peterfilm.se Postad 11 december 2009 Postad 11 december 2009 Tjena, Två ganska tunga frågor: 1. Vilken återförsäljare eller privatperson (som kan konsultera mot betalning) i Sverige har bäst kolla på kombinationen RED (one) och redigeringsstationer, främst FCP/Mac Pro / RED Rocket. Verkar som ett stort projekt är på g att hända där en kombination av MAC, FCP, After Effects, RED, Panasonic P2 skall användas. Jag skall bli mastermind på detta, men alla nämnda faktorer är ganska nya, även om jag har en bred kunskap om format och redigering sedan tidigare. 2. Är 720P25 = blueray? Dvs, om en kund vill ha blueray möjlighet på slutprodukten... Kan man då redigera i 720P25? eller är blueray 1080? (Skall nämligen ha två varianter på slut produkten = (vanlig 16:9 SD OCH blueray). Thanks 0 Citera
Nyaz Postad 11 december 2009 Postad 11 december 2009 2. Är 720P25 = blueray? Dvs, om en kund vill ha blueray möjlighet på slutprodukten... Kan man då redigera i 720P25? eller är blueray 1080? (Skall nämligen ha två varianter på slut produkten = (vanlig 16:9 SD OCH blueray). Jag tror att Blu-Ray kan vara både 720p och 1080p eller t.o.m. SD-kvalitet om man så vill det... tror jag? 0 Citera
Max_H Postad 12 december 2009 Postad 12 december 2009 För 720P kan Blu Ray endast vara 720P 50, åtminstone enligt specen. Skulle för övrigt inte lita på RED Rocket för skarp produktion på ett tag... (Det är upp till de flesta mjukvarutillverkare att göra drivers - den accelererar inte allt automagiskt) //Max 0 Citera
Peus Postad 13 december 2009 Postad 13 december 2009 Tjena, ang en bra RED konsult skulle jag rekommendera Marcus Vasques Osorio som har varit lite av en av förgrundsfigurerna vad gäller RED i Sverige. Hör med honom vet jag och nämn att ni kan betala konsultarvode (du har fått ett PM med kontaktuppgifter) och hälsa från Pontus W. Annars har jag rätt så stor kunskap jag med och jag måste säga att jag föredrar att jobba i Adobe Premiere för att sedan göra färgkorr och ev effekter etc i After Effects. Så extremt mycket smidigare workflow mellan AE och PR jämfört med att blanda in FC i smeten. Jag klipper för övrigt RED på min MacBook Pro 13” 2.53 Ghz, 4 GB ram och en iomega UltraMax FireWire 800 disk (2 raidade 7200 diskar). Och då klipper jag i Premiere men i väldigt låg upplösning, typ halv SD upplösning oftast då jag vill att det skall rulla på bra. Att jobba i AE med min lilla dator är dock nästintill otänkbart. Det går men svider rejält. Regeln som gäller för stunden är att man behöver snabba diskar och så mycket datorkraft som möjligt, monster servrar skadar inte. Detta kommer dock förhoppningsvis att förändras mycket snart i.o.m. RED Rocket stöd och CUDA stöd etc i programvarorna. Fördelen med Final Cut just nu är att man kan klippa i mycket högre kvalité d.v.s. från referensfilerna som RED skapar men det ställer till en massa bök när man sedan vill exportera allt i online och därtill så föredrar jag som sagt AE för all slutgiltig grading och dylikt och då är FC bara irriterande. Men det går, t.ex. genom att exporterar ut till XML från FC och in i PR varifrån man lyfter allt till AE. Du får gärna ställa ev frågor etc om du undrar över något. Ett tipps kan vara att fixa några RED o P2 filer och experimentera med och se hur allt fungerar. Lycka till. M.v.h. /Pontus W 0 Citera
Christian van Caine Postad 13 december 2009 Postad 13 december 2009 Red Rocket??? Hahahahahahahahahahahaha! Vilken depraverad fan kom på att sätta det ***** namnet på ett grafikkort!? :-D *roflmao* 0 Citera
