Gå till innehåll

Filmlook, widescreen !?


Patiik

Recommended Posts

Hej.

 

Har införskaffat mig en Canon HF200 och gjort en kortfilm.

 

Men jag får inte den där "filmlooken" med HF200an.

Det jag menar är dem där svarta linjerna uppe och nere på bilden, inte ljussättning och så.

 

 

En bild säger mer än tusen ord :

 

Här är en bild från HF200:an.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/HF200.jpg

 

Här är en bild från gamla band kameran.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/MV550.jpg

 

 

 

Ni ser att sträcken över och under är större på gamla kameran medans den är mindre på HF200:an. Jag förstår att det är någon inställning på Vegas, men vilken?

 

Dessa inställningar kör jag med i Sony Vegas 1,9:

 

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-Vegas.JPG

 

 

 

Är det något jag bör ändra där eller vad är eran åsikt om skillnaden, är det mer filmkänsla när man har som på min gamla kamera eller är det bättre som med nya?

Länk till kommentar
Share on other sites

din nya kamera spelar ju in med riktig wide, dvs inga kanter så du måste zooma in bilden på en tv sen. vilket är mycket bättre än din gamla kamera.

 

men gillar du dom svarta kanterna får du lägga in dom själv, tyvärr betyder det att du kommer få skära bort bild både uppe och nere. du kan inte få dina kanter och behålla din bild som den är, den kommer pressas ihop och bli fel format.

 

om du tänkt lägga dit egna kanter tycker jag att du ska göra det på en test-filmning, sen köra ut den på band/tillbaka till kameran och spela upp den. tejpa sen pappremsor på displayen (ingen tejp som lämnar kladd) som täcker dina kanter precis. då vet du hur du ska komponera sen så det inte blir fult eller konstigt sen när du täcker med dina kanter.

 

virrigt men hoppas du förstår :)

Länk till kommentar
Share on other sites

din nya kamera spelar ju in med riktig wide, dvs inga kanter så du måste zooma in bilden på en tv sen. vilket är mycket bättre än din gamla kamera.

 

men gillar du dom svarta kanterna får du lägga in dom själv, tyvärr betyder det att du kommer få skära bort bild både uppe och nere. du kan inte få dina kanter och behålla din bild som den är, den kommer pressas ihop och bli fel format.

 

om du tänkt lägga dit egna kanter tycker jag att du ska göra det på en test-filmning, sen köra ut den på band/tillbaka till kameran och spela upp den. tejpa sen pappremsor på displayen (ingen tejp som lämnar kladd) som täcker dina kanter precis. då vet du hur du ska komponera sen så det inte blir fult eller konstigt sen när du täcker med dina kanter.

 

virrigt men hoppas du förstår :)

 

Okej, jag tackar och bockar för all information. Smart det där med pappersremsor! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...