Gå till innehåll

Problem med bildkvalitet på bilder i Pinnacle Studio 14, Hjälp


Thuredaman

Recommended Posts

Hej, jag har ett videoklipp som jag redigerar i pinnaclestudio 14.

Det funkar bra med övergångar o effekter men jag har valt att lägga in stillbilder i den blivande filmen och bakgrundsmusik.

Musiken funkar ok men bilderna, som är av bra kvalité, blir konverterade till samma kvalité som videoklippen.

 

Hur gör jag för att bibehålla bildernas skärpa i pinnacle??

 

Filmen skall användas under en fest och skall snurra på en projektor.

 

Mycket tacksam för hjälp!

 

mvh Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Den bildkvalitet som du får bestäms dels av ditt källmaterial, dels av programmets inställningar (t ex PAL 576x720 16:9) och de filter du lägger på klippet/stillbilden.

En stillbild är den uppbyggd av kvadratiska pixlar till skillnad mot en videobild som har rektangulära pixlar. Det enklaste om du använder videoformtatet 16:9 är att göra dina stillbilder 576x1024 pixlar och då kommer bilden att fylla hela rutan. Om du använder formatet 4:3 skall din stillbild ha 576x768 pixlar. Vanligen har stillbilder från en digitalkamera sparats i komprimerad form och heter jpg som filändelse. I ett bildbehandlingsprogram kan du anpassa bilderna så att de får rätt storlek och geometri enligt ovan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...