Gå till innehåll

spegel


Joel

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...

"Berätta" kreativt och suggestivt!

Visa hela spegeln, sedan kort närbild på ett hörn som rör sig. Du kan stå bredvid och skaka den för hand utanför bild. :)

Blir säkert mer spännande också med några fler snabba klipp än bara en helbild på en spegel som rör sig.

 

Eller kläm in en uppblåst ballong med "pyspunka" bakom. Det får väl inte spegeln att skaka precis, men kan ge en intressant rörelse. Speciellt om du kör klippet baklänges.

 

Eller bygg en liten bit "vägg" själv (tapetsera en bit spånskiva, plywood etc). Sen kan du borra hål och rigga snören, peta med pinnar etc utan hämningar :)

 

Lägg dessutom på ljudeffekter som förstärker illusionen av vibration eller rörelse.

Och gärna ljud som "låter spöke" också. Kanske bara en utdragen suck eller ett andetag. Genom att ljudmässigt markera närvaron av något okänt och osynligt kan nästan vilket klipp som helst bli läskigt :)

 

Nästan så jag får lust att prova detta själv :)

Länk till kommentar
Share on other sites

På tal om spegelskakning så finns det ett lite svårare sätt att ska på spegeln utan att den skakades under själva inspelningen. Det finns ett redigerings progra som heter "Ilusion Video Editor" som kan göra såna effekter efter hur du själv vill vill ha det. Programmet är lite komplicerad men väldigt bra om man kan det...

 

Jag har själv filmat in att man lägger handen genom spegeln. Programet gör själva filmen som om det är animerad och du kan zooma in/ut, göra att bilden bultar som ett hjärta och en andra massa effter..

 

Oftast och det lättast om du filmar en grön duk och sedan klistra in spegeln med hjälp av det programmet.

 

Jag hoppas du finns ett lite nyttigt tips... Fast programmet kan vara dyrt beroende på hur mycket du jobbar med filmer!

 

http://ww.willysmovie.cjb.net

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Jag gillar Wedges förslag bäst, särkillt som jag gilla att gnälla över Hollywoods datorhyss.

 

Närjag var grabb fanns det skämtgrejor att köpa, en liten groda med en slang med en gummituta i ena ändan. När man klämde på den så rullade grodan ut tungan. Jättekul.

 

Om man inte vill borra hål i väggen eller bygga en egen vägg kanske en slang kan spikas fast på väggen typ elkabel, så att det ser ut som en vanlig elinstallation. Bakom spegeln sitter en pruttkudde, och i andra ändan av slangen en gummituta. När man klämmer på tutan sväller pruttkudden. Lite samma princip som när doktorn tar blodtrycket. Man kan säkert hitta andra gummidelar än pruttkudde. Kanske en ballong? Kanske kan man blåsa i slangen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...

När du ljus sätter väggen med spegeln fixa så att ljuset hamnar huvudsakligen mot spegeln i sig så att det blir lite mörkare runt om sen är det nog bara att fästa nylon lina i kanterna typ fiske lina. Ta en jävligt tun typ 0.20 håller för ungefär 4-5kilo så du kan nog slita ganska rejält och den bör nog inte synas om man nu inte pausar filmen och sitter med förstorings glas på en 52 tums monster tv och går igenom bilden cm för cm :) Så börja inte med något digitalt tjoffs, förstör bara hela idyllen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...