Gå till innehåll

AVCHD eller HDV?


baztii

Recommended Posts

Är i valet och kvalet vid investering av en videokamera. Prisklass 30 000-40 000 kr. Lättillgängliga manuella inställningsmöjligheter och HD-upplösning är ett krav. Kameran kommer att användas till bl.a. bröllopsfilm, webb-tv, beställningsfilm, dokumentär och eventuellt kortfilmsinspelning. Inspelning på minneskort och AVCHD känns helt klart mest intressant, men det verkar som att många har problem vid redigeringen av AVCHD-formaten.

 

Sitter på en iMac 24' med 3.06 GHz Core 2 Duo och 4 GB RAM samt Final Cut Studio 2. Undrar helt enkelt om det räcker för att hantera AVCHD på ett smidigt sätt eller om jag är tvungen att satsa på HDV och inspelning på band?

 

Panasonic AG-HMC151E (AVCHD)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7806853

 

Canon XH A1s (HDV)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8652497

 

Vad tycker ni att man bör satsa på? Finns det kanske andra bättre alternativ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är i valet och kvalet vid investering av en videokamera. Prisklass 30 000-40 000 kr. Lättillgängliga manuella inställningsmöjligheter och HD-upplösning är ett krav. Kameran kommer att användas till bl.a. bröllopsfilm, webb-tv, beställningsfilm, dokumentär och eventuellt kortfilmsinspelning. Inspelning på minneskort och AVCHD känns helt klart mest intressant, men det verkar som att många har problem vid redigeringen av AVCHD-formaten.

 

Sitter på en iMac 24' med 3.06 GHz Core 2 Duo och 4 GB RAM samt Final Cut Studio 2. Undrar helt enkelt om det räcker för att hantera AVCHD på ett smidigt sätt eller om jag är tvungen att satsa på HDV och inspelning på band?

 

Panasonic AG-HMC151E (AVCHD)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7806853

 

Canon XH A1s (HDV)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8652497

 

Vad tycker ni att man bör satsa på? Finns det kanske andra bättre alternativ?

 

Jag var i samma situation och valde JVC GY-hm100. Är supernöjd. Det är helt fantastiskt att kunna lägga filerna direkt i timeline och redigera. Det spar massor av utrymme eftersom ingen intermediate variant krävs. Projekten växer inte som med AVCHD. Behöver bara spara originalfilerna och fcp projektfilen. Kan tanka ut ny master när som helst.

 

Kameran är också den underbar. Bättre byggd än jag hade gissat. Panasonicen kände plastig.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var i samma situation och valde JVC GY-hm100. Är supernöjd. Det är helt fantastiskt att kunna lägga filerna direkt i timeline och redigera. Det spar massor av utrymme eftersom ingen intermediate variant krävs. Projekten växer inte som med AVCHD. Behöver bara spara originalfilerna och fcp projektfilen. Kan tanka ut ny master när som helst.

 

Kameran är också den underbar. Bättre byggd än jag hade gissat. Panasonicen kände plastig.

 

/KN

 

Just därför minneskort lockar. :) Har faktiskt tittat lite på just den kameran, men vad jag förstår sitter bländar/iris-reglaget vid batteriet och det känns väldigt opraktiskt. Hur upplever du det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Just därför minneskort lockar. :) Har faktiskt tittat lite på just den kameran, men vad jag förstår sitter bländar/iris-reglaget vid batteriet och det känns väldigt opraktiskt. Hur upplever du det?

 

Ja vad ska man säga. Jag kommer från HV20 så det är en enorm förbättring. T.ex finns exponeringskompensation vilket jag tycker är riktigt bra. Det hade varit bra med en iris-ring men man kan inte få allt. Det kräver lite vana men sen är det inga problem. Jag jobbar dokumentärt med kameran.

 

Arbetsflödet uppväger det mesta i detta fallet. Ett plus är att filerna går att spela upp i VLC på både mac o PC, det gäller både mp4 och mov varianterna, Man kan ha med vilken laptop som helst med sig ut på location för att se resultatet.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag jobbar med HMC151 och final cut på en MBP 2,33Ghz. Den klarar LÄTT av AVCHD-materialet. Nackdelen är så klart att man måste logga materialet via Log and transfer-funktionen i FCP. Detta är dock avsevärt smidigare än att tanka material via band. jag tycker att det går riktigt fort trots stora filer.

