Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Nu har jag börjat få varningar om "dropped frames" lite för ofta på min FCP5. Jobbar med ett vanligt sd material som är placerad på datorns hårddisk (ej den hårddisk som programmen är installerade).

Tidigare har jag nästan aldrig fått denna varning, men nu kan det komma flera gånger under någon timmas redigering. Vad kan det bero på och vad kan jag göra.

Jag har uppgraderat mitt system med totalt 4.5 Gb ram... det bör nog räcka för sådant redigering.

Jag kör på en Mac osx 10.4.11

vh/ Neo

Postad

Hej!

4.5 gigabit är inte så mycket minne, det är 0.5 GB. Var bara tvungen och retas lite :-)

Nu ska jag försöka hjälpa dig med problemet.

Jag skulle gissa på att du använder en codec som kräver mycket datorkraft.

Vilken Codec är dina klipp i?

Vilken codec har du på din timeline?

Hur är RT inställt (finns väl även på V5)

Postad
Hej!

4.5 gigabit är inte så mycket minne, det är 0.5 GB. Var bara tvungen och retas lite :-)

Nu ska jag försöka hjälpa dig med problemet.

Jag skulle gissa på att du använder en codec som kräver mycket datorkraft.

Vilken Codec är dina klipp i?

Vilken codec har du på din timeline?

Hur är RT inställt (finns väl även på V5)

Retas du bara med stackars människa i nöd :P

Alltså, såhär är det.

Jag har inte haft några problem med droped frames förut. Detta är alltså ett material som jag har tankat in för mer än ett år sedan. Har alltså redigerat då och då. Och nu tänkte jag slutföra det med lite färgkorrigering och annat. Materialet är väl Quick Time av någon slag. Sådant som man får in direkt från kameran med hjälp av FCP.

RT är rätt inställd också (se bild).

Picture 2.png

Postad
Retas du bara med stackars människa i nöd :P

Alltså, såhär är det.

Jag har inte haft några problem med droped frames förut. Detta är alltså ett material som jag har tankat in för mer än ett år sedan. Har alltså redigerat då och då. Och nu tänkte jag slutföra det med lite färgkorrigering och annat. Materialet är väl Quick Time av någon slag. Sådant som man får in direkt från kameran med hjälp av FCP.

RT är rätt inställd också (se bild).

Det är exakt det som du inte vill berätta som är viktigt för att hjälpa dig.

Vilken codec är det på dina klipp?

Vilken codec är vald i din timeline?

Postad

Vill och vill berätta, jag är väl villig att berätta om jag ändå visste det.

Berätta du för mig var jag ska gå in och kolla de här grejerna så ska jag också berätta för dig :)

Tyvärr så vet jag faktiskt inte vad det är för codec på materialet eller timeline :(

Neo

Postad
Vill och vill berätta, jag är väl villig att berätta om jag ändå visste det.

Berätta du för mig var jag ska gå in och kolla de här grejerna så ska jag också berätta för dig :)

Tyvärr så vet jag faktiskt inte vad det är för codec på materialet eller timeline :(

Neo

Ok då kommer en snabblektion i Final Cut Pro här. :-)

Högerklicka och välj Item properties/Format (skiljer lite mellan klipp och sequence men du hittar det) på klipp och sedan samma sak på din sequence. Där finns "compressor" och du ser vilken typ av kodning, även storlek osv på klipp finns där.

Postad

Går ju också att berätta vad det var för kamera du sköt materialet med, alltså som i alla fall gäller regeln; berätta gärna för mycket om förutsättningarna än för lite.

Postad
Ok då kommer en snabblektion i Final Cut Pro här. :-)

Högerklicka och välj Item properties/Format (skiljer lite mellan klipp och sequence men du hittar det) på klipp och sedan samma sak på din sequence. Där finns "compressor" och du ser vilken typ av kodning, även storlek osv på klipp finns där.

Vad jag kan se så står det på både sekvens och klipp att det är DV-PAL compressat. På "creator" står det Quick Time. Jag antar att det var det du var ute efter... eller?

neo

Postad
Vad jag kan se så står det på både sekvens och klipp att det är DV-PAL compressat. På "creator" står det Quick Time. Jag antar att det var det du var ute efter... eller?

neo

Bland annat... Ge all information så är det enklare, är det samma storlek på klipp och sekvens osv?

Det är VÄLDIGT SVÅRT att tala vad du har för fel annars. ÄR du säker på att vald codec är DV-Pal på båda och du inte lagt på något filter eller dylikt verkar din programinstallation vara trasig.

Lägg upp ett projekt med tillhörande klipp så vi kan testa.

Om inte det är möjligt tycker jag ett samtal till Apple support ("Pro apps" problem gör att du hamnar hos mycket kompetent support).

Postad
Bland annat... Ge all information så är det enklare, är det samma storlek på klipp och sekvens osv?

Det är VÄLDIGT SVÅRT att tala vad du har för fel annars. ÄR du säker på att vald codec är DV-Pal på båda och du inte lagt på något filter eller dylikt verkar din programinstallation vara trasig.

