Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tala hellre svenska och lägg till engelska undertexter - Detta är något som uppskattas mer av både inhemska och utländska tittare. Eller gör ena karaktären av annat ursprung, som kan förklara varför de båda talar engelska med brytning. Det blir bara den här 'Tillgjorda' känslan när folk försöker tala engelska trots att de inte bemästrar språket och uttalet till fullo- Då känner man bara att "Jaha okej de talar engelska bara för att kameran är där".

Effekterna var lite halvdana, men kameraarbetet gillade jag starkt- Trots att manuset failade vid tillfällen vilket i sitt drog ner på det visuella. Vi ser ju knappt några ansikten, så det krävs att man har extra mycket dialog för att förmedla karaktärernas känslor.

Att ni spelade in allt ljud i efterhand skulle jag kunna ge er en stor kram för- Det var nog det absolut smartaste beslutet jag sett någon ta på ett bra tag. Där får ni ett stort plus. Blir så glad av att se folk som faktiskt har vett nog att göra något åt bakgrundsbrus och allt vad det kan vara, istället för att säga "Äsch taskigt läge, vi kör som det är".

EDIT:

Är lite förvånad faktiskt att ni inte passade på att skaffa Voice Actors att dubba rösterna när ni ändå pussla ihop ljudet i efterhand. Finns många som gärna ställer upp gratis på korta nollbudgetproduktioner, speciellt om ni rör er längst machinimakretsen - Där hittar man enkelt amatör-röstskådisar som mer än gärna skulle göra rösten till en faktisk kortfilm.

Postad

Jag tänker hoppa över pratet om det grafiska och så och bara ställa en fråga:

Varför hade de gasmask?

Det var säkert bara jag som missade något men jag förstod bara inte poängen. Ingen annan hade ju gasmask så det verkar ju inte vara något med luften. Jag bara undrar:)...

Postad
Jag tänker hoppa över pratet om det grafiska och så och bara ställa en fråga:

Varför hade de gasmask?

Det var säkert bara jag som missade något men jag förstod bara inte poängen. Ingen annan hade ju gasmask så det verkar ju inte vara något med luften. Jag bara undrar:)...

Joo, du ser soldaterna, i Ep2, försöker skydda sig från luften, billigt hemmagjort, med skynken som de endast drar runt ansiktet. Sen har vi soldaten som de finner vid fabriken, som inte använder sig av skydd alls, men som tydligen börjar bli smittad, då han hostar om kvällen...

Min uppfattning iaf...

Postad

Prästen har inte heller mask?

Annars måste jag säga att det var en snygg och spännande film, man ville veta vad som skulle hända. Dock tycker jag att det borde ha varit på svenska, blir enligt mig bättre så.

Postad

Jag ska försöka svara på din kritik:

Tala hellre svenska och lägg till engelska undertexter - Detta är något som uppskattas mer av både inhemska och utländska tittare. Eller gör ena karaktären av annat ursprung, som kan förklara varför de båda talar engelska med brytning. Det blir bara den här 'Tillgjorda' känslan när folk försöker tala engelska trots att de inte bemästrar språket och uttalet till fullo- Då känner man bara att "Jaha okej de talar engelska bara för att kameran är där".

Klart att svenskar hellre vill höra oss prata på svenska, men hur vet DU att utländska tittare hellre lyssnar på oss prata ett språk dem inte fattar, och läsa undertexter (som många inte är vana vid utomlands?)

Det är sant, de bemästrade inte engelskan till fullo (svårt för någon som inte har bott i ett engelskt talande land), men de talade på mer än ett godkänt sätt och man förstår vad de säger.

Prästen hade en ordentlig brytning, men det är av hans karaktär. (vill du att vi mitt i filmen ska förklara att han är av annat ursprung?...)

Effekterna var lite halvdana, men kameraarbetet gillade jag starkt- Trots att manuset failade vid tillfällen vilket i sitt drog ner på det visuella.

ok, du säger inte vilka, men jag vet att vi hade en del problem med explosionen, som inte var av bästa kvalitet... köpt på detonation, dv footage, som var rätt svår att få utkeyad. Svåraste av allt var just den. För att få till det till 100, skulle vi behövt plantera redig dynamit eller kanske använt oss av prekeyade effekter från Andrew Kramer?...

Vi ser ju knappt några ansikten, så det krävs att man har extra mycket dialog för att förmedla karaktärernas känslor.

Ska inte vara en film som består av en massa dialog, utan var mer som ett första försök till en actionfilm... titta på svensk film om du vill ha dialog film...

Att ni spelade in allt ljud i efterhand skulle jag kunna ge er en stor kram för- Det var nog det absolut smartaste beslutet jag sett någon ta på ett bra tag. Där får ni ett stort plus. Blir så glad av att se folk som faktiskt har vett nog att göra något åt bakgrundsbrus och allt vad det kan vara, istället för att säga "Äsch taskigt läge, vi kör som det är".

...

Är lite förvånad faktiskt att ni inte passade på att skaffa Voice Actors att dubba rösterna när ni ändå pussla ihop ljudet i efterhand. Finns många som gärna ställer upp gratis på korta nollbudgetproduktioner, speciellt om ni rör er längst machinimakretsen - Där hittar man enkelt amatör-röstskådisar som mer än gärna skulle göra rösten till en faktisk kortfilm.

Jag skulle kanske ha nämnt det, men detta var ett avslutningsprojekt till skolan, för de tre medverkande som var de unga skådespelarna. Självklart val då att de själva skulle vara skådespelare och rösterna. Och kul var det att vi kunde få med sådana som inte alls är skådespelare, från grannskapet, tex mannen i kyrkan.

Som sagt ett test och skolprojekt, inget stortsatsat som vi kommer ta betalt för...

Postad

Klart att svenskar hellre vill höra oss prata på svenska, men hur vet DU att utländska tittare hellre lyssnar på oss prata ett språk dem inte fattar, och läsa undertexter (som många inte är vana vid utomlands?)

Det är sant, de bemästrade inte engelskan till fullo (svårt för någon som inte har bott i ett engelskt talande land), men de talade på mer än ett godkänt sätt och man förstår vad de säger.

Prästen hade en ordentlig brytning, men det är av hans karaktär. (vill du att vi mitt i filmen ska förklara att han är av annat ursprung?...)

Jag vet att utländska tittare föredrar undertext framför dålig engelska då jag faktiskt gjort research på området av eget intresse (Detta är ett filmforum - Alla här har intresse i ämnet).

Som jag sa så är nackdelen av mindre bra engelska att tittarna direkt känner att ni bara spelar för kameran.

ok, du säger inte vilka, men jag vet att vi hade en del problem med explosionen, som inte var av bästa kvalitet... köpt på detonation, dv footage, som var rätt svår att få utkeyad. Svåraste av allt var just den. För att få till det till 100, skulle vi behövt plantera redig dynamit eller kanske använt oss av prekeyade effekter från Andrew Kramer?...

Ska jag gå igenom filmen och lista upp varenda effekt som kunde gjorts bättre? Min kommentar var självklart baserat på majoriteten av effekterna. Att ni inte hade resurser att göra bättre effekter säger mig inte ett skit- Som tittare ger jag fan i bakgrunden till det visuella, endast det jag ser i den färdiga filmen. Om ni kan få till det bättre med Kramer material så är ju detta självklart något ni skulle använt.

Ska inte vara en film som består av en massa dialog, utan var mer som ett första försök till en actionfilm... titta på svensk film om du vill ha dialog film...

Är du efterbliven eller spelar du bara dum? Jag berättade tydligt varför mer dialog skulle behövas. Jag menade inte att du behövde mer dialog för att det blir för mycket action, jag menade att man inte ser karaktärernas ansikten bakom masken och kan därför inte avläsa deras känslor och uttryck - Därför skulle det behövts mer dialog. Att blunde för konstruktiv kritik är en sak, men att komma med sådana idiotiska svar är bara löjligt.

Postad
Jag vet att utländska tittare föredrar undertext framför dålig engelska då jag faktiskt gjort research på området av eget intresse (Detta är ett filmforum - Alla här har intresse i ämnet).

Som jag sa så är nackdelen av mindre bra engelska att tittarna direkt känner att ni bara spelar för kameran.

Ska jag gå igenom filmen och lista upp varenda effekt som kunde gjorts bättre? Min kommentar var självklart baserat på majoriteten av effekterna. Att ni inte hade resurser att göra bättre effekter säger mig inte ett skit- Som tittare ger jag fan i bakgrunden till det visuella, endast det jag ser i den färdiga filmen. Om ni kan få till det bättre med Kramer material så är ju detta självklart något ni skulle använt.

Är du efterbliven eller spelar du bara dum? Jag berättade tydligt varför mer dialog skulle behövas. Jag menade inte att du behövde mer dialog för att det blir för mycket action, jag menade att man inte ser karaktärernas ansikten bakom masken och kan därför inte avläsa deras känslor och uttryck - Därför skulle det behövts mer dialog. Att blunde för konstruktiv kritik är en sak, men att komma med sådana idiotiska svar är bara löjligt.

Haha, vem tror du att du är mega99?

Voodoofilms egna Simon Cowell? (bevisen är ju bara att titta på dina förra inlägg)... Nja, det som skiljer er åt är att han är äldre, och har erfarenheter, har du gjort nån film, skulle vilja se den?

Ingen har klagat på dålig engelska, då det inte är DÅLIG engelska, utan engelska med svensk brytning (som vi svenskar uppfattar bäst av alla)

Heh, jag tar inte åt mig av din "konstruktiva" kritik, då jag inte har med storyn att göra, det är bara att jag stör mig på dig... verkar ju inte som om du har annat för dig än att negativt kritisera andras projekt...

Och använda sig av svärdomar är ju väligt omoget av dig i detta forum?

Postad

Voodoofilms egna Simon Cowell? (bevisen är ju bara att titta på dina förra inlägg)... Nja, det som skiljer er åt är att han är äldre, och har erfarenheter, har du gjort nån film, skulle vilja se den?

Ingen har klagat på dålig engelska, då det inte är DÅLIG engelska, utan engelska med lite svensk brytning som vi svenskar hör bäst av alla...

Menar du att din kritik var konstruktiv?

Och använda sig av svärdomar är ju väligt löjligt av dig i detta forum...

Haha... im dusting you off my shoulder...

Svordomar* (Och är du fem eller? Ett fan som förtydligar skär väl inte i hjärtat?)

Ack denna arrogans. Jag kommer till den här sidan, ser på din film och ger kommentarer och tips på hur du kan bli bättre som filmskapare - Om du nu inte skulle hålla med om allt jag säger, så behöver du inte lyssna, men då vet jag inte heller vad du gör här? Kanske trodde du att du gjort något mästerverk som vi alla skulle prisa?

Min kritik var i högsta grad konstruktiv- Jag förklarade tydligt vad och varför ni kunde gjort delar annorlunda eller bättre (Två gånger om dessutom). Responsen man får av dig är ju så barnslig och arrogant så det är inte klokt. Tar någon sig tid och faktiskt ger dig kritik på ditt arbete (något jag knappast gjorde för min egna skull) så är det rätta att tacka och bocka, vare sig du håller med om det som sagts eller ej.

Jag ser fortfarande inte ner eller dömer dig på något sätt - Filmen var intressant att se på och övervägande bra- Men om du inte lär dig att lyssna på det folk har att säga så kommer dina filmer aldrig att bli mer än bara 'Bra'.

Vet inte om jag borde förtydliga detta (Kanske du inte förstod?) -

När jag sa att du borde överväga att använda dig av undertexter istället för att tala engelska, så menade jag absolut inte att filmen var kass bara för att du nu gjort det. Förklaringen till varför undertexter är bättre har jag dessutom skrivit två gånger nu- Och det har ingenting med språkuppfattningen att göra, för som du sa så är engelskan inte alls dålig utan bara med brytning (Hade själv inga problem att uppfatta vad som sades).

Så lätta på humöret och fortsätt göra film =D

Postad

Okej nu blir jag lite lätt less. Jag tror snart filmskapare och voodoo-medlemmar blir rädda för att be om feedback eller kritik om det fortsätter med sådana här inlägg i fortsättningen.

För att forumet ska må bra bör det finnas medlemmar som kan tycka och debattera på rätt nivå. Eftersom detta inte är Flashback eller Aftonbladets forum kan jag personligen tycka att man kan ställa lite krav på inläggen. FRAMFÖRALLT med kritiken mot folks verk.

Det började bra, Mega99 skrev ett helt okej första svar/inlägg.

