Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När jag har klippt och sparat mina filmer i sony vegas tycker jag inte att det är någon bra HD kvalite på dom, kan det vara att jag sparar i fel format ? Eller kan det finnas andra orsaker?

Postad
Orsakerna kan vara flera men troligen har du sparat i ett format som är i lägre kvalité.

Ok. Men vilket format är bäst att spara i då?

Postad

Alltså, det finns inget enkelt svar. Det beror på vem som ska titta på det, hur det ska visas, var det ska lagras, hur stor får filen vara osv osv...

Alla detaljer kan spela roll för vilket format som passar just dig och dina behov.

Snart är det väl dags att det skapas en nålad tråd någonstans om varför det inte finns ett format till allt, eller vilka fem format som passar till fem olika tillfällen kanske...

Frågan börjar bli standard i många trådar nu.

Postad

Eftersom du använder Vegas så kanske det finns rekommendationer i deras manual eller på deras användargrupp om vilket format för HD som passar bäst för lagring. En del redigeringsprogram använder egna codecs för att behålla kvaliteten och för att underlätta RT-funktionen vid redigeringen.

För att spara originalmaterialet är det nog bäst att använda det format som kameran använder, dvs bara kopiera över till lämpliga media för lagring.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...