Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan allihopa!

Jag filmade olyckligtvis in ett klipp där ett manuspapper ligger på en brygga mellan två personer. Pappret syns ganska tydligt, och vi är i stort behov att få bort den på något vis. Vet någon hur detta kan tas bort?

Sen märkte jag också vid överföringen till datorn, att filmfotografens skugga syntes aningen i ett annat klipp. Kan man få bort skuggor, och hur i så fall bär man sig åt?

Är tacksam för svar!

Postad

Släng upp stillbilder eller ännu bättre små filmsnuttar där man ser vad som är fel. Ibland är det mycket simpelt att fixa, ibland enklare att flyga dit alla skådisar och hela teamet och filma om det...

/Max

Postad

Det är ju intressant att veta hur långa klippen är. Om de är ganska korta är ju rotoscoping en möjlighet om det finns någon som kan sitt Photoshop. Jag gjorde själv en massa sånt pill på en film där det var stora friggor i bild och gud vet vad. Efter tre sekunder höll jag på att storkna...

OT: Man kan komma undan med rätt mycket om det som händer i bild är tillräckligt spännande. Den första filmen jag regisserade själv innehöll manus som ploppade upp på bord, dag blev till natt och tillbaka till dag (under vad som skulle föreställa en halvtimme) etc. Ingen jag visat filmen för har någonsin kommenterat klaffelen, och många blev överraskade när jag pekade ut dem. Om publiken engageras av scenen håller de ögonen på skådisarnas ögon och missar allt annat.

/Jakob

Postad

Okej, scenen där de här problemet inträffar är en dialog scen , kanske inte särskilt intressant ^^, men sen så råkar jag ju kunna photoshop så, jag kan nog rotoscopa det , men kan man inte trixa med CC och maskar i AE för att få de bra? eller är photoshop en bättre idé?

//Simmej (regisserade filmen i fråga)

Postad

Rör det sig "mycket" kommer du nog undan med roto i PShop (är det ett stilla gungande är det mycket svårare), men spontant ser skuggbilden svår ut. Särskilt om skuggan rör sig en del (dvs om den som orsakar skuggan flyttar på sig) samtidigt som det gungar. Finns en alternativ tagning (som man ev kan "sno" ex hans ben från)?

Lutar åt att det bör fixas i AE/Shake/etc.

/Max

Postad

I shake hade jag provat följande.

1. Stabiliserat klippet med 2 punkter translate+rotate vid knät och foten.

2. Målat bort skuggan på byxbenet och rotat tillbaka kanterna.

3. om tracken inte funkar 100% kan man behöva animera en warp som håller sakerna på plats.

4. kopierat första stabiliseringsnoden och invertera den till matchmove.

Gör sedan likadant för att få bort skuggan på bryggan och pappret.

Ett annat allternativ kan vara att sno en stillbild jeanstyg från andra byxbenet och blenda in över skuggområdet för att få naturliga "folds" på tyget..

Ser inga större svårigheter så länge han inte flaxar runt med benet allt för mycket. Det blir svårare imo än om kameran rör sig.

Postad

testade photoshopa bilden, här är då resultatet.

Men jag tänkte på en sak ,att om man photoshoppar ca 50 bilder då , så om resultatet blir liite olika i varje bild, kommer inte benet hålla på att blinka då?

Jag tror nog de är lättast att stabilisera klippet i Boujou, sen importera det till AE där man via maskar och cc får bort skuggan.

edt: benet ser lite "HDR" ut

skugga-2.jpg

Postad

Ganska bra blev det Simmej, och tack för alla tips! Du sade att det såg lite HDR ut. Visst gör det, men inte går det att göra något åt det, eller?

Så hur är det med bild 1?

Postad

Går nog att göra något bättre, gjorde den där lite snabbt på en par minuter ^^, jag tror nog att de kommer att fungera att få bort skuggan med Boujuo och AE.

Postad

Kommer absolut att blinka om du inte är vansinnigt duktig. Du kan, om dom sitter mycket stilla, komma undan med en stillbild som du animerar och sen kör match grain på. Håller med om att tracking och roto är the way to go. Därav frågan om det ev fanns en separat tagning att sno benen ifrån...

/Max

testade photoshopa bilden, här är då resultatet.

Men jag tänkte på en sak ,att om man photoshoppar ca 50 bilder då , så om resultatet blir liite olika i varje bild, kommer inte benet hålla på att blinka då?

Jag tror nog de är lättast att stabilisera klippet i Boujou, sen importera det till AE där man via maskar och cc får bort skuggan.

edt: benet ser lite "HDR" ut

Postad

Jag har en ide.. Varför inte lägga på lite out-of dof effekter på? Alltså som om de är filmat bakom vass, om du förstår. De döljer endel och lär ta bort blicken från skuggan..

// Mvh Simon

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...