Joel Posted January 25, 2003 Share Posted January 25, 2003 jag undrar hur man kan få en spegel att skaka utan att man ser några trådar.Det är en poltergiest film jag håller på med. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudie Posted February 10, 2003 Share Posted February 10, 2003 Sitter den på väggen? Hänger den i luften? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nicke Posted February 10, 2003 Share Posted February 10, 2003 Ta klippet både med spegeln och utan. Sen öppnar du klippet i premiere exportar som filmstrip, öppnar dem i photoshop, lägger klippen på varandra (de måste va lika långa) och suddar varje frame. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hammer Posted February 14, 2003 Share Posted February 14, 2003 Här en kanske en lite dum idé. Spela jävligt hög musik. Eller så kan du kanske stå på andra sidan väggen och banka. Ett tips till detta kan vara att lägga på nytt ljud i redigeringen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wedge Posted February 14, 2003 Share Posted February 14, 2003 "Berätta" kreativt och suggestivt! Visa hela spegeln, sedan kort närbild på ett hörn som rör sig. Du kan stå bredvid och skaka den för hand utanför bild. :) Blir säkert mer spännande också med några fler snabba klipp än bara en helbild på en spegel som rör sig. Eller kläm in en uppblåst ballong med "pyspunka" bakom. Det får väl inte spegeln att skaka precis, men kan ge en intressant rörelse. Speciellt om du kör klippet baklänges. Eller bygg en liten bit "vägg" själv (tapetsera en bit spånskiva, plywood etc). Sen kan du borra hål och rigga snören, peta med pinnar etc utan hämningar :) Lägg dessutom på ljudeffekter som förstärker illusionen av vibration eller rörelse. Och gärna ljud som "låter spöke" också. Kanske bara en utdragen suck eller ett andetag. Genom att ljudmässigt markera närvaron av något okänt och osynligt kan nästan vilket klipp som helst bli läskigt :) Nästan så jag får lust att prova detta själv :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lwillyk Posted February 16, 2003 Share Posted February 16, 2003 På tal om spegelskakning så finns det ett lite svårare sätt att ska på spegeln utan att den skakades under själva inspelningen. Det finns ett redigerings progra som heter "Ilusion Video Editor" som kan göra såna effekter efter hur du själv vill vill ha det. Programmet är lite komplicerad men väldigt bra om man kan det... Jag har själv filmat in att man lägger handen genom spegeln. Programet gör själva filmen som om det är animerad och du kan zooma in/ut, göra att bilden bultar som ett hjärta och en andra massa effter.. Oftast och det lättast om du filmar en grön duk och sedan klistra in spegeln med hjälp av det programmet. Jag hoppas du finns ett lite nyttigt tips... Fast programmet kan vara dyrt beroende på hur mycket du jobbar med filmer! http://ww.willysmovie.cjb.net 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppa Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 maska spegeln i AE, förstora den lite, och nu är det bara att "skaka" den hejdlöst... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Jag tycker du ska gå på wedges första tips för det blir, som han skrev, mer spännande då ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin1604319260 Posted September 28, 2004 Share Posted September 28, 2004 Om du gör en film med i övrigt lite teknik tror jag inte att du ska syssla allt för mycket med datorer. Lyssna i stället till Wedge, det tror jag blir bättre. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 29, 2004 Share Posted September 29, 2004 Jag gillar Wedges förslag bäst, särkillt som jag gilla att gnälla över Hollywoods datorhyss. Närjag var grabb fanns det skämtgrejor att köpa, en liten groda med en slang med en gummituta i ena ändan. När man klämde på den så rullade grodan ut tungan. Jättekul. Om man inte vill borra hål i väggen eller bygga en egen vägg kanske en slang kan spikas fast på väggen typ elkabel, så att det ser ut som en vanlig elinstallation. Bakom spegeln sitter en pruttkudde, och i andra ändan av slangen en gummituta. När man klämmer på tutan sväller pruttkudden. Lite samma princip som när doktorn tar blodtrycket. Man kan säkert hitta andra gummidelar än pruttkudde. Kanske en ballong? Kanske kan man blåsa i slangen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppa Posted December 18, 2004 Share Posted December 18, 2004 jag håller också med om att man kanske inte skall se dataeffekter som första lösningen, det ser oftast bäst ut om det är på riktigt.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
korvdotcom Posted January 5, 2005 Share Posted January 5, 2005 När du ljus sätter väggen med spegeln fixa så att ljuset hamnar huvudsakligen mot spegeln i sig så att det blir lite mörkare runt om sen är det nog bara att fästa nylon lina i kanterna typ fiske lina. Ta en jävligt tun typ 0.20 håller för ungefär 4-5kilo så du kan nog slita ganska rejält och den bör nog inte synas om man nu inte pausar filmen och sitter med förstorings glas på en 52 tums monster tv och går igenom bilden cm för cm :) Så börja inte med något digitalt tjoffs, förstör bara hela idyllen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts