Jump to content

Idé för icke-budget film - hur gå till väga för att få den gjord?


William87

Recommended Posts

Hej,

 

Jag vill verkligen göra en till kortfilm, regissera en. Jag regisserade min första kortfilm 2007 men blev mentalt blockerad, förmodligen eftersom det var min första filmproduktion. Men filmen vann ändå 2 priser, så filmen blev nog inte usel iallafall.

 

Nu börjar jag verkligen känna att det kliar i kroppen och jag vill försöka igen.

Men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig eller hur jag ska göra?. Det jag har är en idé/manus som känns färdig.

 

Det känns bråttom för just denna idé utspelas på vintern, så jag vill ha snön..

Är det någon har något tips? Vart kan man vända sig? Någon som är intresserad av att höra mer om idén och kanske få igång ett samarbete? eller någon som känner någon som kan vara intresserad?

Jag bor i Stockholm så det är väl det som skulle bli inspelningsplats.

 

Jag vill inte slänga ut ett synopsis om min idé direkt på forumet men jag "tror" att den skulle vara relativt enkelt, rent budgetmässigt. Säkert har jag fel men det som behövs skulle vara:

 

Kamera (Gärna 2st - Spelar ingen roll vad för typ)

Statister/skådisar 5-10st som ska äta middag dansa runt julgran osv och (finns inte så mycket dialog direkt utan det räcker med att det bara ser ut som en vanlig middag/julmiddag)

En villa man kan spela in i

Speltid: 10-20min

Spelas in när det är mörkt - eller, det skall iallafall utspelas på natten/eftermiddag

 

Kan tänka mig att statister/skådis delen är lite svårare.

Jag tror inte man behöver ta upp ljud eller ljussätta. tänker mig en stil åt dogma hållet, men beror lite på kameran och hur den hanterar mörker antar jag. Ljud + dialog kanske man kan lägga på efteråt.

 

mvh,

William

Link to comment
Share on other sites

Well. Jag tror inte att du ska hasta dig in i detta. En kortfilm på 10-20 minuter (rätt stor skillnad.) Kräver väldigt mycket planering. Om du planerade väl kanske du skulle slippa otrevliga konsekvenser av att filma snö på natten utan ljusättning t.ex.;)

 

Varför ska du ha två kameror föresten? och hur ska du kuna använda materialer omd et skule råka vara två helt olika kameror?

 

Att ljudlägga en film och lägga på dialog är inte direkt det lättaste hellr.Speciellt inte om du ska få en relistisk dogmakänsla (dock får man inte kalla den dogma om man ljudlägger dialogen i efterhand) Mitt tips är sätt igång och planera och leta inspelnigsplatser och gör checklistor. Bolla idéer. Spela in nästa vinter.

Link to comment
Share on other sites

Du har nog rätt där..

 

Vänta till nästa vinter låter väl mer realistiskt.

 

Så som jag hade tänkt mig så finns det kanske bara typ 5 repliker i filmen. 1 kamera hade räckt, hade bara varit roligare med 2. Inspelningsplats tänkte jag bara vilken villa som helst. Ca hälften av filmen skulle spelas in precis utanför villan.

 

Vad jag hade tänkt var att bara, om det går, ta typ ett ljudspår från någon "familjevideo" där folk äter middag och lägga på det över de som sitter vid middagsbordet och pratar - och då är det tanken att det ska kännas som om att de inte egentligen är de som pratar (men det kan vara) - för det filmas utifrån genom fönstren. Och det passar ihop med premissen som jag inte nämnt på forumet, tycker jag.

 

Kan man inte använda befintligt ljus som finns kring villan, typ lyktor, eller ljus från fönstren osv?

 

p.s. tarkovsky rockar :)

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Fan, skulle verkligen vilja köra igång i år men men :p Idéen i sig kanske är usel ändå, så kanske inte spelar så stor roll. Har inte gjort något sedan 2007, mest hållit mig till manusskrivande men har två konst filmer nu på gång med en regissör så hoppas de når bildrutan..

Jag fixar sovhall i halmstad så kanske du kan hjälpa mig realisera filmen, vad sägs!? Dvs om grund idéen är intressant nog :)

 

Min attityd är mer, ta en kamera, lite folk och kör igång bara.. Teknik och utförande skulle vara enkelt och relativt spontant medans idéen/idéerna i sig är lite mer abstrakta/experimentella

Link to comment
Share on other sites

Jag ser ingen som helst orsak att vänta för länge, jag skulle se det här som ett utmärkt tillfälle att leka runt lite & skaffa erfarenhet. Att göra misstag ger erfarenhet av vad som inte funkar, att veta vad som inte funkar ger större sannolikhet till chanstagande & experimentlusta än att istället veta vad som funkar & inte våga gå ifrån den säkra (men fan så tråkiga) vägen.

