Gå till innehåll

Stövlar


Lovski

Recommended Posts

Filmen kommer att bli en kortis på 6-7 min. Med mycket musik.

Den handlar om ett par stövlar som gör allt för att få älska och bli älskade.

Jag vill göra en komisk men samtidigt tragisk film, där man på ett humoristiskt sätt kan känna igen sig i hur man desperat kan söka efter kärlek, och bli destruktiv när man inte får det. Jag vill att de som har sätt filmen ska ifrågasätta sig själv i hur man behandlar både saker och människor.

Kastar man bara bort det när man tröttnar?

 

Anledningen till att jag vill använda mig av ett par stövlar som huvudroll är både för att jag tycker det är roligt att exprimentera, och för att eftersom det är den första spelfilm jag gör själv så vill jag öva mig på allt annat innan jag börjar arbeta med skådespelare.

Tänkte huvudsakligen använda mig av fiskelinor för att få stövlarna att röra på sig.

 

Läs gärna mitt första grovmanus och lämna tips och kommentarer!

stövlar grovmanus 1.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här gillar jag!

 

Men för att komma med mer användbar kritik: jag förstår vad du menar med skogsscenerna, men du bör stryka dem. De tillför inget till historien och kan snarast vara förvirrande för tittaren.

 

Början av filmen kan också vara lite tydligare. Stövlarna följer ju efter eftersom det regnar, men det är för oklart. Ett förslag är att när flickan och pappan är på väg ut genom dörren tittar stövlarna mot fönstret och ser hur det regnar, varpå de hoppar efter men får dörren igenslagen "i ansiktet" varefter de hoppar ut genom fönstret.

 

Ytterligare något som saknas i början är en plantering av de nya stövlarna. Pappan kan ju plocka upp en påse och ta den med sig, och ur denna påse plockar sedan personalen upp de nya stövlarna.

 

För övrigt undrar jag bara hur det ser ut när stövlarna sveper ölen, med tanke på att ölen är i den ena stöveln...

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är främst skogscenerna jag har tvivlat på. Tänkte också att tittaren kan bli förvirrad. Men jag tänker ändå att det kan tillföra något till historien, då man får se stövlarnas "historia". Så tänkte jag att i scenen där "stövelfamiljen" står på skohyllan i hallen så står "mammastövlarna" lutade mot ett par nya joggingskor t ex. för att skapa en konflikt där som kanske leder till att flickans stövlar kräver ett större behov av kärlek. Men det kanske också blir förvirrande?

 

Jag tänkte att när stövlarna sveper ölen så häller de från den ena stöveln till den andra. Så kan man lägga till ljud på det.

 

Kul att du gillade idén. Jag ska jobba vidare på den...

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag tänker ändå att det kan tillföra något till historien, då man får se stövlarnas "historia". Så tänkte jag att i scenen där "stövelfamiljen" står på skohyllan i hallen så står "mammastövlarna" lutade mot ett par nya joggingskor t ex. för att skapa en konflikt där som kanske leder till att flickans stövlar kräver ett större behov av kärlek. Men det kanske också blir förvirrande?

Ja, dels blir det förvirrande, men framför allt är det onödigt. Historien om stövlarna och deras relation till flickan är komplett utan extra tillägg om familjens historia.

 

Frånsett vissa småsaker som jag redan nämnt så är det inte bara idén jag gillar, utan även utförandet. Jag tycker att det är ett riktigt bra manus som är filmiskt, tragiskt och oerhört komiskt. Det är tusen gånger bättre än Ipod.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Roligt! Håller med J Bergman om skogsscenerna, men annars en rörande liten historia. Jag är dockspelare och skulle gärna hjälpa till med att manipulera stövlarna. Fisklina ligger ju nära till hands, förstår hur du tänker där, även om det förmodligen går att få bättre liv i dom om man kunde hålla dom mer kontrollerat. Till exempel har jag redan gjort ett litet hemmatest med ölsvepningen som inte skulle vara något problem om man kunde använda händerna. Jaja, kul i alla fall. Hör av dig här eller maila info@pulppuppets.se om du vill ha hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...