@TheMuse varför svarade du alls? Du fick ju hans åsikt. Att ifrågasätta hans kommentarer är som att diskvalificera sig själv. Okej att be om detaljer eller förtydligande som t.ex. när Du undrar mer exakt vilka effekter han menade. Men i övrigt, att Du försöker rättfärdiga dina beslut och förklara är helt onödigt, så länge ingen uttryckligen ber om just det. Jag vet, det sitter i det naturliga beteendet att förklara sig, men i sådan här sammanhang så hjälper det inte. Försök håll igen på detta i fortsättningen så kommer folk uppskatta att få kritisera din verk.

@Mega99 konstruktiv kritik är kritik på något som kan förändras/förbättras och samtidigt innehålla förslag på just detta. Att kalla någon för efterbliven eller dum är inte i närheten av något slags konstruktivt. Du riskerar att tappa lyssnare med sådan uttryck. Respektera hellre konstruktiv kritiks innebörd, och fortsätt tycka/skriv om andras skapelser för jag är övertygad att du menar väl. Det är ju av kritik man kan bli bättre.

okej, är vi överens? :)

Postad

@Mega99 konstruktiv kritik är kritik på något som kan förändras/förbättras och samtidigt innehålla förslag på just detta. Att kalla någon för efterbliven eller dum är inte i närheten av något slags konstruktivt. Du riskerar att tappa lyssnare med sådan uttryck. Respektera hellre konstruktiv kritiks innebörd, och fortsätt tycka/skriv om andras skapelser för jag är övertygad att du menar väl. Det är ju av kritik man kan bli bättre.

okej, är vi överens? :)

På min sida iallafall :) Och konstruktiv kritik syftade jag på mitt första inlägg- Blir det tjafs kan jag inte lova något ;)

Postad

Hah, joo jag har haft konflikt med mega99 med ^^

det är väl sättet han kritiserar?

aja, men rätt har han i, o ni andra, att vi skulle gjort den på svenska...

får bli till nästa projekt?

Postad

Jag kollade igenom filmen igår och vart glatt överraskad. Det första jag tänkte på var ju som tidigare nämnts den svenska engelskan. Personligen gör jag hellre filmen på skådespelarnas språk just för att man enkelt tappar verklighetskänslan när replikerna blir mer "lästa" än spelade om ni förstår vad jag menar. Men det var inte så farligt ändå och jag tänkte inte på det så ofta.

Tyckte den började lite segt. Jag förstår VO:n och texten som öppnar filmen och jag tycker det fungerade bra. Är alltid svårt att få igång en sån här historia på så kort tid. Men öppningscenen kunde varit lite tydligare med bakgrunden till de två gasmaskskillarna. Vilka är de? Var kommer de ifrån? Varför är de just de två och varför är de bra två? typ... Jag kände inte riktigt att jag brydde mig om de skulle dö eller inte. Nu kom den största karraktärsbyggande repliken allra sist i filmen och jag vart lite överraskad. Den kom som en pop-in om du förstår vad jag menar.

Effektmässigt är jag imponerad. Men jag har ingen större erfarenhet av modern compositing så jag kan vara lättimponerad. Och ännu mer imponerad är jag av dubbningen. Jag störde mig på vissa ställen på avsaknaden av miljöljud och smått överdrivna ljud t.ex när han lägger ner pistolen på stenen. Men hellre det än att ljudet brusar och det klassiska "vinden piskar micken"-ljudet från kameramicken.

Kameraarbetet är snyggt och redigeringen är bra. Själv hade jag nog tightat på 2-3 ställen, men inget grovt.

Jag gillar den överlag men hade gärna sett mer bakgrund på karraktärerna. Även actionfilmer behöver karraktärer man bryr sig om och förstår. Kolla t.ex. Die Hard, man får veta mycket om John McLane innan skorna kommer av..

Om man säger så, fortsätter det såhär ser jag fram emot nästa film.

Postad

får en att tänka på stalker (spelet alltså), speciellt med militären och de maskerade snubbarna, ja, hela filmen. men jag håller med om karaktär grejen som kronk sa. kanske ett foto från det förflutna, ett brev från en gammal älskare, jag vet inte riktigt, men nåt sånt skulle vara bra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...