Gå till innehåll

Norrlänningar!


hampusforev

Recommended Posts

Halva min släkt är norrlänningar, och äkta sådana, från Morjärv. Själv är jag en riktig fjollträskspojke. Jag träffar inte mina släktingar på pappas sida (norrlänningarna) särskilt ofta men var uppe och hälsade på nu i sommar och blev riktigt fascinerad med min farmors barndomshem. Jag tänkte bygga min historia utifrån det huset.

Det enda jag är rädd för, är att falla ner i hopplösa klyschor om Norrlänningar. Därför tänkte jag höra efter med er Norrlänningar här på Voodoofilm vad ni suckar och himlar med ögonen inför när Stockholmare försöker gestalta Norrlänningar. Självklart är vi alla människor och relativt lika i grunden, men en viss jargong och ett särskilt temperament lyckas alltid omgivningen smitta oss med.

 

Jag snackade med en del ungdomar och äldre folk, och det verkar som om de flesta jagar. Det skulle passa otroligt bra för min protagonist att jaga. Jag tänker inte göra honom till en frumisshandlande scooterförare som skjuter hejvilt naturligtvis. Så, Norrlänningar, ge mig några klyschor ni hatar som bör undvikas.

 

Tack som fan

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad som är viktigt är att få dialekten rätt, pistvakt är ett gränsfall, men det är så överdrivet att det är förlåtet.

Det är väl också viktigt att tänka på att norrlänningar är allt från den riktiga karlakarlen som dricker hembränt, skjuter älg och björn samtidigt som han kliar sig i röven till den näpna lilla gaykillen som sitter och stickar rosa benvärmare. Vad jag menar är att norrlänningar mot alla odds är någorlunda normala människor, så om du vill få med det typiskt stereotypiskt norrländska så får det inte lysa igenom att det är just stereotypiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Norrländska är ingen dialekt.

 

Och Norrland är stort och är inte direkt homogent från Sundsvall till Haparanda... om du vill skildra "Norrland" ur ett visst samhälle, låt manuset utspelas i just den trakten och försök fånga just deras "kultur", istället för att göra nån bred överslätande Pistvaktspastisch.

 

Och just ja, oavsett vad Robert Gustafsson tror så tillhör Dalarna inte Norrland.

Länk till kommentar
Share on other sites

Norrländska är ingen dialekt.

 

Och Norrland är stort och är inte direkt homogent från Sundsvall till Haparanda... om du vill skildra "Norrland" ur ett visst samhälle, låt manuset utspelas i just den trakten och försök fånga just deras "kultur", istället för att göra nån bred överslätande Pistvaktspastisch.

 

Och just ja, oavsett vad Robert Gustafsson tror så tillhör Dalarna inte Norrland.

 

Fick du uppfattningen att jag tänkte göra en Pistvaktkopia? Min fråga var vad jag skulle undvika för klyschor som får riktiga norrlänningar med rötterna i de norra trakterna att rysa. Klart jag fattar att 1 miljon personer inte är homogena kartongutklipp från Pistvakt, ganska nedlåtande svar. Jag vet inte om du skämtade, men jo, Norrländskt mål är per definition en dialekt.

 

Annars, tack bondlurken, jag tänkte använda Norrländska skådespelare från Luleå-Kalix trakten, så dialekten kommer nog naturligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

men jo, Norrländskt mål är per definition en dialekt.

 

Nej.

Det finns flera norrländska dialekter, men ingen definierad "norrländsk dialekt". Läs mer här.

 

jag tänkte använda Norrländska skådespelare från Luleå-Kalix trakten, så dialekten kommer nog naturligt.

 

Vad är det då du undrar över?

Länk till kommentar
Share on other sites

Här finns några ord som jag själv använder.

 

Fyvale! - Man tycker någonting är dåligt. Liknande ord - Usch!

Fyvale vad äckligt! Fyvale vad kul! (Usch vad äckligt, Usch vad kul)

Huvva - Kan vara lite vad som helst. Ett ord att uttrycka sin negativitet till något. Kan vara ordet - Aldrig t ex.

Vill du hjälpa mig med att städa imorgon? Nä huvva!

Klåen - En norrländsk svordom.

Berschke - Berget

Bröschke - Gå sönder

 

Sen var jag ner i göteborg en sommar och träffade lite folk. När de fick höra att jag var från norrland var deras första fråga - Hur många skotrar har du?

Jag hade ingen och de blev besviken. Men men så är det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej.

Det finns flera norrländska dialekter, men ingen definierad "norrländsk dialekt". Läs mer här.

 

Ja, kom igen, låt oss diskutera semantik när du uppenbarligen förstår vad jag menar.

 

 

Vad är det då du undrar över?

 

Vad jag redan sagt i de två ovanstående posterna, vilka klyschor och karaktärsdrag får norrlänningar att direkt rysa av obehag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, kom igen, låt oss diskutera semantik när du uppenbarligen förstår vad jag menar.

 

Whatever.

 

Vad jag redan sagt i de två ovanstående posterna, vilka klyschor och karaktärsdrag får norrlänningar att direkt rysa av obehag.

 

Ok.

Ifall det ska utspela sig i Luleå/Kalix vore det olämpligt att ha inkorrekt dialekt (och där kan nog dina tilltänkta skådisar hjälpa dig bäst). Att överdriva karaktärsdrag, göra karikatyrer av dem är trist (nog för att filmkaraktärer ofta är överdrifter i sina roller).

Eftersom jag kommer från Skellefteå, och inte Kalix/Luleå, har förstås jag lite fördomar om dem. J-la norrlänningar ;). Norrland är som sagt inte en homogen grupp, så vill du fånga vad folk i Kalix-/Luleåtrakten hatar för klyschor får du nog fråga dem. Jag antar dock att de ogärna ses som obildade tölpar som lever för jakten. Steer away, steer away.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack bois!

Jag kan inte komma ifrån känslan av att folk som bor kvar i småbyar och småstäder är liiiite, inskränkta. Jag VET, det är en hemsk fördom, men jag måste anamma mina fördomar och kanske spela lite på dem. Min huvudkaraktär är väldigt inspirerad av Hamlet (inte så pretentiöst som det låter, Shakespeares karaktärer är alltid jävligt rundade) och mig själv, samt andra "loners" genom litteraturhistorien. Historien börjar med att protagonisten återvänder efter sju års boende och studier i Stockholm, där huvudkaraktären anser sig ha blivit en världsman, med sofistikerade litterära åsikter.

Hans låtsasmamma är inte, obildad, jag håller med, det är en konstig fördom och när jag var i Norrland så var de flesta inte alls inskränkta eller "obildade", varför skulle dom vara det?

Hur som helst, det är en viss stämning som råder i småstäder, och ett visst typ av samhälle kan växa fram som jag vill ta till överdrift och göra våldsamt.

Många i den lilla byn har flyttat då sågverket lagts ner, och den lilla byn ska ha en spöklik känsla över sig.

 

Fan, anledningen att jag skapade den här tråden är ett bevis på hur rädd jag är för att trampa karaktärer på tårna, jag vill inte göra ett enformigt porträtt av Norrland, men jag måste nog riskera lite klyschor för att driva igenom storyn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Huvva använder vi istället för usch, ett uttryck för något äckligt.

Om din film ska utspela sig i en liten by långt ifrån närmsta polis och med många arbetsslösa, är det ingen överdrift om du har med hembränning, skoterkörning på fyllan, 5 litersdunken eller 1,5 liters petflaskan med hembränt(hamschveene).

Sen har du nog rätt i att man blir mer inskränkt om man bor i en liten by och inte har allt för stor kontakt med omvärlden, men det tror jag gäller generellt för hela världen.

