Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, jag har ett videoklipp som jag redigerar i pinnaclestudio 14.

Det funkar bra med övergångar o effekter men jag har valt att lägga in stillbilder i den blivande filmen och bakgrundsmusik.

Musiken funkar ok men bilderna, som är av bra kvalité, blir konverterade till samma kvalité som videoklippen.

Hur gör jag för att bibehålla bildernas skärpa i pinnacle??

Filmen skall användas under en fest och skall snurra på en projektor.

Mycket tacksam för hjälp!

mvh Henrik

Posted

Den bildkvalitet som du får bestäms dels av ditt källmaterial, dels av programmets inställningar (t ex PAL 576x720 16:9) och de filter du lägger på klippet/stillbilden.

En stillbild är den uppbyggd av kvadratiska pixlar till skillnad mot en videobild som har rektangulära pixlar. Det enklaste om du använder videoformtatet 16:9 är att göra dina stillbilder 576x1024 pixlar och då kommer bilden att fylla hela rutan. Om du använder formatet 4:3 skall din stillbild ha 576x768 pixlar. Vanligen har stillbilder från en digitalkamera sparats i komprimerad form och heter jpg som filändelse. I ett bildbehandlingsprogram kan du anpassa bilderna så att de får rätt storlek och geometri enligt ovan.