Lägg upp ett projekt med tillhörande klipp så vi kan testa.

Om inte det är möjligt tycker jag ett samtal till Apple support ("Pro apps" problem gör att du hamnar hos mycket kompetent support).

Här kommer två skärmdumpar som förhoppningsvis visar mer i detalj det du var ute efter. Det är både projektfilens egenskaper och medias

neo

Picture 2.png

Picture 3.png

Postad
Här kommer två skärmdumpar som förhoppningsvis visar mer i detalj det du var ute efter. Det är både projektfilens egenskaper och medias

neo

Ser korrekt ut. Kan du ge mig ett krånglande projekt för mig att testa?

Postad

Hur jag packar ihop projekt tänkte jag på.

Du behöver troligtvis projektfilen och mediafilen i ett. Hur kan man välja en del av mediafilen och projektfilen så att när du öppnar på din dator inte står "missing files" eller liknande.

Postad
Hur jag packar ihop projekt tänkte jag på.

Du behöver troligtvis projektfilen och mediafilen i ett. Hur kan man välja en del av mediafilen och projektfilen så att när du öppnar på din dator inte står "missing files" eller liknande.

Du får klippa ut en del av mediafilen och skapa en ny kortare. Eller ta hela projektet och zippa det till en fil.

• 1 år senare...
Postad

Lånar den här tråden lite. Har nyss börjat redigera i Final Cut, aldrig använt programet förut. Så ni får ursäkta om jag ställer korkade frågor.

Men man måste ju börja någonstans eller hur?

Så fort jag lägger in någon form av "effekt" och ska rendera så får jag dropped frames.

Jag arbetar på den nyaste Macbook Pro 15"(dyrare versionen) där jag även uppdaterade till den snabbare hårddisken (500gb) samt dubblade ram-minnet till 8gb.

Så jag hoppades att jag inte skulle stöta på liknande problem.

format.jpg

Upptäckte nu i efterhand att jag kör i 1920 x 1080. Är det där problemet ligger?

Om det är så, vilket program rekommenderar ni att jag ska komprimera filerna i? Från och med nu kommer jag iaf att endast filma i 720p.

Hitills har jag bara filmat i fabriksinställningarna på min kamera (550d).

A few tricks for decreasing dropped frames in Final Cut Pro « Miscellaneous « FCPDaily :: Final Cut Pro Tips, Tricks and Reviews For The Daily FCP User

Har även följt den där guiden, men det blev tyvärr inte bättre.

Någon som har en lösning?

Hjälp skulle uppskattas något enormt.

Tack på förhand!

Postad
Lånar den här tråden lite. Har nyss börjat redigera i Final Cut, aldrig använt programet förut. Så ni får ursäkta om jag ställer korkade frågor.

Men man måste ju börja någonstans eller hur?

Så fort jag lägger in någon form av "effekt" och ska rendera så får jag dropped frames.

Jag arbetar på den nyaste Macbook Pro 15"(dyrare versionen) där jag även uppdaterade till den snabbare hårddisken (500gb) samt dubblade ram-minnet till 8gb.

Så jag hoppades att jag inte skulle stöta på liknande problem.

[ATTACH=CONFIG]4998[/ATTACH]

Upptäckte nu i efterhand att jag kör i 1920 x 1080. Är det där problemet ligger?

Om det är så, vilket program rekommenderar ni att jag ska komprimera filerna i? Från och med nu kommer jag iaf att endast filma i 720p.

Hitills har jag bara filmat i fabriksinställningarna på min kamera (550d).

A few tricks for decreasing dropped frames in Final Cut Pro « Miscellaneous « FCPDaily :: Final Cut Pro Tips, Tricks and Reviews For The Daily FCP User

Har även följt den där guiden, men det blev tyvärr inte bättre.

Någon som har en lösning?

Hjälp skulle uppskattas något enormt.

Tack på förhand!

Konvertera filerna till Apple Prores i compressor före du redigerar.

Postad
Konvertera filerna till Apple Prores i compressor före du redigerar.

Tack för svar! Uppskattas. Visste inte ens att jag hade programmet, jag har nu konverterat klippen till Apple ProRes 422 (HQ) och allt gick jättebra.

Nu kan jag dock inte skicka över filerna till Color via "Send to" någon som vet varför?

Postad
Tack för svar! Uppskattas. Visste inte ens att jag hade programmet, jag har nu konverterat klippen till Apple ProRes 422 (HQ) och allt gick jättebra.

Nu kan jag dock inte skicka över filerna till Color via "Send to" någon som vet varför?

Med det grundmaterialet du har från din Canon så är Prores 422 (HQ) overkill. (LT) räcker mer än väl.

Postad

Hej!

Det finns en annan infallsvinkel på problemet.

Kolla så att hårddisken inte är sönder.

Det har hänt mig och efter byte fungera det utan problem.

Prova med att lägga allt arbete på den andra disken.

Mvh

Tomas

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...