Gå till innehåll

Garden State


Christopher

Recommended Posts

Jag är så glad så glad.

Det är väldigt sällan man ser en film som verkligen är helt jävla fantastiskt bra och nu har det hänt för första gången på jag vet inte hur länge.

Det är Zach Braffs regidebut garden state.

 

 

Handlingen är väldigt enkel, det handlar om den ganska misslyckade skådisen andrew som varit borta från sitt hem i 9 år. På grund av sin mors död tvingas han återvända och möta alla de han lämnat bakom sig. Låter inte så originellt, men i Braffs tappning blir det väldigt unikt.

 

Jag tittade precis klart på den och jag känner att jag bara måste berätta hur bra den är.

Den där speciella känslan man får när man ser en riktigt bra film.... den finns där hela tiden. Ibland kunde jag knappt koncentrara mig på filmen för att jag bara satt och tänkte på hur bra den var.

Alla ingridienser finns med. Underbar story, (om egentligen ingenting, jag älskar filmer som egentligen inte handlar om något) fantastisk musik, vackert foto, humor, timing, och sist men inte minst Natalie Portman.

 

Filmer man kommer att tänka på är Beautiful girls (med natalie portman också btw), donnie darko (lite samma udda humor men egentligen inte mkt mer) och wes anderssons filmer (nästan lika snygg och med samma udda karaktärer).

 

Det finns så många underbara scener som inte har med själva handlingen att göra men som hjälper till att bygga upp en perfekt stämning. Man bara sitter och småler och myser för sig själv hela tiden. Och inte för att det är sådär överdrivet gulligt och fint utan för att det känns aldelles äkta.

 

Filmen har väl sina små svagheter men dom är inte många. Och dom får gärna vara där, den här filmen vinner inte på att vara helt perfekt. Jag förlåter den för allt.

 

Jag är såld. Det kanske märks =)

 

Garden state släpps på dvd i USA den 28 december (då skall jag lägga vantarna på den direkt)

Länk raderad enligt Voodoofilms regler!

 

Ronnie

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har inte sätt allt, men han verkar bli en av de stor om han fortsätter att ha ett sånt öga han har för bilder. Jag gillar oxå N.P. sedan hon var i Lèon (den oklippta är bäst). Men som du sa så är musiken viktig och det säger ju han själv att han tycker (känns lite som Cammron - Han tycker musiken oxå är jätte viktig). Men undrar vad han kommer göra sedan för film.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

[citat=jonvision]Jag tyckte den var Ok, inte jättebra och inte dålig. Den dög, men den var sämre än vad jag väntade mig pga alla hypes om den[/citat]

Håller med. Första halvan känns det som om det kan bli en riktigt riktigt bra film, men på slutet tycker jag att det blir för sentimentalt. Dock en stark trea av fem möjliga. Och Natalie Portman har jag blivit skolflicksförälskad i efter denna film och Closer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Josef Harringer][citat=Sandro]sin city kommer bli större än star wars och sagan om ringen.. rodrigez 4 president![/citat]

 

Nu tog du väl ändå i, så du spydde. :)

 

En snygg serietidningsaction med samma "brahetsgrad" som Constantine, är min gissning.[/citat]

 

kanske ur filmskapare perspektiv gör filmen mer intressant och se.. vi får se vad resten av publiken tycker.. man ska nog dock inte jämföra den med constantin lr hell boy för alla dom regisörena hade inte mä frank miller on board kungen av serie tidningar.. kanske därför jag tycker sin city kommer bli bättre än dom flesta serie tidnings filmer.. sen e den tekniskt mer intressant..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist][citat=Josef Harringer]En snygg serietidningsaction med samma "brahetsgrad" som Constantine, är min gissning[/citat]

 

Är det någon sett Constantine? Jag vågar inte. Ogillar Keanu Reeves. Älskar serietidningen.

Ja, jag är medveten att jag är en jäkla nörd.[/citat]

 

Jag såg den faktiskt i söndags, med onda aningar och låga förväntningar och jag kan säga att jag blev positivt överraskad. Har däremot inte läst serien.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja såg constantine idag....och den är en skam mot hellblazer.......dom knullade verkligen något som kunde blivit bra...........tunnaste handlingen, och en usel Keanu...........enda ljusglimtarna var vissa effekter och våran stolthet Peter Stormare (nåja).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tyckte Constantine fungerade utmärkt som en actionfilm med heaven/hell-tema. Har inte läst serie-tidningen så jag har inte så mycket att jämföra med på den fronten. Filmen levde nog upp till mina förväntningar (vilket kanske inte säger så mycket).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=dreeze]Jag tyckte Constantine fungerade utmärkt som en actionfilm med heaven/hell-tema[/citat]

Fast det är det jag tycker är synd. Att de har gjort en actionfilm, visserligen helt okej enligt dig och andra källor, men de skulle ha kunnat gjort nåt så mycket mer med det material som de hade att arbeta med, som om när Peter Jackson filmatiserade Lord of the Rings och slutresultatet blev Trolltyg i tomteskogen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist]

Fast det är det jag tycker är synd. Att de har gjort en actionfilm, visserligen helt okej enligt dig och andra källor, men de skulle ha kunnat gjort nåt så mycket mer med det material som de hade att arbeta med, som om när Peter Jackson filmatiserade Lord of the Rings och slutresultatet blev Trolltyg i tomteskogen.[/citat]

Fan, nu blir jag ju nyfiken på serietidningen.

 

Tillbaka till ämnet. Jag tyckte Garden State var bra. Dock ingen film jag skulle orka köpa. Den hade delar som var riktigt bra, och delar som inte var fullt lika bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=dreeze]Fan, nu blir jag ju nyfiken på serietidningen[/citat]

Den är väldigt bra, fast det är lite svårt att veta var man ska börja, finns mycket att välja mellan.

 

[citat=dreeze]Jag tyckte Garden State var bra. Dock ingen film jag skulle orka köpa[/citat]

Jo, den var helt okej, men samtidigt tycker jag den börjar kännas som årets mest överskattade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...