ziggurat69 Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Sitter nu och redigerar alla gamla klipp från min DV kamera. Programmet som jag använder är Studio 14 HD. Nu till min fråga, vilket format (AVI, MPEG2, 4.. Windows media fil....mm) skall jag konvertera min färdiga film för att kunna se klippen på olika media spelare såsom PC, Mac och XBOX360. Jag vill ju ha så bra kvalite som möjligt, men också att alla media spelare skall klara formatet. Till de olika media spelarna finns ju också olika skärmar, plasma, LCD och gammal TV (bildrör). Snälla, ge mig era råd så snart som möjligt så jag kan komma igång men inte behöver göra om jobbet.... /P. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beta75 Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Jag tycker .mp4 med h264 codec är att föredra i dagsläget. Funkar bra på de flesta plattformar. SOm jag brukar rekommendera så är MPEG streamclip ett bra program att konvertera med. Det finns batch-funktioner. Just XBOX har jag inten erfarenhet av men det klarar nog .mp4 /KN 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ziggurat69 Posted December 30, 2009 Author Share Posted December 30, 2009 Jag tycker .mp4 med h264 codec är att föredra i dagsläget. Funkar bra på de flesta plattformar. SOm jag brukar rekommendera så är MPEG streamclip ett bra program att konvertera med. Det finns batch-funktioner. Just XBOX har jag inten erfarenhet av men det klarar nog .mp4 /KN Tack för kommentarerna. Tyvärr har jag tydligen valt fel platform för min spelkonsol (Xbox360) för att visa mina videofilmer. Det verkar mara fungera med Windows Media format. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyaz Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Tack för kommentarerna. Tyvärr har jag tydligen valt fel platform för min spelkonsol (Xbox360) för att visa mina videofilmer. Det verkar mara fungera med Windows Media format. Nejdå, men du måste installera codecuppdateringen på Xbox Live. Då kan du spela upp MPEG-4 och annat skojigt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ziggurat69 Posted December 30, 2009 Author Share Posted December 30, 2009 Nejdå, men du måste installera codecuppdateringen på Xbox Live. Då kan du spela upp MPEG-4 och annat skojigt. Testade detta nu. Det finns 2 problem, när jag streamar från min NAS (har bara 11 Mbit av olika anledningar) så hänger det sig hela tiden för att ladda mer info. Nr. 2 är att i MPEG-4 format visar inte Xboxen filnamnet.... Jag har alltså 2 mål: ej för hög Kbit/sek och ett så bra format som möjligt annars. Filnamnet skall synas på xboxen. Jag har testat att skapa filmer i Windows Movie Maker (Windows Media fil...), de filmerna fungerar perfekt.... men lite för tråkiga edit funktioner jfr med Studio 14 HD. När jag gör samma sak i Studio 14 HD hänger sig streamningen hela tiden. Förslag? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beta75 Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Från början ville du att det skulle funka på Mac, PC och XBOX. Nu verkar det vara Xbox som är primärt. WMV suger på OSX. DU får välja. /KN 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts