Gå till innehåll

Orkester


Quentrix

Recommended Posts

Ska börja med att säga att jag inte har något bra svar på din fråga. Jag har sett priser på ett fåtal orkestrar, men inget som jag kommer ihåg.

 

Det beror ju väldigt mycket på hur stor orkester du behöver för verket, vilken kvalitet du vill ha, o.s.v. Lokala orkestrar (typ musikskolan, skolorkestrar och liknande) kan säkert hjälpa till för en mindre summa och om instrumenteringen är någorlunda liten och "normal".

Sedan ska du kunna spela in dem också (hyra studio eller konsert-lokal), mikrofoner, ljudtekniker och sånt.

 

För ett tag sedan så annonserade en orkester på forumet på http://www.studio.se (har tyvärr ingen direktlänk), och de verkade dessutom spela in själva. Har för mig att de inte var så hiskligt dyra heller, och deras exempelinspelningar var okay tyckte jag.

 

Lycka till!

Fredrik Blom

Länk till kommentar
Share on other sites

Tydligen så kostar en hel symfoniorkester ca 1 miljon kronor i veckan att driva, så jag kan tänka mig att det blir dyrt om man skall ha en sån.

Jag skulle leta efter lokala kammarorkestrar som ofta spelar ideelt eller bara kräver en symbolisk ersättning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

En orkester är dyr som satan att hyra, plus att ska du ha någon nytta av dom så måste du kunna arrangera upp dom väl, vilket inte är helt lätt utan god erfarenhet & kunskap om orkestrering ens med hjälp.

Däremot skulle jag rekomendera att leka med en KORG Triton istället, har du inte råd att köpa en med Orchestral-kortet så kan man hyra dom häråvar för en human peng, & då kan du leka/arbeta hur du vill i godan ro :-)

Just att leka ihop början av låtarna är en bra start för att göra kul & varierad musik, & det går inte precis när man arbetar med ett 10-50-tal musiker som inte är där av fri vilja :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du kan nånting om musik produktion, spelar keyboard och har en keyboard kopplat till din dator så rekomenderar jag Propellerhead's Reason 2.5 .

 

 

Visserligen är det ett musik program i sig men där finns en otroligt grym orkesterbank. Ton efter ton, ackord efter ackord är inspelat från en riktig orkester, så när du trycker ner en tangent så uppstår ett helt naturligt ljud (fast glöm inte att sätta på lite reverb).

 

 

Helt suveränt för att göra all typ av soundtrack eller musik i allmänhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill du jobba seriöst med att orkestrera med dator så behöver du ett samplingsbibliotek som ger dig möjlighet att jobba med olika spelsätt, expression, artikuleringar, up-and-down bowing, o.s.v. Långt ifrån alla stråkbibliotek och samplespelare ger dig den möjligheten. Jag vet inte hur det är med Reason, men jag har fått intrycket av att dess orkesterljud inte har den typen av funktionalitet.

 

Garritan Personal Orchestra är nog det billigaste biblioteket av den typen, uppåt finns det knappt någon prisgräns (EastWest QL Symphony Orchestra, Vienna Symphony Library, SonicImplant, o.s.v.). Vill man börja tests så är GPO kanske ett bra sätt, speciellt som det kommer med både notationsprogram och sequencer, bara att installera och köra (nåja). Allt beror (som vanligt) på vad man är ute efter, hur mycket pengar man vill lägga på det, o.s.v.

 

M.v.h.

Fredrik Blom

Länk till kommentar
Share on other sites

om du inte har så mycket pengar så säger jag som föregående att du borde ta kontakt med din lokala musikskola alternativt om det finns någon studentorkester. Det varjierar dock ganska mycket på kvalite på sånna men om du har tur kan du hitta duktiga. Musikskolan ställer nog upp ganska billigt kan jag tänka mig. Sedan kan det ju vara svårare att spela in allt. Om du vill ha riktigt bra ljud så måste du hyra en studio. Spela in en hel orkester i studio tar nog ett tag och är ganska mycket jobb

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...