Gå till innehåll

pajen

Medlemmar
  • Inlägg

    21
  • Blev medlem

Utmärkelser för pajen

Lärling

Lärling (3/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Är det inte någon som kan tipsa om något program där man kan välja en kodning som eftersträvar att vara så nära originalkodningen som möjligt? Om det nu verkligen är så att alla program verkligen kodar om hela filmen vid minsta lilla klippning ...
  2. Tack Tolin! Jag misstänkte nästan att det var på det sättet. Men tycker det är märkligt när det gäller filmformat där varje frame har all sin egen information. Eller jag har kanske fått det om bakfoten - att det finns sådant filmformat? Något tips om program där man kan välja en kodning som eftersträvar att vara så nära originalkodningen som möjligt?
  3. Tack för tipset, men i WMM kodas hela filmen om. Alltså just det jag vill slippa.
  4. Känner någon till något bra program som man kan klippa filmer i (.avi .mpeg .wmf o.dyl.)? Det får gärna vara freeware eller "lågpris" - jag är ju bara ute efter att klippa bort sekvenser, så programmet behöver inte ha några andra avancerade/kostsamma redigeringsfunktioner. De program jag hittat på nätet KODAR OM HELA FILMEN så fort man klippt bort det minsta lilla, vilket tar tid och oftast ger sämre bildkvalitet och större filer än den oklippta filmen! I min hårddiskinspelare till tv:n är det bara att markera första och sista frame på den del av filmen som ska klippas bort, och trycka Delete, så är det fixat på fem sekunder. Så vill jag att programmet jag söker också ska fungera. Tacksam för alla tips!
  5. Stort tack Max, det funkar! Jag ändrade Pixelproportioner till "D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1,4587)". ("Interpret Footage" heter "Tolka tagning" i svenska PE-versionen.)
  6. Jag har .mod-filer tagna med JVC Everio GZ-MG330 i "fusk"-16:9-format (bildstorlek 720x576 och pixelproportioner 1,094). När jag tar in dem i PE8 så blir bildproportionen hoptryckt horisontellt (den effektiva bilden fylls ut i 4:3-format). Det tycks inte spela någon roll vilka projektinställningar jag gör. Tack på förhand för hjälp!
  7. Det fick bli lösning 3, eftersom jag då slapp göra om ca 50 timmars redigeringsarbete. Men det gällde att hålla tungan rätt i mun så att alla 287 klipp fick Reverse Field Dominance! (Det hade underlättat om inte undo-historiken varit begränsad till 100 st undo, för då hade man kunnat kolla om det stod 287 st där när man var klar.) Men jag tror jag lyckades. Och resultatet blev bra. Jag skrev tidigare att det räckte med att göra en färgkorr för att bli av med DVD-bildens "blurrighet". Men det stämmer inte helt. Färgkorr minskar visserligen blurrigheten märkbart, men helt bra bild blir det inte förrän jag gjort Reverse Field Dominance på klippen. Så vitt jag förstår, så är det väl nu säkert att DV-filmen jag fångat har fått Upper Field First. Som jag sagt tidigare så blir det Upper trots att jag fångar, redigerar och exporterar filmen i ett standard-projekt med Lower Field First. Att jag har Matrox-kort i datorn är nog (som flera misstänkt) ett problem. Matrox kör ju med Upper Field First (VARFÖR!!!???). Och nu har jag hittat något som tyder på att det är just Matrox-kortet som spökar: Kollar man på Properties på de fångade klippen i Project-fönstret så kan man bland annat läsa "Type: Matrox AVI". Matrox AVI är också en av de tre val man kan göra Capture-fönstret, men det är INTE valt. Det som är valt är 1394/FireWire. Och den fysika FireWire-ingången jag använder på datorn är INTE den som sitter på Matrox-kortets bakplåt, utan den på datorns framsida som leder till moderkortets FireWire. Gåtfullt!
  8. Tack för svar! Något har jag lärt mig, men den ursprungliga frågan är nog obesvarad, alltså vad vitsen är med de två valen Upper/Lower Field First. Men det kan man nog leva med. Tack igen för svaren!