 

Jag tycker personligen att HMC-151 är mer kamera än JVC HM100. Den har större sensor, större optik och fler manuella inställningar. JVCs fördel är det supersmidiga formatet samt quicktime-filerna. Det är också bra med möjlighet till två minneskort. Vad jag dock irriterar mig på ordentligt är att HM100 saknar anslutning för fjärrmanövrering. det finns inget uttag till fjärrkontroll. Det tycker jag är mycket synd. Det är SÅ mycket skönare att köra kameran på stativ med en fjärr.

 

HMC151 är inte plastig, den ger ett robust intryck. Reglage sitter där de ska. AVCHD-formatet ger riktigt bra bild. Den har helt OK egenskaper vid lägre ljus. Det enda jag tycker man behöver är stora hårddiskar, gärna med Firewire 800 för hög hastighet. Men det har du ju redan på din Imac.

 

Jag går aldrig tillbaka till band igen, minneskort är SÅ mycket smidigare. Final Cut Pro går mycket bra ihop med alla format som HMC151 spelar in i, det är värre med Final Cut Express som bara tar vissa. Hårddiskar och lagring är nu så billigt så jag personligen inte oroar mig för källagring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag går aldrig tillbaka till band igen, minneskort är SÅ mycket smidigare. Final Cut Pro går mycket bra ihop med alla format som HMC151 spelar in i, det är värre med Final Cut Express som bara tar vissa. Hårddiskar och lagring är nu så billigt så jag personligen inte oroar mig för källagring.

 

Om man kör med AVCHD så behöver man lagra BÅDE originalfilerna, det man konverterat med "log an transfer" och projektfilen i FCP om man vill kunna lägga projektet åt sidan ett tag och fortsätta senare.

JVCns fördel är att man ENDAST behöver spara originalfilerna och projektfilen. Man slipper således också en genrations komprimering.

 

Panasonicen är det inget fel på. Jag är bara så lycklig över hur förbannat bra JVCs QT filer funkar.

 

Sen är det väl bara en tidsfråga innan FCP stöder redigering i AVCHD?

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag jobbar med HMC151 och final cut på en MBP 2,33Ghz. Den klarar LÄTT av AVCHD-materialet. Nackdelen är så klart att man måste logga materialet via Log and transfer-funktionen i FCP. Detta är dock avsevärt smidigare än att tanka material via band. jag tycker att det går riktigt fort trots stora filer.

 

Jag tycker personligen att HMC-151 är mer kamera än JVC HM100. Den har större sensor, större optik och fler manuella inställningar. JVCs fördel är det supersmidiga formatet samt quicktime-filerna. Det är också bra med möjlighet till två minneskort. Vad jag dock irriterar mig på ordentligt är att HM100 saknar anslutning för fjärrmanövrering. det finns inget uttag till fjärrkontroll. Det tycker jag är mycket synd. Det är SÅ mycket skönare att köra kameran på stativ med en fjärr.

 

HMC151 är inte plastig, den ger ett robust intryck. Reglage sitter där de ska. AVCHD-formatet ger riktigt bra bild. Den har helt OK egenskaper vid lägre ljus. Det enda jag tycker man behöver är stora hårddiskar, gärna med Firewire 800 för hög hastighet. Men det har du ju redan på din Imac.

 

Jag går aldrig tillbaka till band igen, minneskort är SÅ mycket smidigare. Final Cut Pro går mycket bra ihop med alla format som HMC151 spelar in i, det är värre med Final Cut Express som bara tar vissa. Hårddiskar och lagring är nu så billigt så jag personligen inte oroar mig för källagring.

 

Låter betryggande det du säger. Är för tillfället helt klart mest intresserad av Panasonicen... Men ingen som har erfarenhet av Canon XH A1:an? Det verkar ju också vara en grym kamera, men med nackdel för band, såklart. Har även tänkt satsa på en Steadicam Merlin. Någon som har jobbat med den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter betryggande det du säger. Är för tillfället helt klart mest intresserad av Panasonicen... Men ingen som har erfarenhet av Canon XH A1:an? Det verkar ju också vara en grym kamera, men med nackdel för band, såklart. Har även tänkt satsa på en Steadicam Merlin. Någon som har jobbat med den?

 

Vi kör på en XHA1 och i det stora hela är jag mycket nöjd. Riktigt rejält byggd och bra inställningsmöjligheter och reglage. Kan rekommendera den om du lyckas komma över en begagnad till bra pris (ca 20 000 kr får man räkna med) om det är din första semipro-kamera.

 

Egentligen ser jag inte band som något större bekymmer... Finns för- och nackdelar!

 

DÄREMOT: ska du köpa nytt, så skulle jag välja en (modell bättre kamera) med minneskort. Idag skulle jag inte välja något som komprimerar så pass hårt som HDV. Men det beror helt på vad man ska använda den till.