OP5 Postad 13 december 2009 Postad 13 december 2009 Passar på att låna tråden till en egen fråga. Har klippt en långfilm filmad med RED i 4K och använt M_Proxy filerna i FCP (gjorde bara drag and dropp). Vill nu göra colorgrading i Color och sedan göra en 2K master. 1. Hur gör jag detta enklast? 2. Om jag bara tar "send to Color" i FCP, vilket upplösning ser jag då filerna i, i Color? 3. När och hur converterar jag 4K filerna och gör 2K mastern? 4. Jag klippte proxy filerna i en liten Mac book pro. Nu har vi tillgång till en kraftig Mac Pro med storbildsprojektor. Om jag skulle vilja se filmen i i alla fall 2K upplösning, innan jag låser klippningen och färgkorrigerar hur gör jag då? 0 Citera
beta75 Postad 13 december 2009 Postad 13 december 2009 Passar på att låna tråden till en egen fråga. Har klippt en långfilm filmad med RED i 4K och använt M_Proxy filerna i FCP (gjorde bara drag and dropp). Vill nu göra colorgrading i Color och sedan göra en 2K master. 1. Hur gör jag detta enklast? 2. Om jag bara tar "send to Color" i FCP, vilket upplösning ser jag då filerna i, i Color? 3. När och hur converterar jag 4K filerna och gör 2K mastern? 4. Jag klippte proxy filerna i en liten Mac book pro. Nu har vi tillgång till en kraftig Mac Pro med storbildsprojektor. Om jag skulle vilja se filmen i i alla fall 2K upplösning, innan jag låser klippningen och färgkorrigerar hur gör jag då? Vet inte om detta är aktuellt i ditt fall men det är i alla fall ett tips. Om man sitter ock klipper på en bärbar mac i ett projekt och vill öppna upp projektet på t.ex. en mac pro så kan man starta den bärbara macen som en extern firewire hdd. (Man gör det genom att hålla nere T-tangenten vid uppstart). Sen öppnar man bara projektet. Jag gör detta när jag har kurser med 20 macbook och final cut express. Efter kursen när jag ska dra ihop materialet från alla datorerna och göra sista små justeringarna. Det är viktigt att man har samma version av final cut på maskinerna. Ett tips. som hjälper någon. kanske. /KN 0 Citera
Peus Postad 14 december 2009 Postad 14 december 2009 Passar på att låna tråden till en egen fråga. Har klippt en långfilm filmad med RED i 4K och använt M_Proxy filerna i FCP (gjorde bara drag and dropp). Vill nu göra colorgrading i Color och sedan göra en 2K master. 1. Hur gör jag detta enklast? 2. Om jag bara tar "send to Color" i FCP, vilket upplösning ser jag då filerna i, i Color? 3. När och hur converterar jag 4K filerna och gör 2K mastern? 4. Jag klippte proxy filerna i en liten Mac book pro. Nu har vi tillgång till en kraftig Mac Pro med storbildsprojektor. Om jag skulle vilja se filmen i i alla fall 2K upplösning, innan jag låser klippningen och färgkorrigerar hur gör jag då? OP5, tror jag svarade rätt löst på ditt problem tidigare i en tråd men fick ingen respons, kanske var det inget som sade dig något eller så svamlade jag för mycket i vanlig oordning. Tråden: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=26153 Som det ser ut så skall det iaf gå att klippa RED native i FC nu mer, därtill visar inte proxy filerna rätt färginformation så jag skulle se till att batcha om projektet till native RED innan jag kör färgkorr om möjligt. Dock vet jag inte hur bra color hanterar R3D filer, AE funkar utmärkt och så även REDs egna program (dock får du tjafsa med att exportera klipplistor då). Jag är ingen stjärna på FC men så här skulle jag gjort i Premiere. Säg att jag hade ett projekt i 24p PAL upplösning som jag klippt RED i. Jag skulle börja med att skapa en ny Timeline (Sequence) i t.ex. RED- 2K eller 4K beroende på vilken upplösning jag tänker exportera ut till. Varefter jag skulle markerat alla klipp på min timeline och copy pasteat dem in i den nya högupplösta timelinen. Sedan skulle jag gå in i binnarna och högerklicka på alla klipp och välja ”make offline” Därefter skulle jag återigen högerklicka på filerna och välja link media och i stället för proxy filerna välja R3D filerna. Om den nya timelinen ej var i den skjutna native upplösningen så skulle jag även markera alla klipp på den nya time linen, högerklicka och välja scale to