Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Japp, klart förenklat! :-)

Hur kvalitet uppfattas är ju ofta relevant faktiskt.

Men vad är äkta HD då?

Full HD är ju 1920x1080 :)

Angående plf66:s fundering om andrakamera... Själv tänker jag köpa en dyrare kamera, men väntar ett tag till på att alternativen i aktuell prislapp blir fler... Ja - det ÄR ett dilemma att köpa kamera.

Dock har jag nu beställt en Canon 7D som komplement till min XHA1. Sedan tidigare har jag en HV30 som extrakamera, men framför allt som bandare till XHA1:an. 7D:n kommer främst att användas till "DoF"-tagningar.

Skillnader i hur resultatet blir mellan olika kameror (i plf66:s jämförelse/exempel) beror också på inställningar i kameran. Med fabriksinställningar ger XHA1 rätt tråkig bild - men som kan bli fantastiskt med rätt presets.

Postad
Eller varför inte två PMW-EX1. Iof Cmos, men verkar helt OK.

Det enda som jag personligen är 110% säker på är att jag ska ha CCD på mina kommande kameror fram till CMOS är färdigutvecklat. Jag funderade extremt mycket på EX1 när den kom, nu när jag sett/använt den en del på nära håll så väljer jag bort den direkt.

CMOS fungerar när jag filmar grabbens lek eller på dagis, men inga mer av mina behov.

Så i mitt fall så är det ytterligare en Z1 som gäller, eller byta till två Panasonic 151 eller 171.

Att byta till två Canon XH-A1s känns inte som det tillför något för mig, även om det uppenbarligen är en mycket bra kamera.

Tänk om 151 hade spelat in HDV på minneskorten också, då hade nog bytet varit givet. :-) Då kunde man kört med HDV på minneskort fram till kommande datoruppgradering.

Postad

Det borde ju finnas marknad för ett tillbehör till HDV kameror för att spela in på SD-kort. De är ju snabba nog i dagsläget.

För övrigt har jag från ett par olika håll fått indikationer att canon är på väg med en minneskortskamera för axelbruk. Den skulle då vara baserad på cellstorleken i systemkamerorna 50D / 7D och ha utbytbar optik och allt annat gött. När vet ingen, eller om det bara är ett rykte.

De är väl de enda idag av de stora tillverkarna som inte har någon än.

/KN

Postad
Det låg med ett 8Gb Transcend med en liten USB-kortläsare i lådan med kameran. Den kortläsaren är guld värd. Vet inte om det var JVC eller scandinavian photo som bjöd på den.

Jag fick inte något sådant när jag köpte min från SP. Å andra sidan vore det lite missvisande om JVC stoppade ned ett Transcend när de endast rekommenderar Panasonic, Toshiba och Sandisk. Du är väl helt enkelt en bra kund hos SP ;)

Har själv inte hunnit filma seriöst med HM100 än för att våga mig på en rekommendation, men minneskorten fungerar ju smidigt.

Postad
Det enda som jag personligen är 110% säker på är att jag ska ha CCD på mina kommande kameror fram till CMOS är färdigutvecklat. Jag funderade extremt mycket på EX1 när den kom, nu när jag sett/använt den en del på nära håll så väljer jag bort den direkt.

CMOS fungerar när jag filmar grabbens lek eller på dagis, men inga mer av mina behov.

Så i mitt fall så är det ytterligare en Z1 som gäller, eller byta till två Panasonic 151 eller 171.

Att byta till två Canon XH-A1s känns inte som det tillför något för mig, även om det uppenbarligen är en mycket bra kamera.

Tänk om 151 hade spelat in HDV på minneskorten också, då hade nog bytet varit givet. :-) Då kunde man kört med HDV på minneskort fram till kommande datoruppgradering.

Jag föredrar också CCD, helt klart. Det känns märkligt att Sony (och säkert fler snart) valt Cmos när problemen med slutare är så uppenbara. Dock måste jag erkänna att bilden blir riktigt bra under rätt förutsättningar. Vi använde en EX3 när vi spelade in Kents video Töntarna. Men personligen tror jag vi hade klarat oss OK med våra två HMC151 istället...
Postad
Jag fick inte något sådant när jag köpte min från SP. Å andra sidan vore det lite missvisande om JVC stoppade ned ett Transcend när de endast rekommenderar Panasonic, Toshiba och Sandisk. Du är väl helt enkelt en bra kund hos SP ;)

Har själv inte hunnit filma seriöst med HM100 än för att våga mig på en rekommendation, men minneskorten fungerar ju smidigt.

Det konstiga var att den låg med kameran innanför JVC professional tejpen.