 

Tyvärr kan jag inte rekommendera någon kamera i din prisklass eftersom jag inte har fördjupat med så mycket i dem - men själv har jag tidigare sneglat på Panasonicen. För egen del så tittar jag efter väsentligt dyrare kameror... (tyvärr).

 

Fundera mer på i vilket läge du är i din filmkarriär... Vill du mest ta steget vidare från små videokameror - välj gärna något begagnat där du får mycket för pengarna - exempelvis XHA1.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi kör på en XHA1 och i det stora hela är jag mycket nöjd. Riktigt rejält byggd och bra inställningsmöjligheter och reglage. Kan rekommendera den om du lyckas komma över en begagnad till bra pris (ca 20 000 kr får man räkna med) om det är din första semipro-kamera.

 

Egentligen ser jag inte band som något större bekymmer... Finns för- och nackdelar!

 

DÄREMOT: ska du köpa nytt, så skulle jag välja en (modell bättre kamera) med minneskort. Idag skulle jag inte välja något som komprimerar så pass hårt som HDV. Men det beror helt på vad man ska använda den till.

 

Tyvärr kan jag inte rekommendera någon kamera i din prisklass eftersom jag inte har fördjupat med så mycket i dem - men själv har jag tidigare sneglat på Panasonicen. För egen del så tittar jag efter väsentligt dyrare kameror... (tyvärr).

 

Fundera mer på i vilket läge du är i din filmkarriär... Vill du mest ta steget vidare från små videokameror - välj gärna något begagnat där du får mycket för pengarna - exempelvis XHA1.

 

Lycka till!

 

Tack för tipsen! Det är klart tänkvärt det du säger. Jag har ett förhållandevis nystartat produktionsbolag och något års erfarenhet innan det, men jag har nu tänkt satsa fullt ut på videoproduktion och frilansuppdrag med förhoppningen att kunna leva på det. Sysslar bl.a. med webb-tv, musikvideor, reklamfilm för webben och bröllopsfilm. Detta kräver ju sin kamera och jag vill väl försöka hitta någon som passar mig nu, men som också går att utvecklas med. Det är inte lätt minsann... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen! Det är klart tänkvärt det du säger. Jag har ett förhållandevis nystartat produktionsbolag och något års erfarenhet innan det, men jag har nu tänkt satsa fullt ut på videoproduktion och frilansuppdrag med förhoppningen att kunna leva på det. Sysslar bl.a. med webb-tv, musikvideor, reklamfilm för webben och bröllopsfilm. Detta kräver ju sin kamera och jag vill väl försöka hitta någon som passar mig nu, men som också går att utvecklas med. Det är inte lätt minsann... :)

 

För de flesta jobben du räknar upp så klarar du det bra på en HDV-kamera (av bättre modell). Det hela beror också lite på vilken ekonomi du har i verksamheten. Tänk på att de flesta kameror med minneskort använder rätt dyra sådana - beroende på modell mm. Ofta får man räkna på ytterligare 10 000 kr för två större minneskort, utöver kameran.

Sedan har du andra saker att ta hänsyn till: riktigt bra stativ och huvud får du räkna på minst 5000-10000 kr till. Sedan kanske du behöver extra batteri - vilket ofta ligger på ca 2000 kr. Efter ett tag kommer du fram till att en vidvinkellins skulle sitta fint. För semiprokameror ligger dessa ofta kring 5000 kr om du vill undvika oskärpa i ytterkanter eller har som krav med full "zoom-through". Sen då... hmmm... väska, polariseringsfilter, kanske en 35-mm adapter, follow fokus, mattebox... Ahh.. ljud har vi sedan... listan tar sällan slut!

 

Mitt tips är: köp något riktigt bra begagnat så har du pengar över till att köpa det mesta du behöver i övrigt. Helt klart bästa förutsättningarna på det sättet!

 

Jag köpte en Canon XHA1 för ett år sedan - och nu har jag tillbehör som jag lagt ned ytterligare närmare 100 000 kr på. I och för sig går mycket att använda till nästa kamera...

 

Tillägg: Ja, så har vi ljus också... (ljus är bästa förutsättningarna för bra film). Dels kanske du behöver lampa PÅ kameran, därefter inser du att du bör komplettera med ljus på stativ osv osv osv... KONTENTA: Tänk på att kostnaden för kameran i sig ofta utgör en mindre del av vad din filmutrustning (exkl redigering) innebär...

