Jump to content

Recommended Posts

Posted

TJenare

SOm jag i en tidigare tråd så såg jag suddigt efter att ha sett en 3D-film på en SF biograf. Jag ringde dom men dom hade aldrig hört talas om det tidigare så då vart jag VERKLIGEN skeptisk å lite rädd också för jag är så rädd om min syn:l

men men , dom som har kommit på 3D-tekniken skulle nog inte låta den visas om det kunde skada synen på något sätt:) Annars får ja väl ta å ringa nå 3D-företag i USA imorn å fråga :)

Vad säger ni?

Posted

Jag har varit hos optikern två gånger under beloppet av två månader :) Jag har haft problem med huvudverk så jag gick till optikern för en grundlig genomgång av ögonen och dom hitta inge fel :) Sen en månade senare var ja dit igen för att jag skickade in körkorts ansökan :)

Men nu sa min mamma en sak som kan låta rimligt. 3D bygger ju på att den projekterar två bilder ovanpå varan och ena glaset kan urskilja en bild och den andra glasbiten kan uskilja den andra bilden. Så när man sedan tar av sig glasögonen så har ögonen vant sig vid den där dubbelprojektionen så därför blir det suddigt. Men nu ska jag ringa synoptik så hör jag av mig snart ;)

Posted
Kolla med en optiker istället. Se efter om du verkligen har felfri syn som du tror.

/Jakob

Du hade nog rätt Jacob, jag ser skarpt men optikern trode jag hade en dåld skelning. Alltså, när jag sitter där i bion med 3D-glasögonen på så behöver inte ögonen jobba med att sätta ihop de två bilderna som vi annars ser, utan de gör glösögonen. DÅ när jag sitter där under två timmar så vänjer sig ögonen med att inte behöva jobba och sen när jag sen tar av mig glasögonen så är dom "trötta" och därför så blir det som att jag ser två bilder av samma sak som jag uppfattar som suddigt.

Det går att fixa genom operation eller nått annat men jag hade ingen stor skelning men den fanns där.:l

Posted

Nej, D3D bygger på att visa först en bild för vänster öga, cirkulärt polariserat med ett polbytarfilter som sitter precis framför linsen, sen visas bilden för högerögat med polariseringsfiltret vänt till medsols istället. Det här upprepas tre gånger per frame & per öga (dvs 3D har runt 140 i framerate).

Den gamla tekniken bygger på två bilder på varandra, men den är helt värdelös iom att man inte kan ha korrekt färgåtergivning. Det har man iof inte fullt ut i D3D heller, men där är det bara kontrasten som påverkas iom att glasögonen måste vara mörkare, men färgförhållandet är fortfarande detsamma :-)

Skumt nog så låter vad du beskrev mer som...um...hjärnskakning, faktiskt...

Tänker inte låtsas veta exakt vad problemet beror på, men en vild gissning är att din hjärna har problem med de snabba fasflimmren som uppkommer vid visningen. I så fall är det förmodligen en vanesak, skulle jag tro. Första gången vi spelade på en Amiga med riktig monitor fick vi allihop ont i ögonen i början, samma sak när jag fick mina första glasögon. Vet som sagt inte om det är samma sak här, men är det det så kommer varje visning ge bättre tolerans. Är det å andra sidan frågan om epilepsi, så skulle varje besök innebära svåra problem.

Hade jag varit du så skulle jag gå & testa mig för latent epilepsi omgående för säkerhets skull, en sån sak ( om det nu skulle vara så) vill du INTE att ska bryta ut på allvar exempelvis när du sitter bakom ratten.

Posted

nu börjar det nog gå lite för långt. Jag har inte epelepsi bara för att jag ser suddigt efter 3D-bio ... som jag sa så har jag dåld skelning vilekt betyder att mina ögon står inte helt rakt men jag hjärden kompenserar för det och sätter ihop bilderna så jag ser normalt, me när jag ser 3D så behöver inte hjärnan jobba för att sätta ihop bilderna vilket gör att när jag sedan tar av mig glasögonen så sover den funktionen i hjärnan. Det gör att jag ser den lilla felaktiga skilning jag har på ögonen :l

Posted

Bra nyheter :D Jag var på Avatar å såg den i 3D å n såg jag inte ett dug suddigt efter alls :P Jippie :D Kanske va som du sa :) ..ögonen måste vänja sig