frame size. Dock är det hur jag skulle gjort i Premiere, FC är som sagt lite annorlunda men förhoppningsvis finns det någon som nu när jag beskrivit mitt tillvägagångssätt kan översätta det till FC, eller så klarar du det själv, om det nu går. Annars är det en bra idé att laborera med XML export och import ell liknande. Om du vill kan jag alltid sätta dig i kontakt med Marcus som är mycket bättre på sådant här än mig och har flera utarbetade och beprövade tillvägagångssätt, men då får du kanske räkna med att pröjsa lite, PMa mig isf eller ring Chimney Pot, han brukar hänga där rätt ofta iaf back in the days. Lycka till och berätta gärna hur det går/gick m.v.h. /Pontus W 0 Citera
OP5 Postad 15 december 2009 Postad 15 december 2009 OP5, tror jag svarade rätt löst på ditt problem tidigare i en tråd men fick ingen respons, kanske var det inget som sade dig något eller så svamlade jag för mycket i vanlig oordning. Tråden: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=26153 Som det ser ut så skall det iaf gå att klippa RED native i FC nu mer, därtill visar inte proxy filerna rätt färginformation så jag skulle se till att batcha om projektet till native RED innan jag kör färgkorr om möjligt. Dock vet jag inte hur bra color hanterar R3D filer, AE funkar utmärkt och så även REDs egna program (dock får du tjafsa med att exportera klipplistor då). Jag är ingen stjärna på FC men så här skulle jag gjort i Premiere. Säg att jag hade ett projekt i 24p PAL upplösning som jag klippt RED i. Jag skulle börja med att skapa en ny Timeline (Sequence) i t.ex. RED- 2K eller 4K beroende på vilken upplösning jag tänker exportera ut till. Varefter jag skulle markerat alla klipp på min timeline och copy pasteat dem in i den nya högupplösta timelinen. Sedan skulle jag gå in i binnarna och högerklicka på alla klipp och välja ”make offline” Därefter skulle jag återigen högerklicka på filerna och välja link media och i stället för proxy filerna välja R3D filerna. Om den nya timelinen ej var i den skjutna native upplösningen så skulle jag även markera alla klipp på den nya time linen, högerklicka och välja scale to frame size. Dock är det hur jag skulle gjort i Premiere, FC är som sagt lite annorlunda men förhoppningsvis finns det någon som nu när jag beskrivit mitt tillvägagångssätt kan översätta det till FC, eller så klarar du det själv, om det nu går. Annars är det en bra idé att laborera med XML export och import ell liknande. Om du vill kan jag alltid sätta dig i kontakt med Marcus som är mycket bättre på sådant här än mig och har flera utarbetade och beprövade tillvägagångssätt, men då får du kanske räkna med att pröjsa lite, PMa mig isf eller ring Chimney Pot, han brukar hänga där rätt ofta iaf back in the days. Lycka till och berätta gärna hur det går/gick m.v.h. /Pontus W Hej Tack for hjalpen. Forsta problemet lost. Anvande clipfinder och importerade XMLen och omdirigerade till H_proxies istallet for M. Sa nu kan jag see allt i HD istallet. Aterkommer nar det ar dags for nasta steg. Men vad jag last sa skall SEND TO COLOR direkt fran FCP funka. Vi far se... 0 Citera
Peus Postad 18 december 2009 Postad 18 december 2009 Ohh var så god, glad att kunna hjälpa till och nice att du beskrev ditt workflow, tackar för det. Men som sagt till nästa steg, tänk på att Proxi-filerna inte visar rätt färginformation om man nu vill åt all inbakad kraft RED-RAW erbjuder så det är viktigt att batcha om på samma sätt fast till R3D filerna då. M.v.h. Pontus w 0 Citera
RedFilm Postad 24 december 2009 Postad 24 december 2009 Hej Peter. Kom förbi vårat kontor på söder när vi kommit tillbaks från brasilien så kan vi visa dig vårat workflow med Red - Mac - och Adobe paketet. Funkar smärtfritt. Säg till om du behöver B-Foto till Reden ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.