Länk till kommentar
Share on other sites

För de flesta jobben du räknar upp så klarar du det bra på en HDV-kamera (av bättre modell). Det hela beror också lite på vilken ekonomi du har i verksamheten. Tänk på att de flesta kameror med minneskort använder rätt dyra sådana - beroende på modell mm. Ofta får man räkna på ytterligare 10 000 kr för två större minneskort, utöver kameran.

Sedan har du andra saker att ta hänsyn till: riktigt bra stativ och huvud får du räkna på minst 5000-10000 kr till. Sedan kanske du behöver extra batteri - vilket ofta ligger på ca 2000 kr. Efter ett tag kommer du fram till att en vidvinkellins skulle sitta fint. För semiprokameror ligger dessa ofta kring 5000 kr om du vill undvika oskärpa i ytterkanter eller har som krav med full "zoom-through". Sen då... hmmm... väska, polariseringsfilter, kanske en 35-mm adapter, follow fokus, mattebox... Ahh.. ljud har vi sedan... listan tar sällan slut!

 

Mitt tips är: köp något riktigt bra begagnat så har du pengar över till att köpa det mesta du behöver i övrigt. Helt klart bästa förutsättningarna på det sättet!

 

Jag köpte en Canon XHA1 för ett år sedan - och nu har jag tillbehör som jag lagt ned ytterligare närmare 100 000 kr på. I och för sig går mycket att använda till nästa kamera...

 

Jo det är väl så, men man är ju så dum och lockas av nytt bara för att det är nytt, hehe. Scandinavianphoto har ett schysst paket med Panasonicen för 35 000. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9120547 . Till det behövs som du säger, extrabatteri, extraminneskort, stativ, och en del ljudutrustning. Kan det landa på 20000 till kanske...

 

När du pratar begagnat. Var är bäst marknad för det? Blocket, tradera? Har inte så stor erfarenhet av att köpa begagnat...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är väl så, men man är ju så dum och lockas av nytt bara för att det är nytt, hehe. Scandinavianphoto har ett schysst paket med Panasonicen för 35 000. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9120547 . Till det behövs som du säger, extrabatteri, extraminneskort, stativ, och en del ljudutrustning. Kan det landa på 20000 till kanske...

 

När du pratar begagnat. Var är bäst marknad för det? Blocket, tradera? Har inte så stor erfarenhet av att köpa begagnat...

 

Självfallet lockas man av det som är nytt - det gör vi alla!

För egen del har jag haft tur att få tag på väldigt mycket på Blocket. XHA1 köpte jag på Blocket och merparten av extrautrustning har jag också köpt där. Bäst är förstås om du hittar någon säljare som har ganska komplett utrustning+kamera - då kan du få riktigt mycket för pengarna!

Länk till kommentar
Share on other sites

Självfallet lockas man av det som är nytt - det gör vi alla!

För egen del har jag haft tur att få tag på väldigt mycket på Blocket. XHA1 köpte jag på Blocket och merparten av extrautrustning har jag också köpt där. Bäst är förstås om du hittar någon säljare som har ganska komplett utrustning+kamera - då kan du få riktigt mycket för pengarna!

 

Okej! Då är det bara att börja leta. ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu vill jag inte vara motvals. Jag handlar ofta beg. Glöm inte att om du har bolag så kan det löna sig att köpa nytt. Jag tänker på momsen och möjligheten att skriva av eller leasing.

 

/KN

 

Absolut. Jag får helt enkelt ha både nytt och begagnat i åtanke. Men tack för påminnelsen. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu vill jag inte vara motvals. Jag handlar ofta beg. Glöm inte att om du har bolag så kan det löna sig att köpa nytt. Jag tänker på momsen och möjligheten att skriva av eller leasing.

 

Japp! Det är faktiskt en aspekt att ta hänsyn till!

(Optimalt: köpa begagnat av ett företag *skratt*)

Länk till kommentar
Share on other sites

HMC151 har faktiskt ganska bra vidvinkel från start. Den motsvarar 28mm. Det jag tycker man behöver från start är en bra mic. Dessutom behöver man extra batteri, gärna så stort som möjligt. Ett par minneskort kan också vara bra. SD-kort som HMC151 och HM100 kör är inte särskilt dyra. Väska och stativ kan så klart också vara bra att ha.

 

Synd att JVC inte fixat LANC på HM100 samt lyckats pressa in 1/3" sensorn från HM700. Då skulle den varit perfekt...

Länk till kommentar
Share on other sites

HMC151 har faktiskt ganska bra vidvinkel från start. Den motsvarar 28mm. Det jag tycker man behöver från start är en bra mic. Dessutom behöver man extra batteri, gärna så stort som möjligt. Ett par minneskort kan också vara bra. SD-kort som HMC151 och HM100 kör är inte särskilt dyra. Väska och stativ kan så klart också vara bra att ha.