I alla fall. Mitt sandisk video 16Gb kort funkade inte med kameran. Bara class4

/KN

Postad
Har kollat på det, men har nog bestämt mig för att köra på panasonicpaketet på SP ändå. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9120547 . Smidigheten med minneskort som lockar först och främst.

Det blir säkert riktigt bra! Lycka till!

Tillägg: Såg i Scandinavian Photos (bristfälliga) specifikation att den spelar in i 1080i. Du kanske vill/bör kolla om det finns något läge som spelar in i P (progressivt). Ett tips bara!

Postad

Tillägg: Såg i Scandinavian Photos (bristfälliga) specifikation att den spelar in i 1080i. Du kanske vill/bör kolla om det finns något läge som spelar in i P (progressivt). Ett tips bara!

Jo det står så, men har tittat både i Panasonice PDF-broschyr och på lite andra ställen och den spelar in i 1080/25p bl.a. också så det är lugnt. Men tack för påminnelsen. Kul att det finns en sån uppbackning från forumet! :)

Postad

Scandinavian Photo har alltid haft bristfälliga specifikationer. Orkar de inte kopiera in specar från levernatören så borde de åtminstone länka till dem som t ex webhallen gör...

Så här står det på Panasonics japanska sajt:

Recording Video Format:

(50 Hz mode)

PH mode: 1080/50i, 1080/25p (over 50i), 720/50p and 720/25p (over 50p)

HA, HG and HE mode: 1080/50i only

Länken:

https://eww.pavc.panasonic.co.jp/pro-av/sales_o/02products/products/ag-hmc151/hmc151_spec.html

Postad
Scandinavian Photo har alltid haft bristfälliga specifikationer. Orkar de inte kopiera in specar från levernatören så borde de åtminstone länka till dem som t ex webhallen gör...

Så här står det på Panasonics japanska sajt:

Recording Video Format:

(50 Hz mode)

PH mode: 1080/50i, 1080/25p (over 50i), 720/50p and 720/25p (over 50p)

HA, HG and HE mode: 1080/50i only

Länken:

https://eww.pavc.panasonic.co.jp/pro-av/sales_o/02products/products/ag-hmc151/hmc151_spec.html

Vad menas med (over 50i)?

Postad
Vad menas med (over 50i)?

Troligen ska det översättas som just "över" men med betydelsen "genom". Alltså du tar 50i och packar ihop halvbilderna till helbilder, och får därmed 25p.

Postad
Troligen ska det översättas som just "över" men med betydelsen "genom". Alltså du tar 50i och packar ihop halvbilderna till helbilder, och får därmed 25p.

Aha! Då var det inte så komplicerat som det lät ju. ;-)

Postad

Frågan är väl om 151 verkligen drar nytta av 1080p-upplösning? (Eftersom CCD-sensorna har lägre upplösning än det).

Många utomlands som skrivit om kameran verkar uppskatta 720/60p mera, och det är väl det som jag tycker känns lockande att kunna köra 720/50p.

Vad säger ni som har 151 i Sverige?

Postad
Frågan är väl om 151 verkligen drar nytta av 1080p-upplösning? (Eftersom CCD-sensorna har lägre upplösning än det).

Många utomlands som skrivit om kameran verkar uppskatta 720/60p mera, och det är väl det som jag tycker känns lockande att kunna köra 720/50p.

Vad säger ni som har 151 i Sverige?

Hörde just samma sak från en kille som inte kommer ifrån Sverige och han sa att man utan tvekan skulle välja Canon XH-A1 framför Panasonicen. Nu blev jag helt plöstligt tveksam igen. Bör man överväga band och HDV ändå?

Postad

Om 171 hade vart alternativet hade det varit enkelt. Hellre minneskort och DVCPROHD-format än HDV för mina typ av jobb. Stabilare format, mindre rörliga delar och snabbare arbetsflöde.

151 och AVCHD är nästan samma men med lite sämre format, mer komprimerat och lite jobbigare för datorn att behandla.

..men nja.. att gå till band känns som ett steg bakåt. Men som sagt, det är beroende på i vilka miljöer man jobbar.

Postad

Ja, egentligen är det säkert en mycket bra kompromiss. Men grymt ful kamera. :-)

Och för HM700 så kan man i stort sett köpa två HMC151. Ja, valet är inte lätt.

Postad
Ja, egentligen är det säkert en mycket bra kompromiss. Men grymt ful kamera. :-)

Och för HM700 så kan man i stort sett köpa två HMC151. Ja, valet är inte lätt.

Snygg, smaksak. Den är ju inte "med i bild" så ofta. :e

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...