Mickels Posted November 20, 2004 Posted November 20, 2004 Nu när HDTV börjar komma och nästa starndard efter HD finns ju redan har jag hört eller det finns i alla fall ytterligare två system som är betydligt bättre än HD. Men kommer man i framtiden kunna spela upp filmer från PALsystemet? Håller på att köra över lite film till DVD, men blir lite besviken om det inte går att spela upp PAL i nya system, det skulle innebär när jag är klar med överföringen så får jag börja om igen. HDTV lär ju ta över om ca 2-3 år. 0 Quote
Tomas T Posted September 3, 2005 Posted September 3, 2005 Ja det är jag övertygad om att bakåtkompabilitet kommer att finnas.PAL-systemet kommer inte att överges över en natt. 0 Quote
gorse Posted September 4, 2005 Posted September 4, 2005 Jag som är gammal nog har förmånen att garva åt mina föräldrars bakelithårda gramofonskivor (sköra som tusan). Själv har jag en skaplig vinylskivesamling på vinden. Jag grunnar som bäst över vad jag skall göra med alla gamla videoband som antagligen hamnar i plaståtervinningen. Varje gång det är ett teknikskifte "hamstrar" jag en spelare så jag kan spela mina gamla media. Efter ett par år när man återigen torkat dammet av spelaren inser man att man aldrig spelar den gamla tekniken. Så jag beslutade att inte ha någon film/skiv-samling. Likförbannat växer drivorna med undantag för mitt beslut och snart kommer jag stå med ångestbeslutet var man kan kasta en ansenlig mängd cd- dvd- och dvd-rw-skivor som jag aldrig spelar. Jodå, jag har erfarit tekniker som nästan bokstavligen övergivits över en natt. Det är bara frågan om hur snabbt man lyckas övertyga kunderna om det nya. Nån mer än jag som funderar varför marknaden bokstavligen översvämmas av DVD-filmer till låga priser? I varenda ICA-affär kan man köpa två för 99, videouthyraren har "klassiker-in-the-box" för växelpengar, bensinmacken likaså och titlar på filmer jag hade glömt för länge sen kommer ut på DVD-format och reas på direkten. Vaför då? 0 Quote
alpha60 Posted September 4, 2005 Posted September 4, 2005 DVD-spelare som klarar att skala upp SD->720p finns redan idag för under 2000kr. /Fredrik 0 Quote
Tomas T Posted September 4, 2005 Posted September 4, 2005 Jo men PAL även om det distribueras digitalt är ju ett broadcastingformat som kommer att hänga med ett bra tag till av det skälet att den totala bandbredden i etern är begränsad och att distributörerna i sin enfald i valfrihetens namn hellre vill ge sken av mångfald genom att kränga så många kanaler som möjligt och om en HDTV-kanal fyller upp ca 5x mer bandbredd än standardtv så kommer HDTV via broadcast att få en undanskymd plats.Däremot tror jag att kinematografisk film som gjorts för bio och sen överförs till högupplöst DVD kommer starkt.Men det är som med hönan och ägget.Den ene väntar på den andre för att komma igång.Som vanligt är det en prisfråga innan det får bred acceptans.Och även en HD-sändning/DVD kommer att kunna ses på en SD-TV/DVD.Visst har historien uppvisat formatfloppar.Utvecklingen har sin krokiga bana. SACD blir det inget av.DVD-audio väntar jag på.Elac-kassetten på 70-talet blev en flopp.Div föregångare till VHS som floppade ut. Idag är Blu-Ray och HD-DVD icke med varandra kompatibla format och kommer att samexistera en tid tills någon faller ur..vem vet! 0 Quote
Clown Posted September 4, 2005 Posted September 4, 2005 Man vill ju veta hur det blir... Man har ju lagt ut en del slantar på DVD-filmer och man vill ju kunna kolla på dem i framtiden också. Kan man fortsätta fylla på sitt lager med filmer utan att vara rädd att men lägger dem på vinden om två år? (Kanske ingen som kan svara på den frågan? :)) 0 Quote
Tomas T Posted September 4, 2005 Posted September 4, 2005 [citat=Clown]Man vill ju veta hur det blir... Man har ju lagt ut en del slantar på DVD-filmer och man vill ju kunna kolla på dem i framtiden också. Kan man fortsätta fylla på sitt lager med filmer utan att vara rädd att men lägger dem på vinden om två år? (Kanske ingen som kan svara på den frågan? :))[/citat] _________________________________________________________________ Som jag skrev så kan du vara lugn.Industrin är inte så ansvarslös som man ibland kan tro.Du kan ju spela av vanliga PAL-DVD-filmer på din PC.PC-skärmen är ju i det fallet som en progressiv HD-panel.Så även om du slänger din nuvarande DVD-spelare för att i framtiden kunna se högupplöst så kommer den spelaren att kunna spela av dagens DVD-skiva.Och behåller du nuvarande spelare så är jag ganska säker på att du kan spela av HD-skivor men utan att kunna dra fördel av det högupplösta materialet.Dagens DVD-skiva som kom 1997 har fått en så enorm spridning att den kommer att bli spelbar på nya spelare på samma sätt som du kan spela upp det gamla formatet VCD(MPEG1) på de nuvarande. 0 Quote
Recommended Posts