 

Synd att JVC inte fixat LANC på HM100 samt lyckats pressa in 1/3" sensorn från HM700. Då skulle den varit perfekt...

 

Rekommenderar du någon särskild mic?

Länk till kommentar
Share on other sites

Rekommenderar du någon särskild mic?

 

Jag är förvånad över hur bra den som följer med JVC GY-HM100 är. Vill man köpa en shotgun mic så rekommenderar jag Røde NTG-1.

 

Minneskort. Jag köpte ZAP 16Gb på teknikmagasinet för 399:- inkl moms.

Funkar grymt bra.

Det låg med ett 8Gb Transcend med en liten USB-kortläsare i lådan med kameran. Den kortläsaren är guld värd. Vet inte om det var JVC eller scandinavian photo som bjöd på den.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

....

 

DÄREMOT: ska du köpa nytt, så skulle jag välja en (modell bättre kamera) med minneskort. Idag skulle jag inte välja något som komprimerar så pass hårt som HDV. Men det beror helt på vad man ska använda den till.

 

Lycka till!

 

Intressant synpunkt, därmed skulle du välja bort både AVCHD och XDCAM-formaten alltså, eftersom bägge i princip är hårt komprimerade. AVCHD mycket hårdare än HDV. XDCAM har ju 35 Mbit-läget, men det är ingen större skillnad i praktiken.

 

Då återstår alltså P2 (som jag själv funderat en del på...)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant synpunkt, därmed skulle du välja bort både AVCHD och XDCAM-formaten alltså, eftersom bägge i princip är hårt komprimerade. AVCHD mycket hårdare än HDV. XDCAM har ju 35 Mbit-läget, men det är ingen större skillnad i praktiken.

 

Haha... det var det förenklade svaret. Snarare kombinationen HDV, 25 mbit/s, 1440x1080 (ej äkta HD), band mm. Dessutom är det ju skillnad på olika komprimeringar och hur kvaliteten uppfattas...

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha... det var det förenklade svaret. Snarare kombinationen HDV, 25 mbit/s, 1440x1080 (ej äkta HD), band mm. Dessutom är det ju skillnad på olika komprimeringar och hur kvaliteten uppfattas...

 

Japp, klart förenklat! :-)

 

Hur kvalitet uppfattas är ju ofta relevant faktiskt.

Men vad är äkta HD då? Red One 4K? Ja, det tycker jag ju ser mycket sämre ut än riktig film faktiskt. Bara att jämföra BBC Wallander som ser skitdåligt ut i färgåtergivningen medan Midsomer murder är kanonbra färger på. En är riktig äkta-HD, den andra kemisk film. Det är också förenklat.

 

Men att AVCHD är mera komprimerat än HDV kan man ju inte förklara bort.

Men jag har inte sagt att det behöver vara en nackdel.

HDV kan f ö spelas in på hårddisk och minneskort.

 

Jag såg en produktion förut idag med blandade kameror / inspelningssätt, allt redigerat i Avid Mediacomposer, och DVD gjord med Encore.

 

- XH-A1, generellt var dessa scener bäst, men alla inspelade med optimalt ljus.

- HVR-Z1, som jag spelat in, en del gråväder var sämre än det som XH-A1 genererade, men det jag spelat in soliga sommardagar var likvärdigt med XH-A1

- HVX-200, väldigt lite av material kom från denna, men det är mycket skarpt och fina färger.

- EX1 inspelat i 35 Mbit, flera pinnhål sämre än ovanstående tre kameror, framförallt ryckig rörelse och kraftiga onaturliga färger. En hel del skevningar vid snabba panoreringar.

- HV30 (två olika fotografer), ungefär som EX1-resultatet, inga skevningar men mycket vobbling. Mycket ryckiga panorering, funderar på om de som filmat inte stängt av bildstabiliseringen

- Panasonic HDC-SD200, klart sämst, mycket dåligt exponeringsomfång. Dåliga färger, men skarpt.

 

Dessvärre ingen HMC-151 med i sammanhanget...

 

Allt detta lite OT, men kul att se material från så vitt skiljda sammanhang och fotografer samlade. Och varför skrev jag detta då? Ja, mest för jag tycker hela diskussionen hittills varit saklig och bra att följa. Funderar ju mycket på om jag ska komplettera min Z1 med en till eller om jag ska sälja den och köpa två 151 eller två 171.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...