Medokin Postad 3 september 2009 Postad 3 september 2009 Jag håller på att installera Final Cut Pro, och får upp en ruta där jag ska välja en setup för vilken typ jag spelar in i (?). Man klickar på en drop down och får fram en massa olika varianter. DV-NTSC DV-Pal ...osv Jag har lite svårt att komma på vilken jag ska välja. Min videokamera är en Sony HDR-HC9E, det står HDV 1080i på den. Två av alternativen är: HDV - 1080i50 HDV - 1080i60 Vad är skillnaderna på dem? Spelar det någon roll vilken jag ska välja? Tackar! 0 Citera
beta75 Postad 3 september 2009 Postad 3 september 2009 Om din kamera är Svensk eller europeisk så är den PAL och därmed 1080i50 Är den från USA så är den NTSC och 1080i60. 50 och 60 står för antal bilder / sec och ( i ) för interlaced. Varför det skiljer har att göra med växelströmmen i vägguttagen. Vi har 50Hz medans USA har 60Hz. Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/1080i50 /KN 0 Citera
Peus Postad 3 september 2009 Postad 3 september 2009 Förtydligande. De senaste säg 30 åren eller så har vår växelström inte spelat någon roll för TV och video eller iaf marginell sådan men anledningen till att det kom flera standarder i början av TVns barndom berodde just på detta. I dag spelar det ingen som helst roll dock. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.