  9. Tack Pehrbau för svar! Så vitt jag förstår så ger du en förklaring till varför interlacing finns. Men min fråga gällde Field Order, Upper eller Lower Field First. Varför finns dessa två val?
  10. Jag vet vad Field Order är, och att det kan skita sig om man inte håller sig till samma Field Order genom hela projektet, men: Vad är vitsen med Upper och Lower? Varför finns dessa två val? Kanske är det ena eller andra att föredra vid olika typer av slutprodukt? (Varken via sökning på nätet eller i PPro-manualen/Hjälp hittar jag något svar på detta.)
  11. Stort tack Roger! Nu vet jag hur jag ska fixa till en sjysst DVD trots mitt upper-material. Det jag menade med min fråga, var att det väl har betydelse om Encore får en DV-fil eller en färdig DVD-fil. I förstnämnda fallet måste ju Encore "transcoda", och då gäller det att dess transcode-inställning har överensstämmande Field Order. Ytterligae en länk i "Field Order-kedjan" alltså. Nästa gång jag fångar film från kameran ska jag försöka klura ut varför det blir Upper Field First - trots att alla inställningar är Lower. Kul uppgift ...
  12. Tack Roger för alla förslag till lösningar och förklaringar. Nu börjar det klarna. Men som den glada DVD-amatör jag är, vore det fint som snus om du bara kunde bekräfta om jag förstått rätt. Ja- och nej-frågor: 1. När jag fångade filmen från kameran till PPro så landade den av någon anledning som en DV-avi-fil som har Upper Field First? 2. När jag t.ex. färgkorrar i PPro, så får det färgkorrade Lower Field First (eftersom det är ett Lower Field First-projekt)? 3. (När jag (utan förbättrat resultat) testade ditt råd att exportera med Upper Field First, så gjorde jag det till en DV-avi-fil, som sedan Encore "transcodade" - med Lower Field First!) Nu tror jag mig förstå, att när du pratar om exportera så menar du till en MPEG2-DVD-fil, som alltså Encore inte behöver "transcoda", utan bara bränna? Slutligen kan man undra hur jag ska slippa detta problem i fortsättningen. Måste Matrox' kort tas ut ur datorn? Eller kan det vara någon skum bugg i PPro oavsett Matrox-kortet?
  13. Jag har nu kollat på DVD:n i tv igen, och upptäckte då något nytt. På några ställen i filmen har jag färgkorrat i PPro, och på några ställen har jag fade out-/fade in-övergångar. På dessa ställen är rörliga motiv helt okej (och stegning bild för bild är också okej)! Alltså skulle mitt problem kunna lösas genom att färgkorra rubbet, det går ju att göra en så liten färgkorr att den inte ens syns. En nödlösning att ta till (om man orkar leva med att aldrig få veta hur f-n problemet har uppstått). Svar: ja. Resultat: det blev skillnad - det blev sämre - blurrigheten i rörliga motiv finns nu även i färgkorrade klipp och i övergångar ... Suck! Ja, jag är säker på att det inte var ett Matrox-projekt jag startade. Och ingenstans bland alla inställningar finns det något som ens antyder att det skulle vara ett Matrox-projekt. Även det faktum att allt som görs i PPro görs i mjukvaran/processorn, och inte i några "snabba chip" på Matrox-kortet visar väl det.
  14. Om du är övertygad om att Upper Field First löser mitt problem, så borde jag förstås prova det - och det ska jag. Men jag förstår inte hur materialet skulle kunna vara fångat med hjälp av Matrox, det är ju inte ett Matrox-projekt. Det är samma projekt nu som när jag fångade DV-filmen. Och jag förstår inte att mitt material inte matchar dom Export Settings jag har; de inställningar jag kan avläsa (och redovisat här) visar inte det. Men du menar kanske att det problem jag har visar det?
  15. Jag kom just på något jag kanske borde ha nämnt tidigare: När transcodningen var klar i Encore fick jag ett meddelande i stil med: "This image has sector headers. Would you like to contineu with the sector headers removed?" Jag svarade Ja på den frågan (alternativet var Avbryt), och då drog bränningen igång. Jag vet varken vad sector headers eller image betyder i detta sammanhang. Men kanske har detta betydelse för mitt problem?
×
×
  • Skapa nytt...