Alla klyschor kommer ju någonstans ifrån, ingen rök utan eld, var inte rädd för klyschor, beskriv dessa bara på ett naturligt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl också viktigt att tänka på att norrlänningar är allt från den riktiga karlakarlen som dricker hembränt, skjuter älg och björn samtidigt.

 

Jag bor i en by med 130 inv i Tornedalen... Bondlurken nog dricker då jag hembränt å jagar älg o björn inte samtidigt dock :P Det finns ju säkert hur många olika norrlänningtyper som helst.... just därför måste du hitta en karaktär som passar in i just DIN film.

 

Sen var jag ner i göteborg en sommar och träffade lite folk. När de fick höra att jag var från norrland var deras första fråga - Hur många skotrar har du?

Jag hade ingen och de blev besviken. Men men så är det!

 

Fasen vi har på gården 4 stycken skotrar även om det är fel i 3 av dem :D Sedan har vi en grävmaskin o en trakor. O vi har ingen firma eller så så ni bara vet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bor i en by med 130 inv i Tornedalen... Bondlurken nog dricker då jag hembränt å jagar älg o björn inte samtidigt dock :P Det finns ju säkert hur många olika norrlänningtyper som helstpassar in i just DIN film....

 

 

DU (winsapro) verka ju ha vara me, va tyck du bli bättre, att göra mäsken bara med socker jäst och vatten och möjligtvis hjorthornssalt ? eller att göra den med turbojäst, personligen tycker inte jag man får den lika bra med turbojäst.

Jag har väl samma fenomen på min gård med bilar och liknande, det är bra att ha grejer även om dom inte funkar

Länk till kommentar
Share on other sites

Fasen vi har på gården 4 stycken skotrar även om det är fel i 3 av dem :D Sedan har vi en grävmaskin o en trakor. O vi har ingen firma eller så så ni bara vet...

 

Du skulle nog ha varit där istället för mig. Du hade varit kungen som de alla hade sett upp till och de skulle sitta tysta som småbarn vid sagostunden när du hade berättat dina skoterhistorier för dem. =)

 

Ytterligare ord som kan användas, snarare en mening. Na javeine uttalas na ja ve i ne och betyder nä jag vet inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

DU (winsapro) verka ju ha vara me, va tyck du bli bättre, att göra mäsken bara med socker jäst och vatten och möjligtvis hjorthornssalt ? eller att göra den med turbojäst, personligen tycker inte jag man får den lika bra med turbojäst.

Jag har väl samma fenomen på min gård med bilar och liknande, det är bra att ha grejer även om dom inte funkar

 

Ja jag bränner inte själv en kompis gör det men han gör med socker jäst o vatten... utan hjortronsalt. Å de smakar då hyfsat :P

 

Men nu ska vi inte gå allt för offtopic :) Eftersom du skulle använda skådespelare från kusten så kan ni ju säkert diskutera ihop er... med uttryck och så vidare. Och angående ordet "huvva" som har diskuterats före i denna tråd så brukar jag använda även huvva om nånting är jobbigt/tungt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Citat.

hampusforev skrev.

Hur som helst, det är en viss stämning som råder i småstäder, och ett visst typ av samhälle kan växa fram som jag vill ta till överdrift och göra våldsamt.

 

 

 

Det finns verkliga exempel på småstäder där det gått till överdrift, där misshandel, skadegörelse, förtal och hot av alla möjliga slag, delat samhället i två läger och om jag inte minns fel så kunde man inte vara neutral, utan man var antingen för eller emot endera sidan.

Det gick så långt att polisen skapade ett enkelt litet formulär för att göra anmälningar av alla slag.

Jag kommer inte ihåg vad stället hette, men det var kanske 15 år sedan i södra/mellan sverige, är det någon annan som minns detta?

Ett tips är att kolla på "grannfejden" med Robert Ashberg, där kan du få en massa exempel på mänskligt beteende när det är som allra sämst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...