Gå till innehåll

Blaskig kvalité i Vegas 9


erreth

Recommended Posts

När jag importerar mina AVCHD filer till datorn ser jag först på klippen i uppspelningsprogrammet PMB och kvaliten är jättefin och filerna blir inte ens särskilt stora ca 12MB för 10 sekunder. Men när jag importerar dom i Vegas9 blaskar allt ihop. Jag har försökt med alla möjliga "Project Properties" men mest dom självklara (custom 1440x1080, HDV 1080 50i osv) Jag renderar sen ut i "m2ts" som jag vet är rätt och konverterar sedan till MPEG 4 och resultatet är en mycket sämre kvalite än vad jag började med och filerna är inte ens mindre i storlek. Mycket tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar som att du komprimerar en gång för mycket, först till m2ts och sedan till MPEG 4. Varje komprimering ger kvalitetsförluster. Är det dålig kvalitet även på m2ts filen du renderar ut?

 

Ett tips är att använda debugmode frameserver och skicka vidare videon direkt från Vegas timeline till något externt komprimeringsprogram som man vet funkar bra så slipper man rendera ut en temporär fil innan man konverterar.

http://www.debugmode.com/frameserver/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Först och främst:

 

hade jag varit du hade jag totalt skippat dubbelkonverteringen, tidskrävande och kvalitetsförlust.

 

Sen så är AVCHD jävligt krävande och du ska ha ganska schysst prestande i datorn för att kunna köra det i RT vid redigeringen, vad har du för grejer i datorn?

 

Rendera ut till MP4 direkt i Vegas eller kör tex .wmv som jag upplever som ett helt klart likgiltligt alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...