Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur mkt kan man tänkas lägga för en PC och vad bör man ha i?

Pfundrar på att investera i en scarlet så vore bra att veta vad som krävs i datorväg.

Postad

Jag skulle nog vänta med att prata hårdvara tills Scarlet har släppts på marknaden. Hårdvara och priser är färskvara det hinner hända mycket tills Scarlett dyker upp.

Postad

kk, jo förstår det. Men vore lite intressant att veta vad det i datorväg skulle krävas idag. Vad sitter tex folk som reddar RED-material på för dator?

Postad

Det varierar. Man kan redigera proxyfiler och då kräver det inte mer än vad vanlig HD kräver.

Annars har jag inte hands on information men kan gissa att de som kör RAW eller motsv. klarar sig en bit med t.ex. Dual Xeon eller Core i7 med typ 16GB+ RAM och framförallt snabba diskar i Raid0. Och på det ett hyffsat Nvidia Quadrokort. Alltså något vi alla kan köpa egentligen. Finns säkert någon här på forumet som har mer erfarenhet och kunskap om vad som är praktiskt funkis med RED-RAW

Postad
ok, vad kan man tänkas lägga för att sånt quadro-kort? Är de et som gäller eller?

Det han höll i handen var väl ett FX 4800 om jag minns rätt, och det ligger på ca 15.995 ex moms, så dom kostar ju en del. Jag hoppas att det även kommer att fungera på betydligt billigare Quadrokort och även på high-end-gamingkort.

Men, får man det realtidsstöd som jag såg i videon jag länkade till så skulle jag nog personligen ändå vara beredd att köpa ett Quadrokort. Det blir ju betydligt billigare att köpa korten från USA, tex från B&H Video eller Videoguys, än att köpa korten i Sverige. :)

Postad

Okej, då har man ju fått sig än liten bild iallf :)

Hur ligger det egentligen till med att köpa prylarna i USA? Min syrra sticker dit då och då, och när hon köpte med en kamera en gång fick hon lägga på massa extra för skatt och sånt som tydligen inte syndes på internetsidan :/ Syftar inte på tullen på flygplatsen, det gick smärtfritt.

Nått man vanligtvis lägger på i USA llr?

Var nog inget skumt med butiken, ska tydligen vara en av de största i landet (samys).

Postad

I USA ingår ju inte momsen i priset, när man handlar i en affär och ser något för 9,99$ tänker man, perfekt, jag har en tia, men så kostar det kanske 10,20$ med momsen (tax), hemskt irriterande. Men min erfarenhet är att när jag beställt prylar från USA på nätet har de tagit bort skatten så man får priset som står, däremot får man ofta betala tull, speciellt om det du köper fraktas med UPS, DHL eller Fedex, då brukar de fakturera dig för tullpengarna (det gäller som företagare i alla fall, som privatperson vet jag inte).

Postad

Well. Min dator klarar inte ens 2k material. i7920, 12gb 1600, 7200 mekaniska och ett CUDA kort.

...sen har ju begreppet RED workflow förhoppningsvis en innbörd också ;)

Postad
Well. Min dator klarar inte ens 2k material. i7920, 12gb 1600, 7200 mekaniska och ett CUDA kort.

...sen har ju begreppet RED workflow förhoppningsvis en innbörd också ;)

Inte? Känns ändå som du lagt ner en hel del kosing på den:P Vad reddar du med den? Borde väl ändå fungera rätt smoth med nya CS5 sen i framtiden om du kör med Premiere.

Är inte kung på RED (tyvärr), "REDs workflow"?

Postad
I USA ingår ju inte momsen i priset, när man handlar i en affär och ser något för 9,99$ tänker man, perfekt, jag har en tia, men så kostar det kanske 10,20$ med momsen (tax), hemskt irriterande.

Både ja och nej, du får en bra påminnelse över hur mycket "staten" tar utav kakan när du handlar.

Postad
Det han höll i handen var väl ett FX 4800 om jag minns rätt, och det ligger på ca 15.995 ex moms, så dom kostar ju en del. Jag hoppas att det även kommer att fungera på betydligt billigare Quadrokort och även på high-end-gamingkort.

Men, får man det realtidsstöd som jag såg i videon jag länkade till så skulle jag nog personligen ändå vara beredd att köpa ett Quadrokort. Det blir ju betydligt billigare att köpa korten från USA, tex från B&H Video eller Videoguys, än att köpa korten i Sverige. :)

Testade med lite RED-material och en CUDA accelererad version av PPro (CS4 är endast CUDA accelererad i h264-export med en extra plugin) och fixade utan problem att spela upp 4K material i 1K upplösning med 5-6 olika effekter pålagda samtidigt (inkl Gaussisk oskärpa, Three Way Colorcorrector, RGB Curves, dissolver, mm). Utan effekter fixade den nästan 2K men det är en EXTREMT processorintensiv process.

Förtydligande: Detta alltså med RED Raw material i 4K.

//Max

Postad
Testade med lite RED-material och en CUDA accelererad version av PPro (CS4 är endast CUDA accelererad i h264-export med en extra plugin) och fixade utan problem att spela upp 4K material i 1K upplösning med 5-6 olika effekter pålagda samtidigt (inkl Gaussisk oskärpa, Three Way Colorcorrector, RGB Curves, dissolver, mm). Utan effekter fixade den nästan 2K men det är en EXTREMT processorintensiv process.

Förtydligande: Detta alltså med RED Raw material i 4K.

Hoppsan! Det där låter ju som en riktig dröm och något att tänka seriöst på att uppgradera till. :h

Vet du hur det fungerar med material från Canon 5D och Canon 7D? Det vore ju fantastiskt om man bara kunde importera filerna och titta på dom utan att det hackar och djävlas för att sedan > redigera > lägg på filter > spela upp i realtid > exportera snabbt. :q Att slippa omkodningar vore ju riktigt härligt! :)

Postad

Utan att säga för mycket är native 5D/7D material (nästan) som att klippa med vanliga DV-filer... :)

Transcode/rewrap/rewhatever är ett minne blott.

Och exporten till Blu-ray blir jobbig - man hinner knappt sätta på kaffet... :)

//Max

Vet du hur det fungerar med material från Canon 5D och Canon 7D? Det vore ju fantastiskt om man bara kunde importera filerna och titta på dom utan att det hackar och djävlas för att sedan > redigera > lägg på filter > spela upp i realtid > exportera snabbt. :q Att slippa omkodningar vore ju riktigt härligt! :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...