...däremot skulle det ställa till det för dig om du inte spelar in med ljud. Även om det är till fördel att lägga till ljud i efterhand, så krävs det en hel del för att lägga ALLT. För proffs är det svårt att ge samma eller bättre performance i efterhand, för amatörer är det snudd på omöjligt.

...för att inte tala om hur lång tid det tar att lägga dialog, foley (fotsteg, tygprassel & andra liknande saker man spelar in i realtid, till skillnad från ljudeffekter man bara klipper in), atmosfärer, och konkreta ljudeffekter.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för tipset. Du har nog rätt där angående ljudet.

Det blir nog ändå inte av, har ingen riktig idé på hur jag skulle gå till väga för att få filmen gjord, hitta teknik, crew osv. Skulle väl inte kalla mig själv för en drivande karraktärstyp direkt, snarare motsatta.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog ändå inte av, filmidéen är usel etc

 

Ok, någonting man måste ha om man vill driva igenom en film är självsäkerhet. Man måste tro på att det man vill genomföra kommer bli bra, och att man själv kommer göra det bra.

 

Varför? För att göra film är inte lätt. Det krävs en jävla massa jobb, och är extra tungt om du gör det vid sidan av.

 

Du vill göra film. Check

 

Du har en idé. Check

 

Nu saknas bara:

 

Filmen kommer bli bra.

 

Filmen kommer bli av.

 

Idéen är bra.

 

Du är bra.

 

 

 

Nu låter jag som någon jävla terapeut, men jag har gjort en noll budget långfilm med över 70 statister i vissa scener där samtliga bar medeltidsdräkter, och directorscut versionen av den är 3 timmar, så jag vet ju liksom vad som krävdes för att jag skulle klara av det varjefall.

 

Det är jättekul att du vill dela med dig av din idé! Jag tar gärna en titt på den där synopsisen och kommenterar den. Men genast där har vi en viktig kriterie till.

 

Om du är regissör är det det du tycker som är rätt. Lyssna på andras åsikter men basera inte dina tankar på dem eller anta att de har mer rätt än dig, för regissören har alltid rätt!

 

Och en liten sak som jag verkligen fick lära mig under långfilmsproduktionen; om du gör en amatör lågbugetfilm, kan du aldrig förlita dig till 100% på någon annan. Sammarbete krävs, men du som drivkraft måste alltid ha en backupplan ifall någon skulle spela diva och skita i produktionen.

 

Utöver detta skulle jag gärna vilja se filmen du gjorde 2007! samt de där konst filmerna!

 

Och en rekomenderad kamera för din prosuktion skulle ju faktiskt vara en canon d7, eller en 5d mark II, pågrund av deras låga pris samt stora platta, vilket gör att de kan filma riktigt bra även när det är lite ljus!

 

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Tack för att du delar med dig din åsikt. Du citerade lite väl löst men visst du har rätt med det du säger angående självsäkerhet. Kortfilmen 2007 klarade sig ju bra ändå dock tack vare en bra crew.

 

Av alla de manus och idéer jag haft har jag aldrig vetat med säkerhet att "det är bra" utan jag är beroende av responsen jag får, det jag kan ha är en känsla kring manuset.

Att jag "är bra" det måste väl vara något som kommer med erfarenhet efter man har gjort en del projekt?

 

Nu har jag inte tänkt så mycket på idéen, förutom att den inte måste spelas in på vintern. Tanken var mer att bara köra igång och filma, för jag tror inte att den kräver så mycket jobb och människor inblandade förutom det jag listade i tråden.

 

Självförtroende kring det kreativa, för mig, känns mycket beroende på den respons jag får av andra. Förmodligen skulle det vara samma sak kring regi. Det är väl något man växer i? regi, manusförfattare etc. Naturligtvis kan jag vara nöjd med det jag gjort och det har jag varit men jag har aldrig känt till 100% att "det här är bra", utan snarare det här "känns rätt".

Link to comment
Share on other sites

Jag snarare sammanfattade det jag ville kommentera i citeringen.

 

Grejen är den att folk kommer ju alltid ha olika åsikter. Och att försöka basera ett eget tycke på andras åsikter går ju inte ihop, inte enligt mig. Jag menar såklart inte att man ska hålla för öronen och skrika blabla, men är man beroende av andras åsikter, så kommer man ju aldrig kunna tänka själv och bidra med något nytt. Dessutom kanske man hade en såndär "känsla" över en idé men idéen blir den sågad av en del personer. Om man då är beroende av andras åsikter kommer man ju helt plötsligt tycka sin idé vara dålig, när den kanske i själva verket var jättebra. Personerna som baserade sitt dåliga tycke om idéen kanske inte förstod dess innebörd etc.

 

Klart att man utvecklas som regissör, producent etc av praktik, men det var ju inte riktigt det jag syftade på. Det jag menade var ju då självsäkerheten, att man måste tro på sig själv och sitt projekt.

 

Och enligt mig är "det här är bra" och det här "känns rätt" i princip samma sak. Så sträva efter den känslan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...