Gå till innehåll

Snygg öken-look


jepser

Recommended Posts

Hej!

 

Håller på med en sekvens som utspelar sig i öknen. Bilden är fotad framför green screen-duk, sedan har jag i After Effects skapat avlägsna berg med pen tool och fractal noise. I bakgrunden har jag lagt en himmel-bild.

 

Hur kan jag förbättra bilden? Hur gör jag bergen snyggare?

 

Vad säger ni?

 

Tack!

IMG_2227_00000.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Förutom det som de ovanstående skriver så borde du först tänka ut vad för sorts öken du borde använda dig av i bakgrunden. Allt beror på hur din bild är utformad. Jag testade att söka på "mexican desert" för till skillnad från vanlig öken tror jag en med små buskar och med större sandkorn skulle se bättre ut eftersom din bild inte direkt är som t ex Sahara (som inte är stäpp).

 

En sån här komposition borde även bestå av en förgrund, en mellangrund och en bakgrund för att avleda ögat från den skarpa kanten som du har i din bild.

 

Jobba även mycket med ljuset. Din bild verkar lite mörk för en öken. Beror så klart alltid på vilken effekt du vill uppnå.

 

Mvh Hampus

Untitled-1.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tackar så mycket för hjälpen!

 

Jag blev väldigt inspirerad av Quantums bild. Men det känns ändå inte riktigt "mitt" att använda andras bilder. Därför kommer jag göra ett försök att skapa berg själv genom att göra jordhögar med stenar på. Lägger upp resultatet när jag är färdig.

 

Har dock en annan bild att visa upp. Vad tycker ni om den? Det ska föreställa en liten kulle som utgör horisonten mot himlen. Ser det dåligt ut? (Bortse från bilen.)

 

Undrar också vilken effekt jag ska använda för att skapa det ljuset som Quantums la till på min bild. Testade med curves med fick det inte till det så bra.

IMG_2231_00000.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Quantum, den där versionen blev snyggare än förväntat, nästan trovärdig! :-D

(menat uppriktigt, den ursprungliga bilden såg väldigt miniatyr ut...)

 

Tack så mycket van Caine :-D

 

Jepser, att använda curves är inte alls fel. Jag började med att dra ner på det blåa i bilden och boosta det gröna en aning. Sedan drog jag ner färgmättnaden i bilden med Hue/Saturation. Sedan försökte jag matcha de resterande lagerna med förgrunden så gott det gick. På allt detta la jag sedan två Justeringslager (Hue/Saturation och Curves) Huruvida jag fixade med dem minns jag inte.

 

Grynigheten skulle till en början vara sand som flög i bilden. Dock visade sig inte det så trovärdigt men det drog bort uppmärksamheten en aning från de skarpa kanterna.

 

Hoppas tipsen är av godo. Jag har också flera gånger känt som du att det känns fel att ta andras bilder ;)

 

Edit: Sanden känns lite för färgstark och kontrastrik. Dra ner lite på kontrasten och öka ljuset en aning. Tänk också på att i en öken så finns det inte mycket till moln.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar så mycket för alla tips, det uppskattas!

 

Jag har ett litet nytt problem. Jag vet inte riktigt hur jag ska keya bort färgen i bilden. Jag kör med en röd duk då bilen är grön. Hur ska jag få bort det röda från kanterna av bilen? (Se bild.)

sample.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...