Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har redigerat små korta filmer (ca 1 minut långa) i HD-kvalitet (1920x1080) och vill nu exportera dessa till quicktimefiler. De ska senare visas på en TV-skärm. Vilken komprimering (och inställningar) är bra att använda för att bibehålla god kvalitet?

Tacksam för snabbt svar!

Postad

H.264 (mp4*) upplösning 1920x1080 för HD-film. Tror det flesta hemsidor klarar av mp4 format. Sen för blu-ray så valjer du H.264 Blu-Ray (i Adobe Encoder)

(Och ett litet tipps, heter Blu-Ray, inte Blue-Ray ;) )

Postad
--> Avid

...(i Adobe Encoder)

...De ska senare visas på en TV-skärm...

...Tror det flesta hemsidor klarar av mp4 format...

...Men vänta, what the hell :P Raw, jag tror du sitter och sover lite här nu.

Postad
För nyfikenhet skull vore det kul om du även kunde rekommendera en bra komprimering för Blue-ray...

Tack!

stämmer, är inte helt vaken :i eeh sorry :P Har pratat för mycket premiere det sista dagarna så det är det enda som sitter i itt huvud just nu XDja var mer inne på att han hade materialet i Premiere, men kanske INTE då XD Annars hade man kunnat gjort så för Blu-Ray right? ;)

å me hemsidor tänkte jag typ Youtube, Vimeo osv. :P men skitsamma, nu går ja å lägger mig XD

Ber om ursäkt

/Mvh en MYCKET trött Raw ;)

Postad

h.264 är i alla fall ett bra val för bägge. Testa lite olika bitrates, dom flesta program har olika presets för diverse "slutmål". Jag brukar köra 10-15 Mbit/sek för 720P och 20-30 för 1080. Blu-ray har en en max-bitrate på ca 40 om jag minns rätt...

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...