Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det här är en idé jag kommit på för ett tag sen och vill jätte gärna producera den som film. och då behöver man ett manus att följa, så jag har skrivit en och är klar med den.

Och eftersom jag är nybörjare så är jag inte alls särsklit bra på att skriva manus "Och det här är mitt första manus också" så all feedback blir jag tacksam för, så att jag kan förbättra den skriftligt.

Kundvagns Terror.doc

Postad

ett väldigt konstigt sätt att skriva manus. Kolla bland "Artiklar" här på Voodoofilm för att se hur man skriver ett manus ( det finns mallar). själva storyn rätt så kreativ antar jag. En surrealistisk komedi-skräckis? Men förstår inte riktigt meningen med den. Om du kan förklara för kan inte finna vad du egentligen vill ha sagt. Det är kanske inte menat att det ska innehålla något budskap eller något liknande. Men tänk på att det kanske leder till att tittaren tappar intresset.

Postad

Och jag som trodde att jag var sämst på manusformatering :-)

Grattis till ditt första manus. Håller med H.Sanchez i mycket av det han säger.

Men som sagt klicka dig in på artiklar och sen på filmmanus och dramaturgi, där har du 4 artiklar att börja med.

Så skriver du ett filmmanus

Så skriver du ett filmmanus-del 2

Avancerad manusskrivning - del 1 av 2

Avancerad manusskrivning - del 2 av 2

Mycket nöje med läsningen och lycka till.

Postad
ett väldigt konstigt sätt att skriva manus. Kolla bland "Artiklar" här på Voodoofilm för att se hur man skriver ett manus ( det finns mallar). själva storyn rätt så kreativ antar jag. En surrealistisk komedi-skräckis? Men förstår inte riktigt meningen med den. Om du kan förklara för kan inte finna vad du egentligen vill ha sagt. Det är kanske inte menat att det ska innehålla något budskap eller något liknande. Men tänk på att det kanske leder till att tittaren tappar intresset.

Den ska inte ha nån riktig mening, och inte tänkt på nått budskap heller i den.

Jag hade tänkt en rätt simpel komedisktecth: att kundvagnen får liv och jagar pojken, Jag vill liksom att det ska vara komiskt i hela filmen.

Men tycker ni den bör ha ett buskap iallafall? fast jag tror ändå inte man tappar intresset för det, när kundvagnen jagar en från mitten till slutet av filmen faktiskt, tycker det är rätt kul, men den ska inte vara lång så man tröttnar på allt, 3 elr 5min film kanske.

Btw..Jag såg hur man skriver ett riktigt manus från hemsidan...Och min var riktigt kass, Och hade tänkt att förbättre min och göra om från början. Lägger upp den bättre versionen om nån vecka.

Postad
Och jag som trodde att jag var sämst på manusformatering :-)

Grattis till ditt första manus. Håller med H.Sanchez i mycket av det han säger.

Men som sagt klicka dig in på artiklar och sen på filmmanus och dramaturgi, där har du 4 artiklar att börja med.

Så skriver du ett filmmanus

Så skriver du ett filmmanus-del 2

Avancerad manusskrivning - del 1 av 2

Avancerad manusskrivning - del 2 av 2

Mycket nöje med läsningen och lycka till.

Jag har faktiskt börja läsa mer om manus på hemsida. ska läsa dom här också tack :)

Postad
Den ska inte ha nån riktig mening, och inte tänkt på nått budskap heller i den.

Jag hade tänkt en rätt simpel komedisktecth: att kundvagnen får liv och jagar pojken, Jag vill liksom att det ska vara komiskt i hela filmen.

Men tycker ni den bör ha ett buskap iallafall? fast jag tror ändå inte man tappar intresset för det, när kundvagnen jagar en från mitten till slutet av filmen faktiskt, tycker det är rätt kul, men den ska inte vara lång så man tröttnar på allt, 3 elr 5min film kanske.

Btw..Jag såg hur man skriver ett riktigt manus från hemsidan...Och min var riktigt kass, Och hade tänkt att förbättre min och göra om från början. Lägger upp den bättre versionen om nån vecka.

Jo jag förstod att det var en sketch. Men ofta så brukar även sketcher innehålla ett viss ämne som de driver med. Det kan vara något i stil med hur löjliga van dame filmer egentligen är eller George Bush och flygandeskohändelsen. Vad som helst, bara folk känner till det och kan skratta åt det. Ofta tycker folk att det är roligt att höra om situationer som de själva känner igen sig i.

Jag argumenterar inte emot dig om att det med kundvagnen kan vara roligt. men man får inget ut av det. Man kanske skrattar lite i stunden, men i slutet kommer det kännas lite onödigt och man kommer stå där som ett frågetecken. Det är sådana här saker som manusförfattaren måste tänka på men som tittaren känner och tar in omedvetet.

Jag påstår inte heller att din idé är dålig. Bara att du bör kanske lägga till och lyfta fram ett ämne och andra saker. Det är ju ditt första utkast. Manus kan ibland förändras markant när man bara ska finputsa den.

Postad

Som sagt, det finns massor av trevlig information om manusskrivande här på Voodoofilm och i resten av guldgruvan som kallas internet.

En historia behöver verkligen inte ha något budskap, och jag tycker att idén är en bra grund. Men som sagt, försök utveckla idén till något mer ironiskt och meningsfullt. Vad som är meningsfullt är naturligtvis upp till dig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...