att spela in på från redigeringen. Vad är det för kamera? 0 Citera
niclastörnblom Postad 2 februari 2010 Författare Postad 2 februari 2010 Har kameran DV-in då? Utan DV-in på kameran så går det inte att spela in på från redigeringen. Vad är det för kamera? jag trodde att dv funkade till in och ut...men eftersom jag får bild i kamerans vcr läge från datorn,,,så fungerar firewire/ dv utgången/ingången...men däremot så går det inte att recka igång kameran...om detta är kameran eller fcp som krånglar...vet jag inte...jag har testat två olika dv kameror och det verkar nog så att det är någon konstig inställning i fcp.. 0 Citera
beta75 Postad 2 februari 2010 Postad 2 februari 2010 Vad ÄR det för kameror? Vad är det för material? HD? DV? /KN 0 Citera
StenR Postad 2 februari 2010 Postad 2 februari 2010 Kollade du instruktionen som jag länkade till? # From the Final Cut Express menu, choose Easy Setup. # From the Setup For pop-up menu, choose either DV-NTSC or DV-PAL. # Click Setup. # From the File menu, choose Print to Video # Deselect the "Automatically Start Recording" checkbox. If you don't, the following error will appear: "Unable to perform edit operation. The tape appears to be write protected." 0 Citera
niclastörnblom Postad 2 februari 2010 Författare Postad 2 februari 2010 Kollade du instruktionen som jag länkade till? # From the Final Cut Express menu, choose Easy Setup. # From the Setup For pop-up menu, choose either DV-NTSC or DV-PAL. # Click Setup. # From the File menu, choose Print to Video # Deselect the "Automatically Start Recording" checkbox. If you don't, the following error will appear: "Unable to perform edit operation. The tape appears to be write protected." Jepp, det gjorde jag. det är en panasonic nv-gs60 dv camera. Jag deselectade checkboxen i "Automatically Start Recording" då försvann varnings meddelandet och filmen började ej att rulla....jag testade då med en annan video kamera, och fick bild i min kamera från datorn...men när jag börja rulla filmen på datorn så "reckades" aldrig min dv camera...utan jag såg bara filmen på displayen i dv cameran...vad är felet? varför bandas inte kameras direkt när man kör "record" via fcp...jag är alltså inni menyn i print to tape...och har rätt inst i easy setup etc...dessutom var det fel aspect ratio i cameran...16:9 på datorn visas som 4:3 på desplayen... 0 Citera
beta75 Postad 3 februari 2010 Postad 3 februari 2010 nv-gs60 dv har EJ dv in. På vissa kameror behöver man starta rec på kameran efter att FCP börjat rulla filmen. Se rill att din kamera klarar anamorphisk Pal annars får du fel aspect ratio på bandet. /KN 0 Citera
niclastörnblom Postad 3 februari 2010 Författare Postad 3 februari 2010 nv-gs60 dv har EJ dv in. På vissa kameror behöver man starta rec på kameran efter att FCP börjat rulla filmen. Se rill att din kamera klarar anamorphisk Pal annars får du fel aspect ratio på bandet. /KN tack! kan nog vara därför...få försöka fixa en annan kamera....jag vill bara klargöra en sak...när man skall banda info från fcp till kameran,,,så har man kameran i vcr läge? jag testade båda...men antog att det skulle vara i vcr....Hursomhelst, fett tack för hjälpen alla! skall försöka med en annan kamera! 0 Citera
beta75 Postad 3 februari 2010 Postad 3 februari 2010 Om du inte får det att funka med nästa kamera så skriv vad det är för odel och vad det är för material du ska spela in. Då ska vi nog kunna reda ut det. /KN 0 Citera
niclastörnblom Postad 12 februari 2010 Författare Postad 12 februari 2010 allt löste sig! Problemet var ytterst enkellt, jag hade inte DV IN på min kamera, så jag lånade en kamera som hade DV IN och allt funkade,,,logiskt tänkande.... tack för all hjälp 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.